Režie:
Gavin HoodScénář:
Gavin HoodKamera:
Lance GewerHrají:
Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Mothusi Magano, Kenneth Nkosi, Rapulana Seiphemo, Ian Roberts, Nambitha Mpumlwana, Jerry Mofokeng, Craig Palm, Owen Sejake (více)Obsahy(1)
Předměstí Johannesburgu patří mezi místa s největší zločinností na světě. Vraždy a loupeže jsou tu na denním pořádku. Pro ty, kdo se v takovém prostředí pohybují, platí neúprosný a krutý zákon přežití. Tsotsi je instinktivní, krutý gangster bez náznaku soucitu s jinou lidskou bytostí, sirotek, který vyrůstal bez jakéhokoliv sociálního a citového zázemí. Minulost potlačuje, žije jen bezútěšnou současností, kterou sdílí s podobnými ztracenci. I jeho jméno je jen přezdívka, která v pouličním slangu označuje gangstera nebo zločince. Po jedné loupeži nalezne v ukradeném autě něco, nebo spíše někoho, kdo mu – byť nevědomky – ukáže cestu, jak se dostat zpět z pekla, ve kterém až dosud žil. Tsotsi je nucen řešit konflikty ne agresivitou, ale jednáním a komunikací. Poprvé se otevírá a je schopen a ochoten mluvit o své minulosti, kterou dosud až zuřivě potlačoval. Kromě Peoples Choice Award na FF v Torontu získal film Oscara za nejlepší zahraniční film roku 2005. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (71)
Tak to bude jízda, řekne si divák, když vidí první záběry natočené skvělou kamerou a doprovázené výjimečnou hudbou. Ale co naplat vynikající formální zpracování, když se Tsotsi rozplizne v rádoby dojemném story o změknutí a napravení obrovského drsňáka? Chování hlavního hrdiny zkrátka neuvěříte (a pochyby má člověk i o vedlejších postavách) a po slušném rozjezdu Tsotsi odbočí na jistou cestu líbivosti, které mu vynesla zlatého strýčka Oscara. Ani mě to nijak nepřekvapuje. ()
Oscar 1 : Cizojazyčný film ()
Zemřít a nechat žít. Neobvyklé téma filmu se projevuje na jeho nejednotném stylu. Polosnové objevování ztraceného dětství naráží na překážky nastražené drsným kriminálním dramatem z těch nejnuznějších zákoutí Johannesburgu. Gavin Hood sice předvede pár scén s atmosférou prosakující napovrch, ale po většinu filmu jenom marně hledá rovnováhu. Některé až surreálné výjevy (mravenci) a biblické odkazy (poslední večeře) akorát znejasňují režisérův/scénáristův záměr a nešikovně rozvolněné vyprávění mění v sérii bizarních výjevů, spojených nakonec jenom oním násilně naroubovaným „velkým“ poselstvím. 50% Zajímavé komentáře: JFL, agathon, ZkuKol ()
║Rozpočet $3milióny║Tržby USA $2,912,606║Tržby Celosvetovo $10,235,655║ má to čosi do seba ale od dokonalosti tomu ešte dosť chýba je citeľné že Gavin Hood nedoáže až tak dobre pracovať na vykreslení postavy-charakteru, má dobré chvíľky ale rovnako tak na pováženie na rozmedzí v správaní postáv, je tam zachovaná surovosť, špina, bezohľadnosť prostredia čo dosť pomôže v danej téme /60%/ ()
A mě se to líbilo. Sice je Tsotsi fakt čurák, ale bavil mě tam jeho tlustej kámoš a hrála tam dobrá hudba. A že se z něj stal alespoň trochu dobrák mi nepřijde jako nic opovrženíhodného. ()
Oscar za zahraniční film? WTF? Tuctový slaďák, akademikům asi stačí, že se to odehrává ve slumu a hned to je dobrý film... ()
Absurdní z prstu vycucaný blábol, který je esencí "oscarového filmu" v tom nejhorším slova smyslu, neboli o cizích zemích s růžovýma brýlema. Aneb: No paňmámo, podívejte na ty černý. No to je strašný v tom ghettu, a ty chudinky děti tam. Voni sou vlastně v jádru hodný, za všechno může to prostředí tam. Ale sem nevěděla, že černý můžou bejt i bohatý. Jo, ty si tam žili dobře. Ale stejně je to v tej Africe hrůza. ()
Ne, tady jsem měla problémy nejen s Tsotsim, kterému jsem nevěřila ani kudrlinky na hlavě, natož v jeho zázračnou proměnu, ale celý scénář na mě působil jak napsaný v rychlíku, kde pár stránek, které byly důležité, vylítly ven oknem. Věřím, že se některým lidem podařilo z takových slumů dostat a začít od nuly jinde a lépe, ale tady to působilo křečovitě a emotivně mě to minulo na sto honů. Omlouvám se, třeba jsem měla jen špatný den, ale za mě podprůměr a ani vložená hip hopová hudba, která měla dotvořit atmosféru takových míst, nepomohla k mému lepšímu dojmu. Sorry. P.S. zřejmě byla mým velkým zklamáním i herecká nepřesvědčivost. ()
Udělení Oscara nikdy neznamenalo, že se automaticky jedná o špičkový film, protože proces hodnocení byl deformovaný dobovými kritériemi a komerčními zájmy vedení studií, která ceremoniál v minulosti organizovala. I později, když do vedení Akademie pronikly progresivní trendy a volba měla mnohem víc oceňovat umělecké kvality soutěžících děl, byla rozhodnutí ovlivňovaná konzervativním pohledem členů Akademie (obvykle vyhrávala angažovaně se tvářící dramata, která umně kombinovala vznešené záměry se sentimentem - např. komedie a jiné tzv. lehčí žánry neměly nikdy moc šancí). Ve skutečnosti se dá natočit snímek, ze kterého čiší tah na oscarovou branku, a tomu by odpovídal i Tsotsi, protože oč míň je tam reálného života a reálných emocí, o to víc odpovídá tomu, co se od oscarového filmu očekává. Film má na jednu stranu velmi kvalitní řemeslné zpracování a je zasazený do problematického prostředí chudinského slumu v Johannesburgu, na druhé straně selhává v důvěryhodnosti zobrazení myšlenkových pochodů a činů svých postav. Drobný gauner Tsotsi z místní galerky s partou svých kumpánů provádí bezkrupulózní nájezdy na bezbranné oběti ve svém okolí a protože nemá moc fištrónu, jenom paběrkuje. Zato mu nečiní problém vrazit komukoliv kudlu do břicha nebo zmáčknout spoušť pistole. Jednoho dne, ačkoliv nemá řidičák, ukradne auto v luxusní čtvrti, vážně postřelí jeho majitelku a příliš pozdě si všimne mimina na zadním sedadle. Hádejte, co bude následovat... Na můj vkus to až příliš směřuje k emocionálnímu kýči a je tam spousta hollywoodského balastu. Cenné je zasazení do prostředí ghetta a potenciálně zajímavé jsou i jednotlivé postavy, jenže vzhledem k výše uvedenému výsledek stojí za prd. Celkový dojem: 40 %. ()
Dojemná dráma, ktorá popri zobrazení krutého života ľudí v krajinách tretieho sveta je zameraná hlavne na psychickú stránku mladého človeka, ktorému malé dieťa otvorí srdce a zmení v ňom zakorenené zlo. Veľmi dobre zahrané, celkom fajn príbeh a hlavne neohraný! V kinách ho ale nečakajte (možno filmové kluby), takže šťastní tí, čo ho majú tú česť vidieť. Čudujem sa ale tej nevšímavosti zo strany distribútorov. 70%. ()
I ve slumu, kde je pro některé jedinou obživou udělat si výlet do města a někoho okrást, v horším případě i (při)zabít, existuje malá naděje na lepší život. Nastartovat ji může maličkost, třeba krádež auta .. ()
"5+4 je 9, nie 11 ty pako!..." Tak , s takýmito mongolmi máme do činenia. V hlave žumpa, ale zabodnúť nôž do hrudníka im nerobí problém. Miestny gangster Tsotsi je nebezpečný...Najsilnejšou zbraňou filmu je atmosféra chudobnej štvrte a ich zločinecké gangy, ktoré podnikajú nájazdy na blízke mesto i bohatšie štvrte. Po jednej zbabranej akcii sa Tsotsi ocitá v rozbitom aute, v ktorom vzadu nečakane objaví malé dieťa. To by grázlovi jeho formátu malo obmekčiť srdce. Nepochopil som síce načo ho bral so sebou a nebolo mi to celkom jasné ani po skončení filmu, ale ako zámienka na rozbehnutie príbehu to nebolo zlé. Trochu prekvapený som bol z jazyka, ktorým sa vo filme hovorí. Videl som ho v pôvodnom znení a často tam počuť anglické slová a rôzne jej skomoleniny, ale angličtina to nie je. Najskôr to bude nejaký jej mix s africkým nárečím, neviem. Znelo to divne, ale film ok. 80%. ()
Prvních deset minut vypadalo velice slibně - taková jihoafrická obdoba Města bohů. Pak se ale naděje rozplynuly jak pára nad hrncem a bylo po všem... Měl jsem totiž nepřekonatelný problém uvěřit v klíčový okamžik celého filmu a to je zlé... Těžko mě někdo přesvědčí, že z chladnokrevného zabijáka, bez jakékoli úcty k životu a vůbec jakýmkoli jiným hodnotám než těm šustivým papírovým... , se z ničeho nic stane dobrák, který se zamýšlí nad svým zpackaným životem a změní se v takřka milujícího "otce". Těžko uvěřím, že první kontakt s křičícím děckem bude mít na bezskrupulozního pistolníčka takový efekt. To by pak stačilo vhodně rozmístit kočárky s opuštěnými miminy a bude po veškerém zlu...:-) Tsotsi byl technicky výborně zvládnutý snímek, ale od oné desáté minuty už mi tenhle slaďák s kriminálním nádechem evokoval jedno jediné slovíčko - kýč... Od filmu, který dostal Oscara (aniž bych chtěl jeho význam přeceňovat), bych čekal přece jen mnohem víc. ()
Nad mé očekávání příjemná filmová záležitost, u níž jsem mnoho nečekal skrze "modrá čísla". O to více jsem pak byl překvapený tím, o jak silný příběh se jedná. Tvůrci nám ukazují zkaženého mladíka, krutého gangstera, pro kterého život druhých lidí nic neznamená, ovšem jeho pohled a postoj dokáže změnit človíček v plenkách. Pro někoho je Tsotsi možná přeslazenou záležitostí, pro mě se jednalo o velmi milé překvapení a i z toho důvodu dávám 5*. ()
Zpočátku se mi Tsotsi líbilo hodně a v duchu jsem chválil akademiky, že měli odvahu vybrat tento poměrně drsný film. Skvělá kamera a hudba tvoří velkou část zážitku. Jenže s přibývajícím časem se z toho stává další variace na "muž se stará o mimino", už mi chyběly jen komické scény a předtočený smích. *SPOILER WARNING* A ten konec je vyloženě "oscarový".** 70 % ()
Tsotsi je pouze jeden z mnoha milioů lidí, kteří prožívají svůj život ve slumech kolem měst v Jihoafrické republice. Živí se se svými kumpány krádežemi a když jde jen zdánlivě do tuhého, neváhají zabíjet. Při jedné samostatné akci ukradne Tsotsi auto i s kojencem... Přiznám se, že je těžké hodnotit tento snímek, neznám realitu života v černošských ghetech v JAR. Myslím, že je ještě horší. Film ji však neřeší, neukazuje kořeny problémů. Prostě stalo se to a na divákovi je aby se s tím vyrovnal po svém. Pokud však měl tento film poukázat na situaci lidí tam žijících a následný Oskar ji ještě více zviditelnit a následně něco změnit, bude to jen dobře. ()
Pomerne komorne natočená sociálna dráma z prostredia, ktoré si poväčšinou hovorí o vysokorozpočtové výpravné stvárnenie na spôsob napríklad Mesta bohov alebo dokumentu Bus 174. Ale prečo nie, film zaujal a odniesol si oscara za zahraničný film. Je zrejmé, že viac ako kvalita samotného filmu tu išlo o jeho posolstvo a stvárnenie krutej reality. Preto treba Tsotsi vidieť, aj keď vám môže pripadať jeho zápletka príliš jednoducho vystavaná. ()
[6/10] (IDC of S. A., NFVF of S. A., Moviworld, U. K. Film and TV) (Barevný /// Produkce: Peter Fudakowski /// Scénář: Gavin Hood podle stejnojmenného románu Athola Fugarda /// Kamera: Lance Gewer) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
"Now look what you've done..you've made an old man piss his pants." Někdo by mohl říct, že se jedná o tuctový prvoplánovaný drsný 'slaďák' typu Cidade de Deus..ale když se zamyslím nad fakty, myslím, že tomu tak není. Proboha..vždyť je třeba si uvědomit, že tohle NENÍ (zdůrazňuji a opakuji: NENÍ) americký hollywoodský snímek, ba ani evropský či k hispánským národům laděný. JAR je asi nejpředpokládanější africkou zemí pro natočení kvalitního snímku. Má dobrou ekonomiku a její vyspělost převyšuje ostatní státy černého kontinentu. Má ovšem i svou druhou, temnější tvář. Tou je chudoba v urbanizací netknutých oblastech a okrajových částech velkých měst, slumech. A právě zvrat v životě jednoho takového obyvatele popisuje snímek Tsotsi. Nebudu nic prozrazovat..a jdu si pustit hip-hopově laděný soundtrack plný parádních afrických rytmů. :) ()
Tsotsi je nebezpečnej parchant. Nejradši byste ho oddělali po prvních deseti minutách filmu. A vůbec ho neomlouvá, že jeho vlastní táta byl podobnej hajzl. Jenže s ním nakonec strávíte hodinu a půl, během kterých se začne pomalu měnit. A aspoň na mě to fungovalo natolik, že jsem mu nakonec držel palce. Gavin Hood prostě vyseknul zatraceně poctivej kousek (90%). ()
Reklama