Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tomuhle příběhu jsem rozuměl a proto jsem se moc pobavil. Taky jsem jeden čas žil sám v bytě a pořádalo se tam doslova mistrovství světa v šukání, ale bohužel lví podíl na tomto mistrovství měli kámoši. Na oplátku za uvolnění bytu a učásti v mistrovství světa "Soulož 2005" jsem od nich dostával vstupenky a VIP pozvánky na různé akce. Díky tomu jsem se účástnil následných akcí: koncert levicových radikálů, koncert pravicových radikálů, veletrh klimatizace, výstava holubů, podplacený zápas fotbalového poháru ČMFS: FC Blšany - SK Dolní Cerkev, festival Laponského nezávislého filmu, účast v publiku na soutěži Česko hledá superstar, tiskových konferencí ČSSD, KSČM , KDU-ČSL a ODS, bohužel tyto konference byli v těsné návaznosti a tak jsem od té doby psychicky narušený. Kdyby to netrvalo tak moc dlouho, byla by to pětihvězdičková zábava. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Podle mě je tohle jeden z těch filmů dokonalých snad po všech stránkách. Dokonalé propojení romantiky, humoru i dramatična, dokonalá souhra ústřední dvojice (ačkoliv jsou oba tak jiní), dokonalá vánoční atmosféra, spousta nezapomenutelných momentů a hlavně ta příjemná nepředvídatelnost, jestli to dopadne dobře, nebo ne. Po skončení závěrečných titulků jsem se musel na vlastní oči přesvědčit, že Byt opravdu trval dvě hodiny. Utekl totiž tak rychle. ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nepřikláním se k názoru, že "The Apartment" je nejlepší Wilderův film, není dokonce ani komedií v jeho stylu, opakovanou dívatelnost však rozhodně splňuje, hlavně díky roztomilé Shirley MacLaine i Jacku Lemmonovi, kteří se dokáží prohrát kartami celou scénou bez jediného hluchého místa a Budova rýma by se měla zapsat do nejlépe ztvárněných filmových chorob všech dob, tedy pokud jí Jack Lemmon netrpěl skutečně :-) ()

castor 

všechny recenze uživatele

Co by to bylo za podřízeného, kdyby šéfům nenabídl plnou ledničku jídla i pití a hlavně přichystanou postel. Jenže tenhle byznys se zvrhnul a tenhle řadový zaměstnanec v oddělení běžného pojištění, naivní mladík chycený do vlastní slušnosti, musí mnohdy v zimě trpět před vlastním bytem. Jelikož se z něho stal hodinový hotel jeho šéfů. Je neschopný odmítat jejich prosby (mnohdy i příkazy), a tak několikrát týdně uklízí prázdné lahve doufajíc, že ho to vynese do vyššího patra (vyšší číslo je důkazem úspěchu). „Cestou vzhůru“ ho provází i obsluha výtahu, do které se zakouká, jenže záhy zjistí, že i ona prochází jeho bytem coby důvěřivá milenka jednoho z šéfů, který se ne a ne rozvést. Výtečný námět, zdůrazňuji. Billy Wilder nešetří sarkastickým humorem, výborně dávkuje drobné pointy, jeho snímek je melancholický až chladný (dojem odosobněného podniku) a dokonale využívá hereckého umu Jacka Lemmona, který nikdy nesklouzává ke karikatuře (to Shirley MacLaine mi až tolik nesedla). A je fajn, že si Wilder dovolil být lehce jízlivý: velké firmy degradují jednotlivce ve snadno nahraditelné „kusy“. Obecně se toho nebál, když vytáhl témata nevěry nebo pokusu o sebevraždu. Právě jeho kombinace romantiky se společenskou satirou je výtečná. Romanticko-komediální drama trvalé hodnoty. Těsně pod vrcholem. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Velmi nenápadný a přitom velmi silný film. Detaily, jakoby mimochodem, dokreslují hluboký cit mezi hlavní dvojicí. Přestože mezi nimi padne jen jedna pusa - a to ještě na čelo - divák uvěří, že on ji opravdu zbožňuje (scéna, kdy je mu až fyzicky špatně, když ji doktor fackuje) a pochopí, proč se ona postupně zamiluje do něj. ____Tak velká láska a absolutně bez patosu. Navíc jsou to nádherně napsané charaktery - Fran je trošku klukovsky roztomilá a Bud by svou nevtíravou laskavostí a péčí prostě dostal každou ženu bez ohledu na to, že už vlastně nemá kde bydlet, ani kde pracovat. P. S. Pro českého diváka je příjemným bonusem ztvárnění horkokrevného temperamentu českých imigrantů v USA. ___ Konstrukčně důvtiné jsou zdvojeně použité gagy a hlášky (dvojí běh do schodů kvůli obavě o život toho druhého, dvakrát použité stejné věty v naprosto jiné situaci). Sex je vždy zobrazen jako ubohý a konzumní, zatímco hlavní dvojici spojuje opravdový cit, a proto mezi nimi skoro nedojde k tělesnému kontaktu. ____I když...:) Docela ironický je opakovaný gag s Baxterovým rozléváním různých tekutin (to stříknutí z nosního spreje už bylo docela očividná metafora, stejně jako závěrečný proud šampaňského z láhve, o kterou se už konečně měl s někým podělit) ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno