Režie:
Ladislav SmoljakScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)Obsahy(1)
Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (731)
Tohle si nezaslouží pouze uznání. Josef Abrhám v jedné ze svých TOP rolí. Komedie se musí umět vážení...když vidím ty dnešní přiblblé žalostné pokusy nás rozesmát fekálním, vůlgárním a debilním humorem, vždycky si vzpomenu, že pánové Smoljak a Svěrák umí natočit inteligentní, krásně ujetý, elegantní, milý a pohodový film a že není třeba sledovat ty výplody šílenců dnešního filmového průmyslu. Jestli jsme za komančů byli v něčem extratřída, pak v pohádkách a komediích, na které jsme měli šikovné české hlavy - i ty pověstné české ručičky (tím nemyslím umění krást i chlupy z podpaží). ()
Navzdory predestinaci dobou svého vzniku natočil autorský tandem Ladislav Smoljak (režie) a Zdeněk Svěrák (scénář) nadčasovou a geniální tragikomedii, v níž zúročili většinu svých předností. Smoljakova nenápadná režijní práce (málokdo ho vnímá a oceňuje jako režiséra - neprávem) a hlavně scénář Zdeňka Svěráka (dle mého názoru nejlepší žijící český scénárista) postavený nejen na humorném nadhledu a vtipných replikách, ale i na věcech závažných (krize středního věku, vnitřní nesoulad ideálů a praktického života, nesnesitelná lehkost bytí ženatého donchuána...), jsou spjaty implicitně s estetikou divadla Járy Cimrmana - důraz na civilnost, nenápadnost, verbální charakter snímku, převažující optika mužského světa, nemluvě o provázanosti explicitní (herecky je obsazen téměř celý ansámbl). Všemu ovšem dominuje herecký výkon a vizáž Josefa Abrháma, na jeho charismatu a hereckém mistrovství stojí celá umně budovaná stavba filmu. A Abrhám je velký herec, pracuje s minimem výrazových prostředků, často hraje jen proxemicky, mimikou a gesty... Jeho mlčenlivý, zkroušený, jakoby vnitřně zlomený uhrančivý výraz doslova vystupuje nad rámec filmu... Nedílnou součástí snímku je i vynikající a koloritu filmu odpovídající hudební složka Jaroslava Uhlíře, jeho nostalgií prostoupený Severní vítr přesně koresponduje a dotváří tragikomické vyznění filmu (navíc již zlidověl stejně jako většina replik z pera Zdeňka Svěráka - ta koncentrace ,,hlášek" je skoro až neuvěřitelná). Za pozornost stojí jistě i hold němé grotesce vzdaný v závěru filmu - hromadná honička číšníků po kolonádě v Karlových Varech jako by z oka vypadla z nějaké taškařice němé éry...jen místo strážníků se tu honí číšníci... Umně krásný, vtipný i dojemný film, který možná odráží i cosi z typicky českého národního charakteru... ()
Geniální Svěrákův scénář, výborná a nedoceněná Smoljakova režie, vynikající Uhlířova hudba. Vránův životopis zní dnes takto: po škole jsem se vyučil knihkupcem, nastoupil jako knihkupec, pak nastoupil do nápravného zařízení, pak nastoupil jako druhý houslista do Pražské filharmonie a jsem stále druhý houslista Pražské filharmonie. Bývalý knihkupec a falešný vrchní Darek Vrána v pětasedumdesáti letech nemá už tak pevnou ruku a jeho smyčec sice trochu chytá stařecký třes, ale to co se naučil v Daliborce ladí stále a pokud se tohle někomu nelíbí, tak jediné co potřebuje je festovní šňůra na prádlo a vzrostlá jabloň. Produkce: FSB ()
Výborný nápad a slušné herecké výkony povyšují tuto komedii na jednu z nejlepších českých, která se za totáče urodila. Vrchní, prchni ač je možná trochu moc jednoduchá i pro samotného vrchního nevrchního mluví již samotným názvem za vše. Nezdá se mi sice zas tak vtipná, ale na druhou stranu pokud beru vtipné ty scény, kde návštěvníky okrádá o jejich pracně vydělané korunky, tak musím zákonitostně mlčet, protože je to bráno jako satira na vrchní té doby a tak to také funguje a právě díky těm scénám je to tak zábavné a originální. Pan Smojlak sám řekl, že kdyby tuto komedii točil v dnešní době, asi by se tolik nechytla. Tenkrát vrchní na svojí práci víceméně kašlali, když si byli tak rovni, ale dnes by to nejspíš tak nefungovalo. Každopádně to vůbec nevadí. Dokáže se u toho pobavit prakticky každý. Komedie je to na to zábavná dosti. --- Stěrače stírají, odstřikovače stříkají. - Že se Vám do toho pletu ale ty stěrače, odstřikovače nemusíte hlásit, ty přece vidíte. - To je pravda, díky - Erno ty stěrače, odstřikovače nemusíte hlásit to všechno vidím. - Jó..Klaxon troubí... ()
Některé tuzemské filmy jsou moc fajn, jiné naprosto geniální. Asi netřeba vypisovat, kam patří tenhle Smoljakův a Svěrákův konzistentní klenot. Scéna za scénou baví, těší, nostalgicky vrací do let minulých, divák po letech vnímá detaily, které dřív třeba ani nezpozoroval, všímá si drobností, které ho vrací do dětství nebo dospívání. Scénář je vynikající, ač samotná zápletka spíš jednoduchá (a místy úsměvná), ovšem zatraceně účinná. Osudy fantoma českých pohostinství, v něhož se proměnil nenápadný knihkupec a nepoučitelný záletník Dalibor Vrána, vyvrcholí obří karlovarskou honičkou s pravými číšníky, což odkazuje ke známým honičkám hrdiny s policajty z němých grotesek. Do té doby zazní plno nezapomenutelných hlášek a vystřídá se plno skvělých herců. Josef Abrhám výtečný. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (95)
- Dalibor Vrána (Josef Abrhám) se chystá s dětmi na hory a nasedá do svého vozu Velorex 16, přitom si nedopatřením přivře do dveří kabát. Když ho rodina Pařízkova roztlačí a po střihu přijíždí ke svému novému modrému vozu Lada 1600 o několik desítek metrů dále, tak kabát ve dveřích již přivřený není, třebaže s vozem sjel pouze o jednu ulici níže. (MartinM)
- Dalibor Vrána (Josef Abrhám) vyláká ven číšníka pod záminkou čištění kanalizací. Své auto má zaparkované vedle něj, ale když číšník odjíždí, Vránův Velorex už na svém místě není. (TonoM)
- Boris Rösner ztvárnil vyšetřovatele Bacáka v jedné z posledních scén filmu, ovšem vůbec není uveden v závěrečných titulcích. (Joker Punx)
Reklama