Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

Scrytcher 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se mi trefilo přímo do noty. Wilder představuje příběh plný inteligentních vtipů, smutných okamžiků a milé atmosféry. To co v první půlce podává Billy Wilder jako komedie obratně a zručně transformuje do dramatu. Jack Lemmon se role zhostil opravdu na výbornou a z celého příběhu je krásně cítit vánoční atmosféra. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Viděno v druhém dabingu (ČT 1995), který je také dobrý (Sváťa Skopal nemůže být špatný), ale dává jen tušit, jak geniální by to muselo být v prvním z Barrandova 1963 (Bek jako sukničkář Sheldrake, mňam). Film Billyho Wildera právem patří do TOP ČSFD, i když... umím si představit i jiný konec, zhruba o půl hodiny dřív, když Badíček mrsknul s klíčem (abych nenapovídal). Za dabingové čachry film nemůže, takže 5*. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Takřka neuvěřitelný příklad toho, že klišé "kterak chudá dívka ke šťastné lásce přišla" nemusí být blbost. Stačí propracovaný scénář, dobrá režie a kvalitní herecké výkony. A pak se dá bez uzardění konstatovat, že i romantický film je dobrý. Když se k tomu přidá ještě nemalý kousek ve filmu použité nadsázky, můžeme směle prohlásit, že Byt je velmi dobrý film. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nepřikláním se k názoru, že "The Apartment" je nejlepší Wilderův film, není dokonce ani komedií v jeho stylu, opakovanou dívatelnost však rozhodně splňuje, hlavně díky roztomilé Shirley MacLaine i Jacku Lemmonovi, kteří se dokáží prohrát kartami celou scénou bez jediného hluchého místa a Budova rýma by se měla zapsat do nejlépe ztvárněných filmových chorob všech dob, tedy pokud jí Jack Lemmon netrpěl skutečně :-) ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Jméno na dveřích vedle Baxterovy (Jack Lemmon) kanceláře je T.W. Plews. Tom Plews byl rekvizitář. (Kulmon)

Reklama

Reklama