Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Koukam, ze v koncentracnich taborech to byla docela slusna party. Od filmu odehravajici se na par metrech v chatce uprostred bahniveho tabora s bandou cernobilych smudlu jsem toho moc necekal, ale Billy Wilder v osvedcene Sunset kombinaci s Williamem Holdenem nezklamali a skvele jsem se bavil. 7/10 ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Ako komédia to neobstojí, jediná vtipná pointa (to keď si Nemec zahrá volejbal, pričom podá zajatcovi zbraň, lebo ju nemá kam odložiť) je pramálo. Ale ako nenáročná sonda do prostredia amerických zajatcov, ich potrieb a života v tábore, to bolo v pohode. Tiež, na môj vkus, sa tam spievalo až príliš. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Je mnoho válečných filmů, ale málo těch opravdu skvělých. Nehodlám je zde ani namátkově vyjmenovávat, takže jen shrnu obecné: skvělý válečný film pro mě musí mít něco víc, než ty průměrné. Taky je pro mě důležité, jaké propracovanosti v něm organizace Třetí říše dosáhne, čím nerozbitnější, tím lépe. Velký útěk má silný příběh, Děla z Navarone dechberoucí akci, Kam orli nelétají dokonale vymyšlený scénář a silné prostředí orlího hnízda... Stalag 17 začíná dost průměrně, a chvíli mu trvá, než o sobě přesvědčí. Jakmile se ale hláškám partičky na baráku č. 4 poprvé usmějete, garantuji vám dobrou náladu až do konce. Asi tak od půlky jsem se usmíval čím dál víc. Ačkoliv stále častěji dávám přednost absenci české podpory, tady to prostě bez českých titulků nejde, protože angličtina nedokáže vyjádřit to krásné tuzemské slovíčkaření, tu hru s jazykem, tu brilanci pojmů, které jazyk shakespearův nikdy nepozná. Protože ale Billy Wilder netočil jen tak nějakou komedii, ale komedii z válečného prostředí, ve kterém hned na začátku úřadují německé kulomety, přidal tomu skvělý "detektivní" motiv - a ten je hnacím motorem druhé poloviny a samotného závěru. Mistrná práce, sladění dialogů, vtipu, akce, dramatu i momentů k zamyšlení. Silné doporučení. ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Film z prostředí zajateckého tábora za druhé světové války. Film který se řekl bych až příliš snaží dělat z Američanů ty nejinteligentnější, nevyzrálejší, nejzkušenější a nejodvážnější na úkor Němců, z kterých dělá na druhou stranu naprosté idioty neschopné ničeho, toto mi prostě hodně vadilo. Těžko říct jak tento film brát, pokud ale jako komedii, no moc do smíchu mi nebylo. William Holden je asi jediný který mě tam opravdu zaujal, jinak ve všech směrech docela zklamání. 60%. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

"Jak chcete vyhrát válku s armádou šašků? - My doufáme, že zemřete smíchy." Před tímto pokoukáním jsem nevěřil, že prostředí zajateckého tábora za války může být znázorněno s takovým nadhledem, ale když se na dvoře sejde přes šest stovek nevychovaně nadržených amerických seržantů, tak se prvky dramatu dobrovolně schovávají pod peřinu před útokem zhýralé pohody. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)

Reklama

Reklama