Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jejím jediným zločinem bylo, že se stala obětí. Psychologické drama Znásilnění (1988) režiséra Jonathana Kaplana vzbudilo ve své době značnou pozornost. Vyzývavá servírka Sára Tobiasová (Jodie Fosterová) je v nočním baru znásilněna třemi muži. Jejího případu se ujme mladá prokurátorka Kathryn Murphyová (Kelly McGillisová), která se rozhodne obžalovat nejen tři násilníky, ale také houf okolo stojících mužů, kteří všemu přihlíželi a nejenže zločinu nezabránili, ale naopak provinilce nadšeně povzbuzovali. Prokurátorka se při vedení obžaloby musí potýkat především se svojí nedůvěrou vůči Sáře, která je díky neuspořádanému životu velmi nevěrohodnou svědkyní… Film byl vyzdvihován především kvůli přesvědčivému výkonu Jodie Fosterové, která tady vytvořila svou první velkou „dospělou“ roli, za niž mj. dostala Oscara, Zlatý glóbus (ex aequo), Cenu Národní filmové rady (NBR) a Donatellova Davida. Rovnocennou partnerkou jí v úloze žalobkyně byla Kelly McGillisová, v té době i známější herečka díky hlavní ženské roli v diváckém hitu Top Gun (1986). Ani po třiceti letech neztratilo Znásilnění nic ze své naléhavosti. Spíš naopak, když ho dáme do souvislosti s nedávnými obviněními několika známých osobností ze sexuálního obtěžování, jež pobouřila nejen Hollywood, ale celou americkou společnost. Snímek uvádíme s původním distribučním dabingem z roku 1990, který jsme před vysíláním celý zrekonstruovali do přijatelné technické podoby. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Těžko o tomto filmu psát jakákoli superlativa, protože je smutné, že měl vůbec potenciál vzniknout. Podle závěrečného dodatku dochází v Americe ke znásilnění každých šest minut. To je šílené... Neexistuje pro to omluva. Ani sexy oblečená, ani opilá, ani zhulená, ani smyslně tančící, ani flirtující žena není povolenkou ke znásilnění. Bez debat. Podle zákona má každý právo na obhajobu. Být obhájcem takových zmetků a nechat si za to ještě ke všemu platit, hanbou bych se propadl. Na taková zvířata (právě jsem urazil veškeré zvířectvo) by platil jen zákon Bruce Willise; "...strčím ti do prdele deštník a rozevřu ho!" ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Jodie Foster bez debat herecky excelentní, ale to mi samo o sobě nestačí, abych z toho filmu byl nějak unešený, když už jsem tam žádný jiný klad nenašel. Dost jsem se u toho nudil, ten film v podstatě zcela postrádá jakékoli drama nebo napětí - pachatele si odvedou stejně snadno, jako když jdete koupit rohlíky, a od začátku je zcela jasné, že obžaloba soudní proces vyhraje, jinak by ten film vůbec nevzniknul a ten jeho koncept by nedával smysl. Celkově asi moc nemusím filmy, jejichž ústřední téma má přitahovat víc pozornosti než filmařské prostředky, jimiž je toto téma zpracováno, čímž si mj. vysvětluji, proč zde tolik lidí ventiluje své irelevantní názory na to, zda si za to Sarah mohla sama či nikoli (film myslím zcela přesvědčivě ukazuje, jaká je odpověď na tuto otázku). Podle mě je to zcela konvenčně natočený film (viděl jsem tam mnoho příležitostí, jak mohl být scénář lepší - svědkyně by třeba mohla pachatele krýt, protože by žárlila na mladou hezkou Sarah, prokurátorka by sama mohla mít trauma z dávného znásilnění, soudce by mohl být uplacený pachateli a posléze potrestán spolu s nimi, Sarah by mohla mít zavázané oči, aby nemohla identifikovat pachatele a jejich chytání se víc zdramatizovalo, mohla by také mít AIDS a všechny pachatele nakazit, nebo by mohla při znásilnění otěhotnět a řešit, kdo je otcem a co udělat s dítětem, a celé by to mohlo být vyprávěno z různých perspektiv... prostě podle mě tam byla hromada možností, jak tu lineární nudu rozbít nějakými zvraty či pohledy jiných postav), který je navíc hodně zaseknutý v době svého vzniku, všechny ty tehdejší příšerné kostýmy, účesy, auta, apod. odváděly mou pozornost stranou od vyprávěného příběhu, který mě nebavil i tak; navíc jsem to viděl v českém dabingu, který ten dojem taky moc nevylepšil, v původním znění by to snad bylo lepší. Celkově bych se tomu filmu podruhé vyhnul. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Jodie Foster v ne zrovna lehké úloze, po které ji na poličce přistál první Oscar. V té době už měla za sebou desítky rolí, ale až tentokrát dostala pořádně zajímavý charakter. Coby nijak hezká, nijak inteligentní servírka v opilosti „zmate“ bandu násilníků, kteří se na ní sexuálně vyřádí. Agresoři dostanou poměrně směšné tresty, revoluci ale způsobí snaha dostat i ty ostatní, kteří útok na bezbrannou oběť hlasitě podporovali. V Hollywoodu tabuizované téma tvůrci lehce zjednodušují, ovšem výsledku nelze upřít poctivý přístup k látce a hlavně k herecké práci. Jonathan Kaplan vyprávějící o výkladu práva i o ošemetných hranicích nás nechává dlouho na pochybách, jinak toho ale příliš nepředvede. Oscar tak trochu za odvahu, ale Foster si ho i tak zřejmě zasloužila. Tři až čtyři hvězdy!! ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Nepříliš zajímavý - až nudný scénář i nudné statické zpracování. O čem bych měl u tohoto filmu přemítat? Jestli si Jodie Foster zasloužila znásilnit, když si o to tak "koledovala"? Nebo je její vyzývání polehčující okolnost pro viníky? Či snad je to od mužu stejně bezcitné a zlé ať už tomu předcházelo cokoliv? Nad ničim takovym přemýšlet nepotřebuju. Když žena řekne: "Ne!", tak je to snad jasný. Musí být znásilněna už jen z toho principu, že si dovolí muži odporovat. Ha ha ha. Spíš by muži měli mít pod kontrolou svuj chtíč. Přeci to neni tak těžký. A pokud lze předpokládat, že buránům, či jiných příslušníku mdlé morálky nelze příliš důvěřovat, tak tomu musim přizpůsobit své jednání. Holka byla natolik opilá, že odpálkovala kámošku a balila cizí chlapi pozdě v noci, ale chlapa domů si vzít nechtěla, protože zítra měla mít práci. Najednou s ev ní probudil smysl pro povinnost? To, co bylo předvedeno v klíčové scéně v baru, bylo stupidní. Já k oběti ve filmu necítil žádné sympatie ani lítost. Samotné znásilnění bylo nevěrohodné a tedy těžce nepůsobivé. Těžko si lze představit, že by něco takového mohlo proběhnout v baru plnym lidí, z nichž minimálně polovina nic neřešila (přičemž film se mi snaží namluvit, že skandování partičky nadrženců a řev nebyl přes zapnutou televizi na druhém konci baru slyšet). A kdyby ten film ještě trochu přitvrdil, tvůrci byly odvážnější, udělali z postavy oběti pěknou píču, která ještě u soudu neuspěje, myslím, že by to mělo větší morální hodnotu a podmětnější průběh. Je to ale typická šablonovitá sračka. Gaspar Noe zajebal film mnohonásobně lépe (ač ten na žádnym ději nestojí) ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Jodie Foster tu bola naozaj výnimočne presvedčivá, ale je to hlavne scenár, čo urobil z filmu celkom inú drámu oproti bežným súdnym prípadom. Celého objasnenia, čo sa vlastne stalo, sa dočkáme až na konci a to bol osvedčený spôsob, ako udržať diváka v strehu, aby sa nenudil súdnym procesom. –––– To nebylo jenom koukání, to byl zločin! ()

Galerie (37)

Zajímavosti (23)

  • Podle Jodie Foster producent filmu Stanley R. Jaffe prohlásil, že Jodie není pro roli dostatečně sexy, a prosil režiséra Jonathana Kaplana, aby obsadil Kim Basinger. Ta ale odmítla i přes nabídku honoráře 250 000 dolarů. (D3VIL)
  • Jedná se o jeden ze tří filmů, který vyhrál Oscara za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, aniž by byl aspoň nominován v jiné kategorii. Další snímky jsou Tři tváře Evy (1957) a Misery nechce zemřít (1990). (GreatestFan)
  • Původní název filmu byl Reckless Endangerment (čili "Nedbalé ohrožení"), což je přečin, s jehož pomocí se obvinění ze znásilnění domáhají zmírnění trestu. (D3VIL)

Reklama

Reklama