Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 781)
Tenhle film je skutečně neuvěřitelně silný a ještě hodně dlouho po jeho skončení jsem o něm musela přemýšlet. Nic podobného, co se v něm děje jsem nikdy nezažila (a doufám že ani nezažiju), ale svým tématem a jeho excelentním zpracováním snad nemůže být nikdo, koho by nechal chladným. Nemá cenu psát víc, řečeno už je tu snad vše, co mohlo být. ()
Pokial Spielberga nebrala Akademia Oscarov moc vazne pri filmoch RISA SLNKA (1987) alebo PURPUROVA FARBA (1985), tak tymto filmom si ich urcite ziskal a ziskal si aj mna, nielen ako rezisera komercnych trhakov, ale aj vaznych filmov zo skutocneho zivota ludi a tento film navzdy zostane mojim zlatym klenotom spolu s hudbou Johna Williamsa. _________ Liam Neeson - (Oskar Schindler) +++ Ben Kingsley - (Itzhak Stern) +++ Ralph Fiennes - (Amon Goeth) +++ Caroline Goodall - (Emilie Schindler) +++ Embeth Davidtz - (Helen Hirsch) +++ Jonathan Sagall - (Poldek Pfefferberg) +++ Malgoscha Gebel - ((Wiktoria Klonowska) +++ Mark Ivanir - (Marcel Goldberg) +++ Produkcia: Steven Spielberg, Kathleen Kennedy +++ ()
Jako film o jedné z nejtemnějších kapitol našich dějin je to výborné dílo, a ano, Spielberg to natočil skvěle. Tedy...některé scény. Když chce realitu, umí ji vyprodukovat. Jenže Schindlerův seznam realita není. Ó nenene, přátelé, holocaust a všechno to zlo, to je realita. Malé příběhy o lidskosti, to je realita. I děsivý Amon Goeth, to je realita. Ale Oskar Schindler, tak jak nám ho Spielberg vymaloval??? To ani omylem realita není. Oskar Schindler byl normální vykořisťovatelská manipulátorská říšská svině, která v tom uměla chodit. Když se realita překrucuje takovýmhle způsobem (a nikdo mě nepřesvědčí, že v tom nebyla snaha naprat do diváků větší emoce, aby se o tom ještě víc mluvilo, a aby na to přišlo ještě víc lidí a vyrejžovalo se na tom ještě víc peněz - i kdyby to bylo za účelem zviditelnění toho jak to tenkrát skutečně bylo), nemůže ani strhující výkon Liama Neesona přesvědčit. Jako film je Seznam skvěle odvedená práce. Je však třeba ho vnímat celkově, i s dopadem na společnost, a tady je to něco s čím se nesmířím. Glorifikovat válečného zločince si nesmí dovolit ani "geniální" Spielberg!!! Tohle nesmí být film, který vás odpoutá od skutečnosti...Výsledné hodnocení je průměrem mezi působivostí a realitou. ()
Kdosi zhodnotil Schindler's List jako stavební kámen filmových dějin holocaustu. A jeho vliv to samozřejmě potvrzuje. Nickyho rodina samozřejmě není jediný projekt, který se inspiroval prakticky doslova, Steven Spielberg se zkrátka rozhodl hovořit univerzálním jazykem pro akademiky i obyčejné lidi. ()
V následujícím textu bych se chtěl dopustit možná poněkud neobvyklého výkladu Schindlerova seznamu, který vychází z toho faktu, že sadisti jsou lepší než technokrati. Tento paradox je zároveň odpovědí na to, co mají vlastně společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč je film neustále staví bok po boku. Když říkám, že sadisti jsou lepší než technokrati, narážím tím na tu skutečnost, že ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války působili pouze dva druhy SS-manů - na jedné straně byli krutí sadisti užívající si svou moc, vzpomeňme třeba Otto Molla, údajně nejhoršího dozorce z celé Osvětimi, nechvalně proslulého vhazováním lidí za živa do spalovacích jam. Na straně druhé pak byli spíše technokrati a administrátoři jako velitel Osvětimi Rudolf Höss, kteří nikomu konkrétně neubližovali a starali se hlavně o logistiku tábora, klidně třeba nasedli do auta a jeli shánět po Polsku ostnatý dráty. Rudolf Höss dokonce chápal slavný nápis „Arbeit macht frei“ nad branou do tábora, který zde byl na jeho rozkaz umístěn, nikoliv cynicky a posměšně, jak se většina lidí domnívá, nýbrž pravdivě a docela upřímně v souvislosti se svoji vlastní workoholickou povahou. Odsud je patrno, proč jsou sadisti lepší než technokrati – sadista jako člověk utápějící se v krutostech na jednotlivcích je ve výsledku mnohem lepší než technokrat stojící za milionem mrtvých. Lidé jako Himmler si toho byli pochopitelně velmi dobře vědomi, a jakmile se u nějakého výše postaveného SS-mana zjistila přemíra sadismu, byl ihned odvolán, neboť takový člověk nebyl zpravidla efektivní a zdržoval díky svým krutým kratochvílím masové vyvražďování. ____ Předchozí úvod byl nutný, protože jen díky němu se dá pochopit, co mají společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč jsou ve filmu stavěni vedle sebe. Film má vlastně tři části, přičemž v každé z nich se obě tyto hlavní postavy chovají trochu jinak. V první části je Amon Göth klasickým sadistou, střílejícím vězně z balkonu své vily, a Oskar Schindler se žádného velkého zachraňování ještě nedopouští, maximálně tak vytáhne z vagonu svého účetního. Kdyby chtěl ale zachránit celý vagon, nezachrání nikoho. Schindlerovo malé dobro je tak ve skutečnosti velkým dobrem, stejně jako je velké zlo Götha malým zlem, protože si nepočíná jako technokrat. A poněvadž malé zlo = velké dobro, jsou obě postavy v první části jasně propojeny. Klíčová tu je večerní scéna na balkonku, kde Amon Göth vytýká Schindlerovi, že není nikdy opilí. Opilý sadista versus sebeovládající se Schindler jsou vlastně pro dobro věci totéž. Ve druhé části se situace ovšem obrací, neboť Amon Göth se na naléhání Schindlera promění v „Amona Dobrotivého“ a jako císař začne svou moc projevovat tím, že i když má veškeré oprávnění zabíjet, často to neudělá. Už nestřílí z balkonu, dokonce povolí Schindlerovi pokropit odjíždějící vagony vodou z hadice. Naopak Schindler začíná mnohem více riskovat a jeho velké dobro se tak může velmi snadno převrhnout v malé dobro = velké zlo, neboť dojde k odhalení a potrestání všech viníků. Velkého zla se dopouští i ze sadisty do technokrata se přeměněny Amon Göth a obě postavy jsou tedy opět propojeny. Ve třetí části na konci se vracíme k situaci z první části. Schindler neustále pochybuje, jestli toho udělal pro záchranu lidí dost, nicméně je jasné, že ano, protože kdyby toho udělal víc a pokoušel se zachránit více lidí, došlo by nejspíše k odhalení a nepřežil by nikdo. Jeho malé dobro je tak velkým dobrem. Oproti tomu Amon Göth je za zločiny proti lidskosti oběšen, neboť i když ve třetí třetině filmu takřka zmizí z plátna, jeho sadismus zřejmě přece jen asi vyplul na povrch, jak je z potrestání patrné, jelikož v soudních procesech s válečnými zločinci se často stávalo, že sadisti dostali smyčku, zatímco lhostejní vykonavatelé jenom doživotí. Velké zlo Götha bylo tak malým zlem = velkým dobrem, protože díky své neefektivnosti a krutým kratochvílím zdržoval celou nacistickou mašinérii. Propojenost obou postav, Oskara Schindlera a Amona Götha, tak zůstává důsledně dodržena až do samotného závěru. () (méně) (více)
Galerie (117)
Photo © 1993 Universal Pictures
![Schindlerův seznam - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/540/158540060_09161e.jpg)
Zajímavosti (145)
- Ve scéně, kdy jede Stern (Ben Kingsley) vlakem a drží chlapce, aby si mohl ulomit kus ledu, je možné zahlédnout tvar ostnatého drátu, který se však liší od tvaru drátu v následující scéně, v níž je záběr na projíždějící vlak zvenčí. (Hopkins)
- Ve scéně, kdy Schindler (Liam Neeson) na nádraží zachrání Sterna (Ben Kingsley) a úředník kontroluje seznam, je možné si všimnout, že obě jeho strany jsou totožné. (Hopkins)
- Jedná se již o sedmý Spielbergův film s tematikou 2. světové války. (GreatestFan)
Reklama