Reklama

Reklama

Epizody(6)

Před šedesáti lety byl osvobozen největší koncentrační tábor, v němž zahynuly miliony lidí. (Česká televize)

Recenze (62)

ilemas 

všechny recenze uživatele

Mnohem lepší a hrůznější než tenhle natahovaný stále se opakujícími záběry dokument je si na dané téma přečíst knihy. Jelikož už jsem jich přečetl několik a v Osvětimi jsem byl také 2x tak mě tento dokument moc nepřekvapil. Tím ho nechci zhazovat, určitě stojí za povinné shlédnutí, ale dal by se zkrátit do dvou částí. ()

TommyLeeJape 

všechny recenze uživatele

Pokud máte o koncentračních táborech (zejména teda o Osvětimi) něco nakoukáno nebo načteno, tak se v podstatě nedozvíte nic nového, ale i přesto je to moc dobře poskládaný dokument o událostech na které by se nemělo zapomínat. Celé to působí hodně autenticky a mrazivě. S depresivním pocitem, který se dostavil, když jsem Osvětim před několika lety navštívil osobně se to ale srovnat nedá, naštěstí. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Absolútne autentické, historicky verné a skvelé dielko, ktoré má bohatý prínos z hľadiska dejinnej hodnoty. Je neuveriteľné, koľko toho sa ešte môžete dozvedieť o v podstate otrepanej téme zvanej „Osvienčim“ a to len vďaka svedectvám priamych svedkov a účastníkov. Prvé veľké poučenie zo seriálu je, že každý z nás sa možno za daných okolností mohlo stať nacistom, či už pod tlakom alebo dobrovoľne strhnutý mocou, že „teraz môžem robiť niečo, čo som nemohol a úplne beztrestne.“ Je zaujímavé ale sledovať všetky národnosti, dokonca aj tie utláčané, že aj tieto často boli pyšné a nadradené. Churchill raz povedal: „Prečo by sme sa my Angličania mali hanbiť za nadradenosť, keď my sme v skutočnosti nadradení?“ V tomto dokumente sa dozvedáme šokujúco ale aj to, že dokonca Židia medzi sebou navzájom mali pocity nadradenosti a že nemeckí Židia si mysleli, že sú niečo viac ako tí poľskí. Nadradenosť teda nie je iba doménou Nemcov. Je to niečo, čo má v sebe asi každý národ a takmer každý jednotlivec, povyšovať sa nad druhého. V prípade vojny sa potom ľahko ospravedlňujú zverstvá, ktoré sa stali aj na strane víťazov. Skvelé sú tu svedectvá dokonca aj od slovenských občanov, kde môžeme vidieť starčeka, ktorí vôbec neľutuje, čo sa Židom stalo, že si to vlastne vo všeobecnosti zaslúžili. Keď to porovnám so súčasnosťou, ak by prišli dnes podobné podmienky, nebola by väčšina s radosťou vykonala niečo podobné Cigánom? Nakoniec tu vidíme aj Židov, ktorí po oslobodení prenasledovali Nemcov a takisto ich bez súdu zabíjali a jediná ľútosť? Že ich nepozabíjali ešte viac. Dostávame úplne nové informácie, keď napríklad zistíme, že v Osvienčime bol dokonca verejný dom. Summa summarum, človej je proste už taký tvor, náchylný zneužívať moc podľa toho, ako mu to situácia aktuálne a pokiaľ možno beztrestne dovolí. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Ačkoli vyhlazovacích táborů byla na území Třetí říše a jích okupovaných států celá řada, Osvětim byla jednoznačně největší a stala se v pravdě symbolem toho, čemu nacisté dali jméno Konečné řešení židovské otázky. Dokument je to obsáhlý. Jsou v něm rozhovory s přeživšími oběťmi i hrané rekonstrukce některých událostí podle dochovaných archivních materiálů. O tom, jak fungoval život v táborech, se nám dochovala celá řada informací. Děsivých a velmi podrobných. Za pomoci počítačové animace došlo k vytvoření digitálních modelů krematorií a vlastně celého komplexu továrny smrti. Vše podle dochovaných plánů. Rozhovory s bývalými členy Sonderkommanda a bývalými dětskými vězni, kteří se dostali pod ruku Mengelemu, mají stále větší účinek než jakákoli rekonstrukce. Těch rozhovorů mělo být pokud možno více. Jelikož je to seriál nový, nebylo tomu již možno. V mnohých ohledech tak dokument působí spíš jako technokratický výčet informací o systému fungování tábora než tryzna za mrtvé. Ačkoli dokument obsahuje velké množství informací, zprostředkovat míru utrpení, kterou zde museli lidé snášet, se podařilo jen velmi sporadicky. (Moje jediná výtka.) Pro lepší poznání onoho pekla na zemi, doporučuji přečíst např. SVĚDKOVÉ Z TOVÁRNY NA SMRT (život členů Sonderkommanda), PŮL PENNY (Výpovědi z Norimberka), LÉKAŘI HANBY (O „lékařských“ experimentech na vězních v Osvětimi). Napíšu sem nyní namátkou několik svědectví: 1) Svědectví Olgy Lengyelové ohledně selekce. Ve své neodpustitelné naivitě jsem uvěřila důstojníkovi SS, který nás ujistil, že staří zůstanou s dětmi a budou se o ně starat. Z toho jsem zcela přirozeně usoudila, že dospělí, kteří jsou dosud při síle, budou pracovat.....Přišla řada na nás. Matka, moji chlapci a já jsme procházeli kolem tříditelů. Tehdy jsem se dopustila druhého a strašného omylu. Důstojník zařadil mne a mou matku do skupiny dospělých, mladšího z mých synů do skupiny starců a dětí a okamžik zaváhal před mým starším synem....Tomuto chlapci je jistě víc než dvanáct let, pravil. Ne, protestovala jsem....Mému hochu skutečně ještě nebylo dvanáct, ale mohla jsem lhát, protože byl velký a statný. Chtěla jsem ho zachránit před prací, která by pro něho byla příliš namáhavá. Tak dobře, pravil. Doleva! Snadno jsem přesvědčila svou matku, že bude lépe, když půjde s dětmi a bude se o ně starat. Má matka by ráda zůstala s dětmi, řekla jsem důstojníkovi. Ten souhlasil. Sejdete se všichni ve stejném táboře, řekl. A za několik týdnů budete všichni zase spolu, dodal jiný se smíchem. Další! Aniž jsem to tušila a zatímco jsem je chtěla zachránit - jsem právě odsoudila svého syna a svou matku k smrti.__ 2) Doklady válečné historie - Koncentrační tábory Do tábora dorazila skupina dvou set Izraelitů z Belgie. Všichni byli určeni do plynových komor. Mezi nimi byla Židovka nápadné krásy a nesla v náručí asi tříleté dítě. Velitel SS si jí povšiml a řekl jí: Pojďte se mnou do baráku, odložím váš konec o několik hodin. Mladá žena ukázala na dítě, které držela v rukou. Co na němzáleží! vzkřikl velitel SS a sáhl po dítěti. Děcko se dalo do smíchu a v domění, že si důstojník chce s ním hrát. Natáhlo se k němu. Avšak esesák jediným rozmáchnutím rozbil hlavičku dítěte o betonovou zeď. Dítě ani nemělo čas vykřiknout. Mladé matce se však podařilo vytrhnout revolver visící u opasku nacisty a zastřelit ho i několik dalších esesáků. Zmocnili se jí. Týrali ji dlouho, přímo v předsíni plynové komory.___ 3)Svědectví M. Guéroulta. Jednoho večera vyvedli esesáci nemocné. Bylo jich kolem čtyř set. Svlékli je venku v mrazivém chladu do naha, pak jim dali skotskou sprchu a zakončili ledovou sprchou, trvající dvacet minut. Potom je nechali venku další hodinu. Operace trvala celou noc. Ráno bylo naživu pouze čtyřicet vězňů; ty potom ubili držadlem motyky. Inspirativní čtení zejména pro popírače Holocaustu. ______Jako doplnění informací k tomuto seriálu, doporučuji shlédnout díly Eichmann, Mengele a Himmler z cyklu HITLEROVI MUŽI. () (méně) (více)

Forsberg11 

všechny recenze uživatele

Po formálnej stránke určite jeden z najlepších dokumentov na danú tému. Je dobre spracovaný, s pozerateľnými scénkami, peknými zábermi kamery a nádherne smutnou hudbou. Z každej časti dýcha profesionalizmus a každá má čo ponúknuť. Veľa nových vecí som sa síce nedozvedel, ale to bude asi tým, že sa o túto problematiku vo voľnom čase už hodnú chvíľu intenzívne zaujímam. Pre človeka, ktorý však nemá s fenoménom Osvienčim/holokaust veľa skúseností je to však celkom dobre spracovaný ucelený prehľad a určite postačuje ako základ vedomostí do tejto problematiky. Trochu ma však znepokojujú niektoré polopravdy či nepreukázané informácie, ktoré sú v dokumente prezentované ako fakty. Tak sa napríklad hneď v prevej vete "dozvieme" že v Osvienčime zomreli 4 milióny ľudí. Áno, môže to byť chyba prekladu, ale ak nie nemalo by sa takéto niečo stávať. Na konci série sa zase pre zmenu už udáva doteraz platné číslo 1,1 milióna obetí. Ďalej ma zaujali samozrejme výpovede preživších väzňov tábor ale hlavne člena SS pôsobiaceho v osvienčimskej účtarni. 95 %! ()

Galerie (49)

Zajímavosti (7)

  • Jedním z použitých hudebních motivů, který se objevuje na konci každého dílu, je slavná sarabanda Georga Friedricha Händela ze svity označované katalogovým kódem HWV 437. Mimo dalších zazní také v závěrečné části posledního dílu úvodní melodie Mozarta „Requiem“ se slovy „requiem aeternam“, která v překladu do češtiny znamenají „odpočinutí věčné“. (Belsazar)

Reklama

Reklama