Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Spatřuji v tomhle filmu podobnou rétoriku jako u G. Romera, tj. omezení vizuálních slastí pro diváka, zato přemíra snahy vyjadřovat se k soudobé společnosti, konkrétně k Watergateu (Snyderův Úsvit mrtvých na to šel přesně obráceně – vynikající akční survival, ovšem bez snahy něco říkat). Příznačný a zároveň trochu kuriózní je pak fakt, že většina lidí vidí v Útěku z New Yorku béčko, jímž není třeba se hlouběji zabývat. Přitom právě béčka nebo horory nabízejí alternativní čtení proti systému. Lidé si jinými slovy vytvářejí skrze zjednodušená žánrová označení (viz zdomácnělý terminus „akčňák“ nebo „krvák“) přezíravá stanoviska k tomu kterému filmu, aby nemuseli brát jeho idee příliš vážně. To samé se týká třeba nedávného Wanted (2008), který byl rovněž kolektivně označen za ptákovinu a blbůstku pro pobavení, přestože nabízel velice nepřijatelnou ideologickou agendu čerpající své závěry z noetických nebo sociologických komentářů rozházených napříč celým filmem. Hlavní hrdina Wanted v sobě objevil skryté síly, překonal hranice člověka, a tím narušil řád. A řádu se to nelíbí. Lze tady vysledovat paralelu s primární příčinou, proč je zatajováno UFO - pokud připustíme jeho existenci, pak nelze vyloučit, že kontakty s ním jednou přerostou ve skutečné rozsáhlé setkání, které by dalekosáhle ovlivnilo naši civilizaci. Primárním důvodem strachu z mimozemšťanů není, že jsme vůči nim bezmocní, ale že jsou vůči nim bezmocní ti, co jsou při moci. Střetnutí s mimozemšťany odhaluje slabost Vůdce, podkopává naši víru ve všemocnost Moci. Zkušenost „prázdného trůnu“ by vyvolala paniku. Proto, když už se podobné téma dere na plátno, je třeba ho uchopit jako béčko, nikoliv jako seriózní dílo - to by studia, která jsou této moci součástí, nepřipustila. ()
Velmi dobře vykreslený post-apokalyptický New York roku 1997. Kurt Russell jako Snake Plissken je dost cool a myslím, že se v roli dost vyřádil a stal se jednou z ikon americké sci-fi. Potěšil mě hlavně i Ernest Borgnine jako sympatický taxikář či Harry Dean Stanton jako Pliskenův kolega Brain. Útěk je velmi nápadité a atmosferické science fiction, vlastně jedno z mých nejoblíbenějších. Carpi se předvedl. ()
Carpenterovsky precizní béčková řacha, u níž je sice zapotřebí nepřemýšlet nad širšími dějovými souvislostmi a přizpůsobit se požadavkům pokleslejší zábavy, ale režisér vám to vrátí i s úroky. Kurt Russell je skvělý a doplněný zástupem špičkových hereckých posil a navzdory občasné stupiditě se jedná o ryzí filmařinu, kterou lze brát v mezích námětu i docela vážně. Neřízená 'trash' zábava ostatně přichází až v pokračování.. 75% ()
Tenhle film mne naprosto minul. Nikdy jsem jej neviděl, jen jsem o něm často četl a slyšel. Po tom, co vyšel v trafikách na dvd jsem jej s radostí shlédl a byl jsem vyloženě nadšen. Carpenter mi opět dokázal, že je PAN režisér... Spolu s Halloweenem (1978) či Mlhou (1980) se jedná v podstatě o nadčasový film, technicky dokonale zvládnutý, atmosférický, napínavý a celkově prostě nadmíru kvalitní. Osobně nemusím moc filmy s tématem postapokalyptických vizí, ale tento mi vyloženě (podobně jako série Mad Max 1 - 3) sedl. Už samotný "vizual" filmu je úžasný. Špičková kamera zabírá každý záběr jako obraz. S každým záběrem jako by si tvůrci vyloženě detailně vyhráli, ty detaily jsou opravdu úchvatné. Použití zastaralé počítačové grafiky (vektorů ...) příjemně nostalgicky "zašimrá". Pomalý a dosti neurčitý rozjezd, kdy Russell pobíhá po NY je výborný sám o sobě, divák si může aspoň vychutnat to prostředí. Pak se film samozřejmě rozjede až začne být napínavý na samé hranice. Kurt Russell je zde skutečný tvrďák, moc toho nenamluví, ale vyloženě mu člověk musí fandit od začátku do konce. Opravdu nádherný film, bavil jsem se od začátku do konce. ()
Zatraceně coolová věcička. Atmosféricky je z toho cítit podobná beznaděj z budoucnosti jako u Potomků lidí, jenom je Útěk z New Yorku dějově prostší, zato ale s naprosto geniálním Kurtem Russellem, který momentálně aspiruje na pozici mýho nejoblíbenějšího filmovýho drsňáka. S páskou přes oko a hláškami ve stylu: "You are going to kill me, Snake?" "Not now, I'm too tired (Pauza) Maybe later." se mu prostě nedá odolat... Jako nejvíc fascinující věc na tomhle filmu ale považuju to, že ani po letech téměř nezestárnul. Natočený byl už v roce 1981, ale odehrává se až o 16 let později, v každým případě se režisérovi svou vizi moderního života podařilo zachytit celkem opravdově... Jenom účesy se nosily trochu jiný, ale Pohrobku, ti vězni žijí v New Yorku několik let odříznutí od normálního světa, tak proč by nemohli i módně trochu zamrznout? :-) ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Pásku cez oko, ktorú nosil Snake Plissken, navrhol Kurt Russell. (matt6)
- Štúdio chcelo, aby Snakea Plisskena hral Tommy Lee Jones alebo Charles Bronson. John Carpenter odmietol Bronsona, pretože bol príliš starý. (matt6)
Reklama