Reklama

Reklama

Harold a Maude

  • USA Harold and Maude (více)
Trailer

Obsahy(1)

Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (379)

nash. 

všechny recenze uživatele

Kouzelně zábavný film o smutných věcech a báječných možnostech života. Zábavný, místy s téměř montyphonskou aurou absurdity, přesto současně dojemný, excentrický přesto místy až melancholický, ovšem bez onoho typicky podlézavého hollywoodského patosu. Maud je neuvěřitelná ranařka, její životní elán by dokázal energií zásobovat krajské město střední velikosti a nedivím se, že Harold, žijící ve světě plném studených čumáků a magorů, z ní byl u vytržení. To vše s plnou výbavou bizarních vedlejších postav, skvělých dialogů a zábavných momentů. Ať už jsou to skvělé scény s policistou a silniční kontrolou nebo matčiny pokusy seznámit Harolda za účelem sňatku s panoptikem svobodných dívek. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

"Harold a Maude je legrační asi jako hořící sirotčinec" (copyright: nejmenovaný dobový kritik) Pozitivní film o umírání a neodvratnosti smrti, skvěle dynamizovaný soundtrackem Cata Stevense, kontrastním ústředním párem a Haroldovými inscenovanými sebevraždami. Jen málo děl, která tak pregnantně vystihují určitou éru, zůstává i po letech stejně živými jako Harold a Maude, oslava různorodosti, svobody a autenticity, která neplýtvá záběry ani slovy. Nádherně podvratná alternativa k veskrze konzervativní Love Story (rovněž od Paramountu). 85% Zajímavé komentáře: Oskar, jahol ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Šedesátiletý věkový rozdíl mezi milenci není, v době upřímné lásky k penězům, žádnou mimořádnou záležitostí. Pokud jsou však finance na straně muže a věkový náskok na straně ženy, tak se jedná o značně neobvyklou situaci, ze které nepříliš úspěšný sebevrah Harold s obstarožní zlodějkou aut Maude dokázali vytěžit nekompromisně pozitivní zážitek. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Naprosto vynikající snímek, který se prostě musí vidět. Těžko se dá něco říct, a to bych toho o něm chtěla říct tolik ! Asi nejlíp se to dá vyjádřit větou : Don't think of it but feel it (nedávno sem tento citát S. Kubricka tady na csfd četla a myslím, že vyjadřuje úplně přesně všechno a není potřeba říkat víc). ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Strašne preceňovaný film, ktorého kvality v žiadnom prípade nezhadzujem, no považovať ho za umelecké veľdielo len vďaka úprimne klíčiacej láske 80ročnej babky-extrovertky a 20ročného morbídneho pošuka, sa mi zdá trošku prehnané. 3* dávam za perfektné bizarné samovraždy sršiace čiernym humorom presne tak, ako to milujem - samovraždy obesením, utopením, zastrelením či bodnutím, ma veľmi pobavili a bolo mi ľúto, že ich vo filme nebolo viac. Scény s Haroldovou matkou či samotný pochmúrny zámok bol skvelý, obaja hlavní predstavitelia hrajú vynikajúco, ale inak je to len neskutočne nadhodnotená aj keď úprimná komická drámička o tom, že láska kvitne v každom veku. Stručné, jasné, výstižné. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Natáčelo se od prosince 1970 do března 1971 v Kalifornii. (Varan)
  • Henry Dieckoff, jenž se objevil jako komorník v Rose Court Mansion, které sloužilo jako sídlo Chasenových, byl skutečný komorník tohoto zámečku. Nikdy jindy se před kamerou neobjevil. (Kulmon)

Související novinky

Ben Affleck zpátky u režie

Ben Affleck zpátky u režie

09.08.2020

Herec, režisér a oscarový scenárista Ben Affleck (Město, Argo) se po čtyřech letech vrátí za kameru. Napíše a natočí snímek The Big Goodbye, jenž bude vyprávět o pozadí vzniku snímku Čínská čtvrť… (více)

Reklama

Reklama