
Ztracený víkend
-
The Lost Weekend
Drama / Film-Noir
USA, 1945, 101 min
Režie:
Billy WilderScénář:
Charles Brackett, Billy WilderKamera:
John F. SeitzHudba:
Miklós RózsaHrají:
Ray Milland, Jane Wyman, Phillip Terry, Howard Da Silva, Doris Dowling, Clarence Muse, Frank Faylen, Lilian Fontaine, Earle Hyman, Byron Foulger, Walter Baldwin, Frank Mills, Isabel Withers, Max Wagner, Harry Tenbrook, James Millican, William Newell, Franklyn Farnum, Emmett Vogan, Stanley Price, James Conaty, Amzie Strickland, Audrey Long, Harry Wilson, Ernest Hilliard, Anita Sharp-Bolster, Douglas Spencer, Al Stewart, Frank Orth, Perc Launders, Crane Whitley, David Clyde, Gisela Werbisek, Lester Sharpe, William Meader, Ted Hecht, Ernest Whitman, Mary Young, Willa Pearl Curtis, Craig Reynolds, Audrey YoungProducenti:
Charles BrackettZvuk:
Stanley CooleyScénografie:
Hans Dreier, A. Earl HedrickMasky:
Wally WestmoreKostýmy:
Edith HeadPlakáty
Obsah
-
Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.(oficiální text distributora)
-
Drama muže, který propadl jediné vášni. Americký film oceněný čtyřmi Oscary (1945).
Klasik amerického filmu režisér Billy Wilder natočil řadu nezapomenutelných děl, jakými jsou klasické komedie Ninočka, Někdo to rád horké, Nebožtíci přejí lásce či Byt, kriminální drama Pojistka smrti, drama z prostředí hollywoodské továrny na sny Sunset Boulevard nebo strhující drama z druhé světové války Stalag 17. Mezi jeho nejlepší filmy patří také příběh o zničující síle závislosti, nazvaný Ztracený víkend. Hlavní hrdina, neúspěšný spisovatel a dlouholetý alkoholik Don Birnam, prožívá delší dobu hluboké rozčarování ze života. Cítí, že okolí ho má v lásce. Stejně dobře ví, že nedokáže ovládnout své slabosti a zlozvyky, vše utápí v láhvi alkoholu. Láska, přátelství a další hodnoty jsou pro něj zbytečnou přítěží. Právě pro skleničku oblíbeného pití se Don obratně vyhne společné cestě, kterou naplánovali jeho bratr Wick a přítelkyně Helena. Místo toho na něj čeká třídenní sebezničující flám…
Již v době vzniku měl film problémy s uvedením do kin, především pro svou neobyčejně realistickou působivost, ostatně také dodnes při sledování herecké kreace Raye Millanda v úloze Dona Birnama doslova zamrazí v zádech. Snímek, který je řazen mezi nejlepší tituly světové historie filmu, byl v roce 1945 nominován na Oscara v sedmi kategoriích, nakonec získal čtyři sošky jako nejlepší film, za režii, nejlepšího herce v hlavní roli (Ray Milland) a scénář (Charles Brackett a Billy Wilder).(Česká televize) -
Je to jeden z Wilderových nejkrásnějších obrazů vůbec: dlouhý záběr, putující po newyorských mrakodrapech až ke stěně domu a oknu, z něhož visí na provaze láhev žitné. A jde ještě dál, do nitra bytu, kde se Don Birnham chystá odjet s bratrem Wickem na víkend na venkov. Jak Wick, tak Donova oddaná přítelkyně Helen dělají jakoby nic, a přesto všichni vědí, o co jde. Dostat Dona z New Yorku, mít ho pod dohledem, pomoci mu snášet vynucenou abstinenci. Trvá už deset dní! Trapná i tragická minulost je jasně patrná z jejich mírně přehnané bezstarostnosti a stejně patrná je Donova chabě maskovaná nervozita, potřeba zůstat v bytě alespoň na chvíli sám... Don samozřejmě na venkov neodjede. Naopak, vydá se po osamělé opilecké spirále, která ho vede hlouběji a hlouběji, do pekla záchytky a prvního deliria.
Ústřední požadavek, který si Wilder s Brackettem stanovili, zněl: realismus, a to tak brutální, jak to bude možné. Razantně odmítli točit ve studiu a odjeli do New Yorku, byť se vystavili úmorné nepřízni počasí i obyvatel, nepřivyklých natáčení. Odměnou jim byla nezaměnitelná atmosféra města a až dokumentaristický dojem, v té době ještě vzácný. Podobně neúprosní byli při práci s hlavním představitelem, jímž byla hvězda Paramountu Ray Milland. Počínaje makrodetailem jeho oka, zahaleného kocovinou, až po děsivý záběr jeho tváře, požadující na prodavači láhev whisky, proměnili jindy pohledného Millanda ve velmi přesvědčivě upadající trosku.
Čekal je samozřejmě tuhý boj s Breenovým cenzurním úřadem. Přestože moudře potlačili (v románu jednoznačný) motiv Donovy homosexuality, cenzura měla problémy už se samotným tématem, ale i napříkald s postavou jedné z návštěvnic Donova oblíbeného baru, která byla zcela evidentně prostitutka. Film navíc neměl mít jednoznačně pozitivní konec šťastně napraveného hrdiny, ale už pouhá možnost záchrany byla pro Wildera maximum. Dál zajít nehodlal a problémům s cenzurou se vyhýbal tím, že scénář s Brackettem stále nedopisovali, byť film se už dávno točil.
Další ohrožení představovali výrobci lihovin. Říkalo se, že do studia byl dokonce jako jejich zástupce vyslán gangster Frank Costello, aby nabídl 5 milionů za zničení negativu. Není divu, že studio filmu příliš nevěřilo - ale neprávem. Ztracený víkend po zásluze triumfoval a stejně sugestivní jako v době své premiéry je i dnes. - Iva Hejlíčková(Letní filmová škola) - Rok po Pojistce smrti (Double Indemnity, 1944), kterou jsme loni oficiálně zahájili premiérový ročník NFF, dal Billy Wilder vzniknout dalšímu brilantnímu noirovému dramatu, které už (navzdory prvotním negativním reakcím diváků) nezůstalo při udělování výročních cen Americké filmové akademie jen u nominací, ale hned čtyři z nich proměnilo. Ztracený víkend, který se ve své době vcelku netypicky ve vážné rovině zaobíral problematikou alkoholismu, získal Oscara v kategorii nejlepší film, režie, scénář a mužský herecký výkon. Doceněn byl rovněž v Evropě, kde v roce 1946 získal jednu z Velkých cen prvního ročníku festivalu v Cannes a rovněž další ocenění pro Raye Millanda. Neúspěšný spisovatel Don Birnam marně bojující s démonem alkoholem je dodnes považován za jeho životní roli.(Noir Film Festival)
-
Photo © Paramount Pictures
-
- Študio Paramount zaplatilo 50.000 dolarů za práva k filmu autorovi předlohy Charlesi. R. Jacksonovi. (Kulmon)
-
- Látku na snímek objevil Wilder v roce 1944, kdy si na cestou vlakem z New Yorku do Hollywoodu koupil na nádraží v Chicagu několik knih na čtení. Jedna z nich se jmenovala "Ztracený víkend" a než dojel do cíle, věděl, že ji musí natočit. (kenny.h)
-
- V byte Raya Millanda je možné vidieť na stene obraz "Slnečnice", od známeho impresionistického maliara, Vincenta van Gogha. (fefee)
82%
Hodnocení uživatelů
Premiéry
![]() |
29.11.1945 Paramount Pictures |
---|---|
![]() |
07.02.2005 Universal |
Podobné
- Hodina klavíru (TV film) (2007)
- Zjasnělá noc (TV film) (1984)
- Tažní ptáci (TV film) (1983)
- Tak se ptám - Kvůli mně přestane (E08) (1982)
- Hadí jed (1981)
- Ikarův pád (TV film) (1977)
- Naděje (1963)
- Dny vína a růží (1962)
- Dnes naposled (1958)
- Zde jsou lvi (1958)
- Tam na konečné (1957)
- Batalion (1937)
- Batalion (1927)
MikO_NR_1909
Film o ťažkej téme - alkoholizme. Lenže vďaka Wilderovej typicky pútavej-rytmickej reči sa ani sekundu nenudíme, ani sekundu nepomyslíme na stopáž, ani na sekundu nepochybujeme o rejžovej genialite a samotná kostra problému je ovešaná jednoduchou, avšak presvedčivou dramatickou stavbou. Byť lepšieho záveru, dal by som 5.(14.5.2013)
Tayen
Reklama na alkoholismus. Bohatá, krásná, elegantní a chytrá žena - prostě dokonalá kladná ženská hrdinka filmů stříbrného plátna - trpělivé miluje a stará se o nenapravitelného alkoholika a s úsměvem si vynucuje alkoholem páchnoucí polibky. On je zneuznaný spisovatel, který jí lže, nechává se vydržovat bratrem, je zbabělý a sprostý, má na všechny zlost a schovává flašky po bytě. Ponaučení? Buďte elegantní opilec (ne takový ten páchnoucí s červeným nosem), musíte být rozedraným umělcem, a dosáhnete toho, že při vás bude stát dokonalá bytost, jak to má být, a její věrná láska vás z toho dostane. Film byl dobře zahraný, dobře natočený, ale zápletka, myšlenka a pointa, tomu prostě nerozumím, jak tohle mohl Billy Wilder natočit, pokud mu někdo nedržel revolver u hlavy.(18.1.2014)
Terva
Ocenění: Oscar 1945 - hlavní herec (R. Milland), režie, film, scénář; nominace: kamera (ČB), střih, hudba (drama/komedie) Zlaté glóby - film (drama), herec (R. milland), režie FF Cannes - herec (R. Milland), Velká cena festivalu National Board of Review - herec (R. Milland) New York Film Critics Circle Awards - herec (R. Milland), režie, film(6.5.2013)
Madsbender
Tá piata hviezda je trochu na hrane. Pod šupkou realisticky pojatej témy a /štylisticky/ odvážneho spojenia depresívneho obnaženia alkoholikovej duše (podľa čiastočne autobiografického románu Charlesa Jacksona) s kontúrami expresionistického hororu sa totiž nachádza dužina nezlomného amerického optimizmu, ktorá z dnešného pohľadu naplno exploatuje rozprávkovú výstavbu klasického hollywoodskeho filmu. Ani naivný záver a posolstvo neuberá Wilderovmu filmu na pôsobivosti, ale je dôvodom, prečo si jeho Sunset Boulevard alebo Witness for the Prosecution radím na osobnom rebríčku omnoho vyššie. 90%(19.10.2015)
GodComplex
Jeden z nejlepsich filmu s alkoholickou tematikou. Ray Milland je sice prirozene nesympaticky, ale prave proto se do teto role alkoholika tak skvele hodi. Cele je to spravne bezradne az temne a klasicky Wilderovsky skvele natocene (za coz to shrablo Oscara). Paradoxne to vubec nepusobi anti-alkoholove a jako odstrasujici priklad, jak bylo zrejme zamysleno, ale naopak. Zavislost a nasledky alkoholu jsou podane dost naivne a jedine na co budou mit divaci po shlednuti chut je chlast, a kdo by nemel, kdyz vrchol alkoholicke zoufalosti vypada tak, ze se vam zacnou zjevovat haluze s cool netopyrkama. Fakt, ze alkoholovy prumysl nabidl studiu 55 mil $ kdyz snimek zlikviduji mi prijde totalne mimo. Piti je zde navic podane jako prijemna zalezitost, o alkoholika se vsichni pekne staraji a z potencialniho 5* hodnoceni to nejvice srazi ten pohadkovy konec. Z meho pohledu hudebniho producenta je navic velmi zajimavy fakt, ze The Lost Weekend je uplne prvni film, ve kterem byl pouzit jeden z prvnich elektronickych nastroju Theremin - neskutecne unikatni pristroj, ktery hraje podle toho jak machate rukama, coz snimaji 2 sci-fi anteny. "Delirium is a disease of the night. Good night. " 8/10(28.6.2010)