Režie:
William EubankScénář:
William EubankKamera:
William EubankHudba:
Angels & AirwavesHrají:
Gunner Wright, Ambyr Childers, Olga Fonda, Rachel Rosenstein, Steve Bakken, Scott Chestnut, Tia Streaty, Julia ParkerObsahy(2)
Vizuálně dokonalá podívaná! Jeden z nejvydařenějších sci-fi filmů roku 2011 se zabývá základní lidskou potřebou kontaktu a bezmeznou touhou po přežití. Po ztrátě kontaktu se Zemí uvízne kosmonaut Lee Miller osamocený na mezinárodní vesmírné stanici na oběžné dráze. Systémy podpory života postupně slábnou a Lee musí čím dál tím víc bojovat o svůj zdravý rozum a také o vlastní život. Jeho svět se uzavírá do klaustrofobické osamělé existence, až jednou učiní na palubě zvláštní objev... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (236)
Asi jsem se to ani nesnažila pochopit do detailu, řekla bych, že u tohoto filmu to ani nejde. Vesmír je tajemný a stejně jako jeho záhady nám zůstanou zahaleny, tak i tady je možná lepší vědět méně než více, a ať si tu souvislost najde a pochopí každý podle svého. Hudbou i minimalistickým pojetím velmi pěkné, ovšem 5 hvězd nedám za ten potlačený stav bez tíže, který tam měl být a dodával by tomu silnější filmový zážitek. ()
Snaha se počítá, ale sama o sobě nestačí... 1) 29letý William Eubank si ve své režisérské celovečerní prvotině (napsal si i scénář, dělal kameramana i výpravu) určil vysoký cíl - vytvořit meditativní film s burcujícím posláním. Část diváků nesporně oslovil. Já patřím k té druhé skupině. 2) Spoiler. Instantní moudra jakoby vypadla z Fontány. Does it bother you we're not real? Sdělnější Moon si méně hraje na umění. Pointa kopírovaná z Vesmírné odyssey úrovně originálu nedosahuje. Ani srovnání s Kontaktem neobstojí. 3) Spoiler. Film připouští různé výklady toho, co divák vidí. Zpočátku je vše jasné. Nukleární válka na Zemi, přerušení spojení, izolace. Otázkou pak je účast mimozemské civilizace, která se, pravda, nabízí, ale není nezbytná. K tomu Eubank: What if some day we do wipe ourselves out without leaving anything behind? The ship can be a crazy time capsule containing all of these stories about being human. We´re leaving behind like a mark or grave site or something to say we existed. Stejně tak není jasné, jestli se sebevražda Millerovi podařila anebo ne, povaha Archy i NOAH - the National Organization of Archival History (anglicky Noah = Noe) atd. 4) Různé výklady, které závisí spíš na vlastní fantasii, než na vnímání filmu, pak vedou k tomu, že divák ztrácí touhu hledat a nacházet řešení. Je vlastně jedno, jak "děj" vnímám a vysvětluji, jde přece o pocity. Z tohoto hlediska je film úspěšný - skutečně jsem měl pocit nudy téměř po celou dobu. Vydržel jsem, protože jsem byl zvědavý, jestli to skončí, jak si myslím. Skončilo. 5) Nejvíc proti srsti mi šla typicky americká paralela s občanskou válkou. Zpočátku jsem nevěděl, o co jde, a když jsem pochopil, tak se mi to nelíbilo. Uvítal bych civilnější projev bez patosu - téma je sdostatek nosné, aby nepotřebovalo berličky plakátového amerického vlastenectví. 6) Eubankovi se podařilo dosáhnout vizuální podívané, která snese srovnání i s filmy s řádově vyšším rozpočtem (zde 500 000 USD). Nicméně však tento Justin Bieber wet dream (Procreate na IMDb) je spíš vhodný pro půlhodinovou povídku. 7) Líbí se mi postřehy komentátorů Cyrighta, honajze nebo DavidaS. ()
Myslím, že by mi stačilo tak cca. 10 dní, aby se Houston neozval a hráblo by mi. Jsme sociální tvorové, když je někdo sám a nestýká se s ostatními, tak má pokřivený vnímání reality. Líbí se mi ta posloupnost když chlap začne hnít, nejdřív se přestane holit, pak mýt, uklízet. Běžně myslí na kundičky chvilku, pak už stále-"Tobě nevadí, že nejsme skutečný?"- Závěr je předvídatelný, ale i tak z toho mrazí .. ()
Ztracen ve vesmíru je rozhodně působivé dílko - po audiovizuální stránce mu nemám co vytknout, po stránce herecké taky ne... Snad mohlo být více poutavé a méně uspávající (celý film jsem viděl asi až na čtvrtý pokus). V závěru jsem byl rád, že do sebe (téměř) všechno zapadlo a zmatek, ve který se během uplynulé hodiny děj proměnil, se nakonec ustálil. Hlavní myšlenka je dobrá (týká se originálního názvu snímku) a dovoluji si s ní souhlasit. Všechna ta srovnání s Kubrickem jsou vlastně hrozně nespravedlivá... Ale co dělat, když si o ně tvůrci tak okatě koledují, že? Tři a polovička. ()
Tak to jsem opět nepochopil... film má v sobě jistě bezpočet skrytých poselství, která se mi ale nepodařilo odhalit a tak mohu hodnotit pouze laický dojem. V určitých chvílích to připomíná Aronofského Fontánu, kterou se snaží dohnat velmi pěknou hudbou a přímo hypnotizujícími záběry. Bohužel tyto dva aspekty nestačí na dobré hodnocení a místy nudné úseky také nedělají dobrý dojem. Všehovšudy čtyři horší hvězdy. P.S.: že by se rodil nový Aronofský? :) ()
Galerie (46)
Photo © Lionsgate
Zajímavosti (7)
- Soundtrack k filmu nahrál sám tvůrce filmu a frontman kapely Angels and airwaves (také i Blink182) Tom DeLonge. (NicholasRush)
- Původně nesl snímek název I-Empire. (lostsoul81)
- Na realizaci filmu se velmi intenzivně podílel autor soudtracku Thomas DeLonge, zpěvák a kytarista kapel Blink 182 a AVA, která se společně s kapelou DeLonge postarala o hudbu k filmu. (X Type)
Reklama