Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (143)
Zpracování příběhu "polského Schindlera" Leopolda Sochy a "jeho" Židů od Hollandové mě oslovilo mnohem víc, než Špílbergův šablonovitý a sentimentální doják o Schindlerovi. Postavy tohohle komorního "kanálního" dramatu jsou realistické, živočišné, scénář se nesnaží zakrývat jejich stinné stránky a idealizovat je. Možná jen ve chvíli, kdy Socha před pesachem přináší Židům macesy a menoru, jsem se neubránil cynickému úšklebku a na jazyk mi přišlo opovržlivé slovo "špílbergovština". Ale jelikož jsou scény z kanálu natočeny podle vzpomínek očitého svědka, proč i téhle melodramatické scénce nevěřit, stejně jako nepravděpodobnému přerodu chamtivého zloděje v altruistu. Takže to jediné, co můžu filmu vytknout, je příšerná ruční kamera, která mi divácký zážitek hodně pokazila. A mrzí mě, že knižní předloha Krystyny Chigerové u nás dosud nevyšla. ()
Málokterý film, trvající přes dvě hodiny, tak rychle uteče. Film je vlastně plný klišé - napravení zlého a zjištného člověka, netradiční prostředí, dovětky o osudech postav, dnes už nezbytný sex kdykoli a kdekoli atd., ale celé je to natočeno tak nějak poutavě, nejde odtrhnout oči. Plus je také v zobrazení Židů, nejsou to všichni čestní lidé, které zasáhla rána osudu, kterou snášení se zdviženou hlavou. ()
I přes hodně dobré ohlasy (festivalové kritiky, polský zástupce na Oscary) jsem byl opatrný a čekal spíš klasický sentimentální patos a těžký doják. A ono vůbec, In Darkness je opravdu lehce natočený (viz uživatel nehru) film, nezatížený hutným hudebním doporvodem (na to jsem v posledních letech u filmů z války skoro alergický) a tezovitostí. Polský Jeremy Renner (jako fakt) Robert Wieckiewicz v hlavní roli je vynikajicí. Doporučuji servírovat jako dvojfilm spolu s Wajdovými Kanály ()
Film Agnieszky Holland je příliš dobrý na to, aby se na jeho základě ironicky glosovalo klišé o tom, že nám stačí mít žida v posteli, ale Poláci jich musí mít plné kanály. Něco takového by si film skutečně nezasloužil, ale právě pro svou velmi vyrovnanou formu snese i takovou myšlenku. Jsem určitě za české vnímání, které ocenilo černý humor i okouzlení temnotou. Hollandová zkrátka umí a opírá-li se o tak silné téma a pracuje s tak dobrými lidmi z celého světa, bylo by překvapením, kdyby neuspěla. Ale ona překonala i Evropu, Evropu a přinesla nový rozměr kapitolám z 2. světové války. Herecky jsem nejvíce ocenila Marii Schrader a Herberta Knaupa. #čsfdprojekce ()
I den po projekci mám v hlavě černý tunely. Tunely jsou fajn. Averze na filmy z obdobi Druhé světové války musí jít stranou. V tomhle snímku nejsou na jedný straně ty hodný a na druhý svině. Všichni jsou tak nějak hodný svině a svou pozici odosobněně neanalyzují a snad jí ani nerozumí. Prostě přežívají. Černočerná tma a džungle mnoha odstínů bytí. Rozostřená a místy přímo popřená dichotomie života nad a pod povrchem. "Já se chci vrátit do gheta, tady je tma (...) Já se bojím, vraťme se dolů." Velice silné. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (16)
- Film je věnovaný Marku Edelmanovi, polskému kardiologovi, který byl významným bojovníkem a jedním z velitelů v židovském ghettu. Mark Edelman zemřel v říjnu 2009. (movieband)
- Film byl natočen podle scénáře Davida F. Shamoona na motivy knihy „In the Sewers of Lvov“ z roku 1990 Roberta Marshalla. Agnieszka Holland ho nejdříve odmítla, pak však po obdržení přibližně sedmé verze a s podmínkou natáčení v originálních jazycích uznala, že "jí je film souzen". (JoranProvenzano)
- Při natáčení v kanálech se utopila krysa. Její chovatel ji zkoušel dávat umělé dýchání, ale marně, byla mrtvá. (MzK)
Reklama