Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickKamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
James HornerHrají:
Colin Farrell, Q'orianka Kilcher, Christopher Plummer, Christian Bale, August Schellenberg, Wes Studi, David Thewlis, Yorick van Wageningen (více)Obsahy(2)
Roku 1607 připlouvá do Nového světa ke břehům Virginie anglická loď. Na její palubě se nachází spoutaný kapitán John Smith (C. Farrel), který má být krátce po přistání popraven za pokus o vzpouru. Je však velitelem výpravy, kapitánem Christopherem Newportem (C. Plummer) omilostněn a pověřen navázáním kontaktů s místními domorodci a získáním zásob pro nadcházející zimu. Na své cestě je zajat a život mu zachrání dcera indiánského náčelníka Pocahontas (Q. Kilcherová). Oba se do sebe zamilují, Smith Pocahontas učí svůj jazyk a ona mu zase ukazuje krásy svého světa. Jejich láska je však ohrožena, když začnou narůstat konflikty mezi nově vzniklou kolonií Jamestownem a indiány, které přerostou v otevřený boj… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (641)
„Koľko krajín som prešiel. Koľko morí. Koľko nebezpečenstiev. Šťastie nie je môj priateľ.“ Klasický Terrence Malick: hviezdne obsadený, vďaka neuveriteľnej kamere, hudbe a strihu úžasne meditačný, miestami až hypnotický, viacvrstvový a žánrovo ťažko, ak vôbec, zaškatuľkovaný. „Pocahontas“ Q'Orianky Kilcherovej je nádherne "prírodná", ale tou skutočnou bombou je famózne vystihnutá atmosféra mrazivo tichej divočiny, ktorá doteraz patrila plachým Indiánom. Viac v mojej recenzii na CinemaView, kam už nepíšem: http://www.cinemaview.sk/clanok/1225652532/novy-svet ()
Takové filmy jako točí Malick, nebo jaké točil Tarkovskij či Vláčil by snad ani neměly být recenzovány. Jejich zamýšlený efekt na diváka je zcela odlišný, než jaký má 99,99% procent ostatních filmů. Nejedná se o přímočaré odvyprávění příběhu, ale o mnohovrstevnatou, nelineární, meditativní pouť osudy několika postav, jež na diváka nepůsobí pouze při sledování filmu, ale zanechávají v něm, je-li k tomu přístupný, nesmazatelný otisk, který rezonuje v jeho mysli ještě po dlouho dobu. Příběh samotný není důležitý, důležité jsou přesahy a souvislosti v jakých se film odehrává. V Novém světě se přemítá nad vírou, láskou, či smyslem života. Témat se však dá najít mnohem více, protože film je nejdendnoznačně uchopitelný a jakmile je natočený, dá se říci, že žije vlastním životem a dá se vykládat na nespočet způsobů. Osobně jsem byl Malickovým vyprávěním okouzlen, byť zejména částí ve které je ztvárněn její vztah s Johnem Smithem. Druhá část je již méně zajímavá. Zklamáním pro mne je angažmá přeceňovaného skladatele Jamese Hornera, který zde opět vykrádá sám sebe, tentokrát Statečné srdce. Naštěstí zůstala většina jeho hudby nepoužita a namísto něj jsou ke slyšení nepoměrně propracovanější kompozice Richarda Wagnera a Mozarta, které přeci jen komplikovanému epickému stylu sedí mnohem více. Vzhledem k slabší, byť důležité druhé části, a Hornerovi tedy dávám jen čtyři body, i když si myslím, že u takového díla je jakákoliv hodnocení irelevatní. ()
Po vizuálnej stránke režisér T.Mallick nesklamal. Zábery nedotknutej prírody sú nádherné, ale po pol hodine to už nestačí. Niekedy som mal pocit, že pozerám dokumentárny film na National geographic. Filmu vlastne chýba príbeh. Keby bol kratší o hodinu, na filme by to nebolo poznať. Vo filme je strašne málo dialógov, väčšinou sú to vnútorné hlasy, ktoré mi v žiadnom filme doteraz nevadili, a nie je ich málo, ale toto mi po chvíli liezlo na nervy. Žiadne napätie, skoro žiadne dobrodružstvo, dialógy o ničom, herci nevyužitý...je to len pekné. O nič viac ani o nič menej. Sklamanie roka...A to som veľký fanda Malickovej TENKEJ ČERVENEJ ČIARY! 60%. ()
Vzhledem k tématu a příslušnému názvu filmu se dalo očekávat strhující, velkolepé, triky oslňující dobrodružství s monumentálními bitvami podpořenými hektolitry krve. To by ovšem nesměl režírovat Terrence Malick. Jeho tenká červená linie mě silně lezla na nervy. Filozofie a válka nešly tak docela dohromady. Ovšem tady to funkční je. Nový svět, nová kultura, noví lidé, sem tam nějaké ty vnitřní hlasy, láska velebená až do oblak (naprosto strhujícím a svojským způsobem) a kvalitní snímek je na světě. V žádném případě nuda. Kdo tohle tvrdí, je naprosto mimo. New World má neskutečnou poetickou sílu, která spolu s nádhernou kamerou vytváří neopakovatelně silný divácky prožitek. Zkratkovité vyprávění je věc výtečná. Alespoň nedělá režisér z diváků totální idioty a nechává trochu té kreativity také na nich. Prapodivný střih se dá odpustit a málo akce je naprosto pochopitelné. Obával jsem se zbytečně. ()
Pokud jste viděli Tenkou červenou linii, dosaďte si místo Američanů a Japonců Kolonisty a Indiány a navíc přidejte romantickou linku. Vnitřní monology postav jsou podle mě napsány mnohem lépe. Malick má opravdu mimořádný talent pro zachycení atmosféry a nálady postav pomocí přírodních záběrů. Navíc nádherná hudba (zase ten Wagner jako u Excaliburu) a Q'Orianka Kilcher, která působila neobyčejně sympaticky a vyzrále. Update 11.12.2008: Přidám jednu hvězdu, čistě proto, že dle mého si film zaslouží červenou. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- Režisér Wim Wenders označil tento film za jeden z nejlepších filmů, které kdy viděl. Považuje za neuvěřitelné, že film, jež znatelně přesahuje kterékoliv filmy, které získaly toho roku Oscara, získal pouze nominaci za kameru. Pozn. nejlepší kameru v roce 2006 vyhrál Dion Beebe za film Gejša (2005). (A-chmed)
- Průměrná délka záběru: 6,7 sekund. (HellFire)
- Terrence Malick do filmu obsadil také svou nynější ženu Alexandru ("Ecky") Malick - a to do role anglické královny Anny (společně s králem Jakubem se ve scéně Pocahontasiny audience u královského dvora podivuje nad exemplářem severoamerického orla bělohlavého). (Lavran)
Reklama