poster

Pozemšťané (neoficiální název)

  • USA

    Earthlings

Dokumentární

USA, 2005, 96 min (Director's cut: 130 min)

Scénář:

Shaun Monson

Hrají:

Joaquin Phoenix (vyp.), Persia White

Střih:

Shaun Monson
(další profese)
  • kinderman

    Chyběl mi tam ještě medvěd na motorce (kolik z vás rozhořčených se upřímně směje filmové stupiditě Šest medvědů s Cibulkou?) a psi pod rukama vizážistů (debilní soutěže "krásy"). Aniž bych chtěl zpochybňovat nebo ospravedlňovat cokoli, co je v tomto propagandistickém díle obrazově předestřeno jako důkaz nelidského zacházení se zvířaty, jedno si neodpustím: člověk a zvíře si nejsou rovni (tj. člověk není zvíře, už z podstaty svého stvoření), člověk byl postaven nad zvíře a měl se svěřenými hodnotami (včetně přírodních) správně hospodařit. Že to dotáhl až k prezentovaným záběrům je důkaz, že místo zušlechťování lidstva tu máme co do činění s jeho degenerací.(24.6.2015)

  • Ony

    Nijak velkou díru do hlavy mi konkrétně tento film neudělal, ale pokusím se shrnout, co mě u něj napadalo. A nebude to asi nic moc zajímavého. Už jako dítě jsem podobné záběry viděla v odpoledních pořadech na ČT a dále, aniž bych to vyhledávala, jsem se takto zprostředkovaně setkala s lecčíms. Nemá to znít zvrhle ani hrdinsky, když řeknu, že jsem si na nepříjemný pohled zvykla. Ale to neznamená, že přestal být nechutný a nepříjemný, a už vůbec by to nemělo znamenat, že jsem si zvykla na utrpení druhých. A jsme u toho. Bohužel jsem taky člověk. A nic lepšího ze mě nedělá to, že se dívám na Earthlings, ani to, že si na ohníčku radši opeču doma vypěstovanou brambůrku než flák krkovice. Dokonce ani to, že se štítím kožešin a že neholduji cirkusům nebo býčím zápasům, mě nezbavuje příslušnosti k lidskému rodu a odpovědnosti, kterou nese za deformaci světa. Jenže kdo sebere odvahu něco změnit a kdo vůbec ví jak na to? Já ne. Cokoli, co se snaží naši zaslepenost, naivitu a pasivitu podkopat a vyburcovat nás alespoň k zamyšlení, soucitu a proslulému „začni u sebe“, je chvályhodné. Earthlings se tváří komplexně, ale samozřejmě těžko za nepříjemným pohledem ukáže celou nepříjemnou pravdu. Nemluvě o tom, že víra v jedinou pravdu mě opouští. Léta jsem byla v docela úzkém kontaktu s jednou přírodovědkyní. Sice omdlévala, když zaslechla slovo „žíla“, ale ceknout před ní něco proti pokusům na zvířatech, GMO nebo praktikám na jatkách bylo jen pro nejodvážnější. Čemu věřit? Kde jsou (především ve vědeckém úsilí) hranice morálního chování? Zase nevím._____ Ještě bych měla obhájit své zděšení z filmu Le sang des bêtes, protože kdo ho viděl, asi si na něj v souvislosti s Earthlings musí vzpomenout a mohlo by vypadat divně, že na mě zapůsobil o tolik silněji. Zásadní rozdíl je ve zpracování. Le sang des bêtes je především dechberoucí surrealisticko-dokumentární filmařina. Nachází zvrácenou estetiku zabíjení. Podává to prostě jinak než s alarmující nabádavostí. (Ne)lidská lhostejnost, která je společnou rovinou obou filmů, zde spoluvytváří děsivou kompozici uměleckého díla. I Le sang des bêtes můj útlocit (vím, že se nerovná morálce) ponechal bez hodnocení hvězdičkami. Dále třeba u Renoirových Pravidel hry scéna masakru divokých králíků zapříčinila, že se nakonec nemůže jednat o můj nejoblíbenější film. A mimochodem ve stejném snímku zazní i slavná věta: „Na světě je hrozné, že každý má své důvody.“(3.7.2008)

  • Big Bear
    *****

    Těch pět hvězd je za téma. Miluji zvířata a tenhle dokument jsem dal jen s největšími obtížemi. Film nenabízí řešení, jen dokumentuje. Teď nebudu mluvit o vyloženě cíleném mučení zvířat pro zábavu. To je záležitost chorých jedinců a ti by se měli léčit a měli by být izolováni. -- Ano zvířata většina z nás potřebuje k životu. Potřebujeme z nich maso, kožešiny a další... Veškeré zacházení s nimi by však mělo být lidské ať už se jedná o jejich chovy, transporty či přímo jatka. Jakmile se ze zvířete udělá surovina, pohlíží se tak na něj a chováme-li se tak k nim je to v háji. Občas si říkám, že už jsme se tak trochu vymkli kontrole a naše pasování se na pána tvorstva skončí nějakým hodně velkým průserem. --- Sem tam se ze zpráv dozvíme jak tam a tam v drůbežárně kopali do slepic při nakládání, jak tam a tam převáželi ovce na kamionu 4 dni ve vedru bez vody, jak v Číně zabíjejí psy pro kožedělný průmysl.... Tenhle dokument je hodina a půl obžaloby lidské společnosti a je plný pouze takovýchto záznamů ze skrytých kamer apod.. Slabším povahám zásadně nedoporučuji se na to dívat. Budete plakat a budete se stydět. * * * *(6.3.2012)

  • Dont
    ****

    Film se s velkou přesností trefuje do všeho, čeho se lidé dopouštějí na zvířatech. Řada záběrů je až nesnesitelných, člověk má pak pocit, že na jatkách nebo v prasečákách pracují snad jen sadisti. Na místě je ale otázka, zda je dokument opravdu odrazem reálné situace na zvířecích farmách, nebo zda nebyly účelově využity jen ty nejhorší případy. To bohužel nejsem kompetentní posoudit. Navíc všechno má dvě strany mince. Lidé odjakživa jaksi jedli maso a zvířata živá nejíme (tedy já ne), tudíž se musí zabít. Stejně tak potřebujeme léky a nemyslím si, že by bylo humánnější je testovat na lidech. Koneckonců léky používáme i pro zvířata. Už kritičtější postoj lze zaujmout k oděvům z kůže, domácím mazlíčkům a „sportům“ jako rodeo. Tady bychom se vážně měli zamyslet nad tím, zda to máme zapotřebí a jestli se bez toho nedokážeme obejít. Jeden dokument, byť sebevíc odstrašující a působivý, uvažování lidí těžko změní.(31.8.2014)

  • 6thSun

    Žeru maso, takže kdybych tomu dal pět hvězd, který si to už jen z informačně/osvětového hlediska určitě zaslouží, budu jenom prachsprostej pokrytec. Na druhou stranu ten dokument v podstatě naznačuje, že kdyby byla zvířata vražděna humánně, tak konzumace jejich masa nebude takový problém. Ale můžu já kurva za to, že jsou lidi nelidský dobytci? Dokument naznačuje, že když to maso žeru, tak že jsem spolupachatel. A já mám neodbytnou obavu, že je to pravda :-(((3.4.2011)

  • - Shaun Monson začal natáčet v útulcích v okolí Los Angeles roku 1999. Kvůli obtížnosti pořízování záběrů ze skryté kamery však trvalo natáčení celých 6 let. (Agita)

  • - Film, který šel do kin, sám o sobě řešení k závažným problémům popsaných ve filmu nenabízí. Na bonusovém materiálu však již ano. (maaan)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace