Režie:
Gavin HoodScénář:
Gavin HoodKamera:
Lance GewerHrají:
Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Mothusi Magano, Kenneth Nkosi, Rapulana Seiphemo, Ian Roberts, Nambitha Mpumlwana, Jerry Mofokeng, Craig Palm, Owen Sejake (více)Obsahy(1)
Předměstí Johannesburgu patří mezi místa s největší zločinností na světě. Vraždy a loupeže jsou tu na denním pořádku. Pro ty, kdo se v takovém prostředí pohybují, platí neúprosný a krutý zákon přežití. Tsotsi je instinktivní, krutý gangster bez náznaku soucitu s jinou lidskou bytostí, sirotek, který vyrůstal bez jakéhokoliv sociálního a citového zázemí. Minulost potlačuje, žije jen bezútěšnou současností, kterou sdílí s podobnými ztracenci. I jeho jméno je jen přezdívka, která v pouličním slangu označuje gangstera nebo zločince. Po jedné loupeži nalezne v ukradeném autě něco, nebo spíše někoho, kdo mu – byť nevědomky – ukáže cestu, jak se dostat zpět z pekla, ve kterém až dosud žil. Tsotsi je nucen řešit konflikty ne agresivitou, ale jednáním a komunikací. Poprvé se otevírá a je schopen a ochoten mluvit o své minulosti, kterou dosud až zuřivě potlačoval. Kromě Peoples Choice Award na FF v Torontu získal film Oscara za nejlepší zahraniční film roku 2005. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (71)
Zo začiatku tento film vyzerá ako juhoafrické Mesto bohov, film ktorý sa bude snažiť poukázať na kriminalitu, sociálne rozdiely, vývoj v nejakom zaujímavom príbehu z chudobných štvrtí. No dočkáme sa deja, ktorý je dosť slabý a všetko sa bude točiť len okolo jednej udalosti a morálnych výčitiek, inak sa o vývoji v Južnej Afrike veľa nedozvedáme. Je smutné, že krajina, ktorá je súčasťou skvelého zoskupenia BRICS, je stále len v rozvoji a trpí nevzdelanosťou a z toho vyplývajúcimi problémami v zdravotníctve a bezpečnosti, kde horkokrvná kultúra robí v zlom zmysle divy. Európanovi ako mne sa z toho miestami chce okamžite jednať, na tých černochov chvíľami nemám pekného slova a sú pre mňa negrami, chvíľami by som ich najradšej postavil k stene a odrovnal, iní by tam možno rovno hodili atómovú bombu, ale takýto nie som a tak to nejde. Oni sú niekde v duši možno dobrí, len je to ťažké z nich dostať a často nevedia ako na to, sú dosť nevyspelí a problémy tam pretrvávajú a trpia tým aj nevinní. Je to len ďalší film do problematiky, ktorý sa oplatí vidieť, no nečakajte po ňom divy, je to priemerný film. ()
Oscar 1 : Cizojazyčný film ()
Zemřít a nechat žít. Neobvyklé téma filmu se projevuje na jeho nejednotném stylu. Polosnové objevování ztraceného dětství naráží na překážky nastražené drsným kriminálním dramatem z těch nejnuznějších zákoutí Johannesburgu. Gavin Hood sice předvede pár scén s atmosférou prosakující napovrch, ale po většinu filmu jenom marně hledá rovnováhu. Některé až surreálné výjevy (mravenci) a biblické odkazy (poslední večeře) akorát znejasňují režisérův/scénáristův záměr a nešikovně rozvolněné vyprávění mění v sérii bizarních výjevů, spojených nakonec jenom oním násilně naroubovaným „velkým“ poselstvím. 50% Zajímavé komentáře: JFL, agathon, ZkuKol ()
║Rozpočet $3milióny║Tržby USA $2,912,606║Tržby Celosvetovo $10,235,655║ má to čosi do seba ale od dokonalosti tomu ešte dosť chýba je citeľné že Gavin Hood nedoáže až tak dobre pracovať na vykreslení postavy-charakteru, má dobré chvíľky ale rovnako tak na pováženie na rozmedzí v správaní postáv, je tam zachovaná surovosť, špina, bezohľadnosť prostredia čo dosť pomôže v danej téme /60%/ ()
A mě se to líbilo. Sice je Tsotsi fakt čurák, ale bavil mě tam jeho tlustej kámoš a hrála tam dobrá hudba. A že se z něj stal alespoň trochu dobrák mi nepřijde jako nic opovrženíhodného. ()
Oscar za zahraniční film? WTF? Tuctový slaďák, akademikům asi stačí, že se to odehrává ve slumu a hned to je dobrý film... ()
Absurdní z prstu vycucaný blábol, který je esencí "oscarového filmu" v tom nejhorším slova smyslu, neboli o cizích zemích s růžovýma brýlema. Aneb: No paňmámo, podívejte na ty černý. No to je strašný v tom ghettu, a ty chudinky děti tam. Voni sou vlastně v jádru hodný, za všechno může to prostředí tam. Ale sem nevěděla, že černý můžou bejt i bohatý. Jo, ty si tam žili dobře. Ale stejně je to v tej Africe hrůza. ()
Ne, tady jsem měla problémy nejen s Tsotsim, kterému jsem nevěřila ani kudrlinky na hlavě, natož v jeho zázračnou proměnu, ale celý scénář na mě působil jak napsaný v rychlíku, kde pár stránek, které byly důležité, vylítly ven oknem. Věřím, že se některým lidem podařilo z takových slumů dostat a začít od nuly jinde a lépe, ale tady to působilo křečovitě a emotivně mě to minulo na sto honů. Omlouvám se, třeba jsem měla jen špatný den, ale za mě podprůměr a ani vložená hip hopová hudba, která měla dotvořit atmosféru takových míst, nepomohla k mému lepšímu dojmu. Sorry. P.S. zřejmě byla mým velkým zklamáním i herecká nepřesvědčivost. ()
Udělení Oscara nikdy neznamenalo, že se automaticky jedná o špičkový film, protože proces hodnocení byl deformovaný dobovými kritériemi a komerčními zájmy vedení studií, která ceremoniál v minulosti organizovala. I později, když do vedení Akademie pronikly progresivní trendy a volba měla mnohem víc oceňovat umělecké kvality soutěžících děl, byla rozhodnutí ovlivňovaná konzervativním pohledem členů Akademie (obvykle vyhrávala angažovaně se tvářící dramata, která umně kombinovala vznešené záměry se sentimentem - např. komedie a jiné tzv. lehčí žánry neměly nikdy moc šancí). Ve skutečnosti se dá natočit snímek, ze kterého čiší tah na oscarovou branku, a tomu by odpovídal i Tsotsi, protože oč míň je tam reálného života a reálných emocí, o to víc odpovídá tomu, co se od oscarového filmu očekává. Film má na jednu stranu velmi kvalitní řemeslné zpracování a je zasazený do problematického prostředí chudinského slumu v Johannesburgu, na druhé straně selhává v důvěryhodnosti zobrazení myšlenkových pochodů a činů svých postav. Drobný gauner Tsotsi z místní galerky s partou svých kumpánů provádí bezkrupulózní nájezdy na bezbranné oběti ve svém okolí a protože nemá moc fištrónu, jenom paběrkuje. Zato mu nečiní problém vrazit komukoliv kudlu do břicha nebo zmáčknout spoušť pistole. Jednoho dne, ačkoliv nemá řidičák, ukradne auto v luxusní čtvrti, vážně postřelí jeho majitelku a příliš pozdě si všimne mimina na zadním sedadle. Hádejte, co bude následovat... Na můj vkus to až příliš směřuje k emocionálnímu kýči a je tam spousta hollywoodského balastu. Cenné je zasazení do prostředí ghetta a potenciálně zajímavé jsou i jednotlivé postavy, jenže vzhledem k výše uvedenému výsledek stojí za prd. Celkový dojem: 40 %. ()
Dojemná dráma, ktorá popri zobrazení krutého života ľudí v krajinách tretieho sveta je zameraná hlavne na psychickú stránku mladého človeka, ktorému malé dieťa otvorí srdce a zmení v ňom zakorenené zlo. Veľmi dobre zahrané, celkom fajn príbeh a hlavne neohraný! V kinách ho ale nečakajte (možno filmové kluby), takže šťastní tí, čo ho majú tú česť vidieť. Čudujem sa ale tej nevšímavosti zo strany distribútorov. 70%. ()
I ve slumu, kde je pro některé jedinou obživou udělat si výlet do města a někoho okrást, v horším případě i (při)zabít, existuje malá naděje na lepší život. Nastartovat ji může maličkost, třeba krádež auta .. ()
"5+4 je 9, nie 11 ty pako!..." Tak , s takýmito mongolmi máme do činenia. V hlave žumpa, ale zabodnúť nôž do hrudníka im nerobí problém. Miestny gangster Tsotsi je nebezpečný...Najsilnejšou zbraňou filmu je atmosféra chudobnej štvrte a ich zločinecké gangy, ktoré podnikajú nájazdy na blízke mesto i bohatšie štvrte. Po jednej zbabranej akcii sa Tsotsi ocitá v rozbitom aute, v ktorom vzadu nečakane objaví malé dieťa. To by grázlovi jeho formátu malo obmekčiť srdce. Nepochopil som síce načo ho bral so sebou a nebolo mi to celkom jasné ani po skončení filmu, ale ako zámienka na rozbehnutie príbehu to nebolo zlé. Trochu prekvapený som bol z jazyka, ktorým sa vo filme hovorí. Videl som ho v pôvodnom znení a často tam počuť anglické slová a rôzne jej skomoleniny, ale angličtina to nie je. Najskôr to bude nejaký jej mix s africkým nárečím, neviem. Znelo to divne, ale film ok. 80%. ()
Prvních deset minut vypadalo velice slibně - taková jihoafrická obdoba Města bohů. Pak se ale naděje rozplynuly jak pára nad hrncem a bylo po všem... Měl jsem totiž nepřekonatelný problém uvěřit v klíčový okamžik celého filmu a to je zlé... Těžko mě někdo přesvědčí, že z chladnokrevného zabijáka, bez jakékoli úcty k životu a vůbec jakýmkoli jiným hodnotám než těm šustivým papírovým... , se z ničeho nic stane dobrák, který se zamýšlí nad svým zpackaným životem a změní se v takřka milujícího "otce". Těžko uvěřím, že první kontakt s křičícím děckem bude mít na bezskrupulozního pistolníčka takový efekt. To by pak stačilo vhodně rozmístit kočárky s opuštěnými miminy a bude po veškerém zlu...:-) Tsotsi byl technicky výborně zvládnutý snímek, ale od oné desáté minuty už mi tenhle slaďák s kriminálním nádechem evokoval jedno jediné slovíčko - kýč... Od filmu, který dostal Oscara (aniž bych chtěl jeho význam přeceňovat), bych čekal přece jen mnohem víc. ()
Nad mé očekávání příjemná filmová záležitost, u níž jsem mnoho nečekal skrze "modrá čísla". O to více jsem pak byl překvapený tím, o jak silný příběh se jedná. Tvůrci nám ukazují zkaženého mladíka, krutého gangstera, pro kterého život druhých lidí nic neznamená, ovšem jeho pohled a postoj dokáže změnit človíček v plenkách. Pro někoho je Tsotsi možná přeslazenou záležitostí, pro mě se jednalo o velmi milé překvapení a i z toho důvodu dávám 5*. ()
Zpočátku se mi Tsotsi líbilo hodně a v duchu jsem chválil akademiky, že měli odvahu vybrat tento poměrně drsný film. Skvělá kamera a hudba tvoří velkou část zážitku. Jenže s přibývajícím časem se z toho stává další variace na "muž se stará o mimino", už mi chyběly jen komické scény a předtočený smích. *SPOILER WARNING* A ten konec je vyloženě "oscarový".** 70 % ()
Tsotsi je pouze jeden z mnoha milioů lidí, kteří prožívají svůj život ve slumech kolem měst v Jihoafrické republice. Živí se se svými kumpány krádežemi a když jde jen zdánlivě do tuhého, neváhají zabíjet. Při jedné samostatné akci ukradne Tsotsi auto i s kojencem... Přiznám se, že je těžké hodnotit tento snímek, neznám realitu života v černošských ghetech v JAR. Myslím, že je ještě horší. Film ji však neřeší, neukazuje kořeny problémů. Prostě stalo se to a na divákovi je aby se s tím vyrovnal po svém. Pokud však měl tento film poukázat na situaci lidí tam žijících a následný Oskar ji ještě více zviditelnit a následně něco změnit, bude to jen dobře. ()
Pomerne komorne natočená sociálna dráma z prostredia, ktoré si poväčšinou hovorí o vysokorozpočtové výpravné stvárnenie na spôsob napríklad Mesta bohov alebo dokumentu Bus 174. Ale prečo nie, film zaujal a odniesol si oscara za zahraničný film. Je zrejmé, že viac ako kvalita samotného filmu tu išlo o jeho posolstvo a stvárnenie krutej reality. Preto treba Tsotsi vidieť, aj keď vám môže pripadať jeho zápletka príliš jednoducho vystavaná. ()
[6/10] (IDC of S. A., NFVF of S. A., Moviworld, U. K. Film and TV) (Barevný /// Produkce: Peter Fudakowski /// Scénář: Gavin Hood podle stejnojmenného románu Athola Fugarda /// Kamera: Lance Gewer) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
"Now look what you've done..you've made an old man piss his pants." Někdo by mohl říct, že se jedná o tuctový prvoplánovaný drsný 'slaďák' typu Cidade de Deus..ale když se zamyslím nad fakty, myslím, že tomu tak není. Proboha..vždyť je třeba si uvědomit, že tohle NENÍ (zdůrazňuji a opakuji: NENÍ) americký hollywoodský snímek, ba ani evropský či k hispánským národům laděný. JAR je asi nejpředpokládanější africkou zemí pro natočení kvalitního snímku. Má dobrou ekonomiku a její vyspělost převyšuje ostatní státy černého kontinentu. Má ovšem i svou druhou, temnější tvář. Tou je chudoba v urbanizací netknutých oblastech a okrajových částech velkých měst, slumech. A právě zvrat v životě jednoho takového obyvatele popisuje snímek Tsotsi. Nebudu nic prozrazovat..a jdu si pustit hip-hopově laděný soundtrack plný parádních afrických rytmů. :) ()
Tsotsi je nebezpečnej parchant. Nejradši byste ho oddělali po prvních deseti minutách filmu. A vůbec ho neomlouvá, že jeho vlastní táta byl podobnej hajzl. Jenže s ním nakonec strávíte hodinu a půl, během kterých se začne pomalu měnit. A aspoň na mě to fungovalo natolik, že jsem mu nakonec držel palce. Gavin Hood prostě vyseknul zatraceně poctivej kousek (90%). ()
Reklama