Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Jacques HaitkinHudba:
Charles BernsteinHrají:
John Saxon, Ronee Blakley, Heather Langenkamp, Amanda Wyss, Jsu Garcia, Johnny Depp, Charles Fleischer, Joseph Whipp, Lin Shaye, Robert Englund, Joe Unger (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nancy (Heather Langenkamp) prožila smrt svých přátel. Matka a její blízké okolí si myslí, že se zbláznila a vytváří si vlastní postavu, která je zabila. Jenže postupem času napovrch vyplouvají důkazy, že vrahem je Freddy Krueger (Robert Englund), který se jí zjevuje prostřednictvím snů. Nancy zjistí, že v minulosti zabil 20 dětí a rodiče se sami pomstili, když selhaly vyšetřující orgány. Nezbývá jí než se vydat do posledního nerovného boje s Freddym a záchranou jí může být právě její otec (John Saxon). (Rodriguez)
(více)Videa (2)
Recenze (718)
„Jedna dve, Freddy ide. Tri a štyri, k tebe mieri. Päť a šesť, ide ťa zjesť. Sedem osem, stratíš rozum. Deväť desať, stáť, nikdy nesmieš spať.“ Nočná mora z Elm Street je zo svätej trojice (Halloween, Piatok 13) môj najobľúbenejší kus. Kým k Myersovi a Voorheesovi som sa dostal až ako puberťák, Freddy je mojou súčasťou od detstva, keď som jednotku a dvojku prvý raz videl o polnoci v piatok na Nove a na neprístupnú, dodnes drsnú trojku ma dokonca starší brat prepašoval do kina, za čo mu bola počas premietania osobne dohovoriť riaditeľka kina, aby to už viac nerobil. Snové scény sú ohromné, snové, nepríjemné, zlovestné a halucinogénne. Krvavé efekty tvrdé i desaťročia od vzniku (posteľová scéna je pocta Kubrickovmu Osvieteniu, kde sa hektolitre krvi vyvalia pre zmenu z výťahu). Legenda okolo Kruegera bola takou nosnou, že v pohode vystačila na niekoľko sequelov, prequelov, remakov, crossoverov a seriálov. V neposlednom rade má jednotka echt atmosféru osemdesiatok (kvázi bezstarostné americké predmestie). Kasting je výborný v čele so sympatickou hlavnou hrdinkou, jej rovesníkmi (najviac zaujme 21-ročný debutant Depp) a rozhodne potešia dospeláci. Tí bývajú vo vyvražďovačkách odsúvaní z rôznych príčin na vedľajšiu koľaj, ale tento slasher je výnimočný aj práve tým, že im dáva prekvapivo veľký priestor. To poteší najmä u Johna Saxona ostrého ako nová žiletka. Postupné rozlietanie príšerného tajomstva tínedžermi, ktoré pred rokmi spôsobili ich rodičia, je výborne vypointované, zlovestné a strašidelné. Craven by hrdinku možno urobil neschopnou ťapou, keby sa do situácie nevložila jeho dcéra a nezačala sa otca pýtať, prečo sú sakra ženy v hororoch vždy neschopné chudery, ktoré zakopávajú o vlastné nohy. A tak sa z Wesa stal progresívny režisér, čo mu zostalo už až do smrti (viď. postavy Gale a Sidney vo Vreskotoch, Rachel McAdams v Nočnom lete alebo Meryl Streep v Hudbe môjho srdca). Ako Piatok 13, i Cravenov slasher mal problémy s financovaním. Natáčanie sa nieslo v znamení chuťoviek (Englund sám seba nechtiac temer podrezal, keďže rukavica pozostávala zo skutočných ostrých súčiastok), pikošiek (kvôli nedostatku času pár vecí natočil Wesov rovesník a kamarát Sean S. Cunningham, režisér Piatku 13), chaosu (režisér a producent o poslednú scénu súperili tak dlho, že nakoniec nikto nevedel, akú strihač pri premietaní šéfom z Paramountu pustil a keď sa producent dozvedel akú, stopol natáčanie, aby sa stihol dolepiť „jeho“ koniec) a zaujímavostí (Craven záporáka pomenoval po zmrdovi, ktorý ho kedysi na škole šikanoval). Nakoniec sa všetko podarilo úspešne prekonať a dotiahnuť film do kultovej popkultúrnej časti americkej kinematografie. Jedného z policajtov si zahral Joseph Whipp, ktorý v r. 1996 v Cravenovom Vreskote povýšil z radového člena policajného tímu na šerifa Woodsboro. ()
Proč by to nebyl slasher? Má to všechno, co dělá správný slasher slasherem, to znamená, že je tam asi miliarda věcí, co mě nasrala. Skvělý, mnoha pokračováními vydojený, ale přesto nevyužitý originální námět na tom, že se jedná o vyvražďovák se všemi jeho neduhy, nic nezmění. Nadhled se mi nezdařil. ()
Já na horory moc nejsem, ale když už v televizi byla jedna těžká klasika, kterou jsem neviděl, odhodlal jsem se na ní podívat. Přeci jenom to i s reklamami nebylo tak dlouhý. Wes Craven každopádně zaručí kvalitu, u které se někdo posere blahem, což je podstatnej fakt, díky kterému je film tam, kde je. Chápu to, u mě v paměti Freddy Krueger ale zůstane jako postavička, kterou někdo bere jako kultovní, ale já jí spíš beru jako standardní klasiku. Lekačky dobrý, všecko dobrý, ale Freddy není ten typ borca, ze kterýho budu chcát maggi v koskách i po třiceti letech od vzniku. ()
Prostě jeden z nejlepších hororů ze staré školy, který existuje. I když by se tomu dnešní člověk mohl smát, tak se přes to dokážu přenést. I dnes moc dobře nechápu, jak dokázali některé scény tak dobře udělat, jako tu krev vystřikující z postele, která se usazuje na stropě. Co si oblíbíte v mládí, to zůstane oblíbené i nadále. ()
Tak už vím, proč je A Nightmare on Elm Street považován za klasický horor či klasickou sérii hororů, chcete-li. Tento první díl je naprosto bezchybný - ať už theme song, ze kterého mě příjemně mrazí, přes mladého Johnnyho Deppa až po postavu, bez které by tato série nebyla tím, čím je - Roberta. Parádní atmosféra, parádní horor (i když jsem o jedné lekačce věděl, stejně jsem se lekl)… prostě parádní film. O legendě se těžce píše, tu musíte vidět. 100 %. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (135)
- Všechny scény v kotelně se natáčely v suterénu věznice Lincoln Heights, která byla krátce po natáčení zkonfiskována pro nebezpečně vysoký obsah azbestu. (Alfréda)
- Režisér Wes Craven uvedl, že Freddyho Kruegera (Robert Englund) pojmenoval po spolužákovi, který ho ve škole zastrašoval. (HellFire)
- Zdravotnícke úrady označujú úmrtie počas spánku ako jav ázijského smrteľného syndrómu, stav, ktorý postihuje zväčša východoázijských mužov vo veku medzi 19 a 57 rokom. Zároveň je považovaný za formu syndrómu nevysvetliteľného náhleho úmrtia. (Raccoon.city)
Reklama