Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).

Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)

(více)

Videa (5)

Trailer 5

Recenze (800)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Hrdinský epos jak má být. Ano, lze namítat, že v hrané podobě by dopad byl daleko drtivější. Já ale říkám, že v tomto případě jsou ostatní složky filmu natolik silné, že je to malichernost. Je to dáno především opravdu velmi dobrým scénářem. Charaktery jsou skvěle napsány, gradace děje je perfekní a především celek odpovídá době a prostředí, do kterých je zasazen. Prostědí královských síní, chvástající se hrdinové, divoké pitky, ostré meče a sekery, ovšem ne v rukou nagelovaných vyholených cucáků v kožených trenkách (ala bezpohlavní 300). Takhle vypadají ti, kteří vědí, jak bodat ostrým koncem. Stárnoucí Beowulf a závěrečná bitka s drakem mě pak definitivně přesvědčili, abych ignoroval počítačový vzhled a soustředil se na příběh. Zemeckis mě překvapil dospělostí přístupu k látce (na čemž má nepochybně zásluhu Gaiman), film je také naprosto politicky nekorektní z pohledu pozice mužů a žen (poslení dobou mám ostatně pocit, že se k tomu mnoho filmů vrací). Zkrátka konečně fantasy pro dospělé bez obrýlených dětiček zachraňujících svět. A 3D verzi doporučuju. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Pre mňa bez zaváhania a najmenšej pochybnosti film roka. Asi najviac ma teší, že Robert Zemeckis, ktorý pod pozlátkou tvorcu veľkých hollywoodskych eposov pre široké divácke vrstvy vždy skrýval zmysel pre krv a čierny humor (produkoval seriál Poviedky z hrobky a množstvo hororov), konečne po rokoch natočil niečo, čo má naozaj gule a čo v porovnaní s väčšinou súčasnej americkej produkcie vyzerá ako z inej, podstatne zaujímavejšej dimenzie. Fakt som nedúfal, že mi tvorca odporného rodinného slizu Polárny expres naservíruje film, ktorý sa drsnosťou a adrenalínom vyrovná 300 (v istých scénach ho dokonca aj predčí). Zemeckis sa nezľakol Gaimanovho scenára, ktorý je všetkým, len nie čiernobielou báchorkou pre malých popcornožrútov, a natočil ho poctivo – ako bombastickú vikingskú fantasy plnú krvavých gejzírov, praskajúcich kostí, odtrhnutých údov, vulgárneho chvastania sa, prekvapivo šťavnatej sexuality a nejednoznačných hrdinov (samotný Beowulf je frajer, keď má zabiť draka alebo pretiahnuť kráľovu ženu, ale keď zlovoľná striga zabrnká na strunu jeho ješitnosti, zmäkne ako maslo na slnku). Fakt nechápem, ako sa podarilo, že bigotné konzervy z MPAA pustili túto tvrdiareň do kín s obyčajným PG-13 (napr. Matrix, ktorý má R, je oproti tomuto len bezkrvný čajíček pre malé deti). Animácia má k vysnívanej dokonalosti ďaleko, ale tak či onak je tým najlepším, čo nám súčasné digitálne technológie ponúkajú. Navyše umožnila Zemeckisovi predviesť, že ako režisér stále hýri nápadmi a vie možnosti virtuálnej kamery využiť dych vyrážajúcim spôsobom. Digitálni herci naozaj hrajú a obludy (hlavne extrémne odporný a originálne dizajnovaný Grendel) sú pastvou pre oči. Vďaka tomu všetkému (a Silvestriho hudbe, ktorá z vášho srdca urobí guľomet) je Beowulf nečakane nadupanou akčnou jazdou a splneným snom fantasy fanúšikov, ktorí už majú dosť malých školákov, zachraňujúcich svet pred temnotou. Myslím, že Leonidas dostal dôstojného súpera. Beowulf by ho nielen prekričal, ale by sa mu aj smelo postavil zoči-voči a kľudne by pri tom mohol mať holé ruky, aby (v tradícii starého keltského rituálu, ktorého ozveny nájdeme v príprave na súboj s Grendelom) bolo to meranie síl čo najčestnejšie. Ja by som fandil blonďavému Vikingovi s chrapľavým hlasom Raya Winstona. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zemeckis dokázal něco neuvěřitelného – ztvárnil vrcholné dílo staroanglické hrdinské epiky bez sebemenších známek patosu nebo klišé a pojal Beowulfa jako fantasy pro dospělé. Zemeckis dává zároveň na srozuměnou, že kvalitní technologie se bez kvalitního technologa neobejde. Možná v budoucnu herce vytlačí CGI postavičky, ale filmaři mají svoje sesle jistý. ()

imf 

všechny recenze uživatele

Kdyby tak celý film vypadal a útočil na emoce a smysly stejně silně jako závěrečná desetiminutovka. Báseň o Beowulfovi má silný děj, Zemeckis to jakž takž zvládá, ale to zpracování je čirá onanie... ty odlety kamery, ty oči, které začínají a končí na povrchu rohovky. Hrozně mě to rušilo a vytrhávalo z děje... nebýt Winstonea, tak je to imho poloviční... stejný případ jako Třístovka... jeden herec to však nespasí a ta technologie (zvlašť co se týče zpracování ženských obličejů a náročnejších emočních pochodů) má OBROVSKÉ rezervy. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Jsou legendy a legendy. Některé jsou zajímavé a snesou i dvouhodinovou stopáž a některé jsou holt jako příběh o Beowulfovi… Ta epičnost, o kterou se Zemeckis snažil, je vidět a je znát na každém detailu, ale ve výsledku je Beowulf pouze důkazem toho, že ani skvělý režisér nedokáže téměř nic, když má sotva průměrný námět. Teda, James Cameron to dokázal s Avatarem. A schválně vytahuju tento film, protože na něm jsem si (opět) potvrdil, jak je "big Jim" legendární. Není totiž CGI jako CGI… I když zde byla grafika opravdu dobrá, stále mi připomínala spíše počítačovou hru. A ne špatnou, abych byl objektivní. Ale ty detaily, na těch se to pozná. Kdo viděl tohle i Avatar, dá mi zapravdu v tom, že tohle je… jako srovnávat Trabanta a Mercedes… ;-) Prostě a jednoduše, když Zemeckis neměl technologii na to, aby to vypadalo opravdu věrně, měl to točit "postaru" a projekt pozastavit do doby, než by mu Jim půjčil své "nádobíčko“… Možná bych se pak alespoň tolik nenudil. 50 % s tím, že Angelině to sekne, i když je celá z pixelů… ()

Galerie (54)

Zajímavosti (19)

  • Herci sú zosnímaní za použitia "performance capture", technológie snímania pohybu, ktorú Robert Zemeckis prvýkrát použil vo filme Polárny expres (2004). Táto technológia dôsledne sníma pohyby tela, mimiku a poskytuje kamere maximálnu slobodu. Môže sa potulovať, lietať, vznášať sa po obrazovke spôsobom, ktorý by pri hraní naživo nebol možný. (PeterJon)
  • Pri tvorbe filmu bolo vytvorených toľko dát, že štáb bol nútený upgradovať všetky svoje počítače na viacjadrové procesory, ktoré boli rýchlejšie a efektívnejšie. (Greenpeacak)
  • Do některých kin byl film dovážen pod jménem "Epic". (Karlos80)

Související novinky

Tintin už má obličej

Tintin už má obličej

25.03.2008

Spielberg a Jackson to s tou digitálně animovanou adaptací slavné komiksové série Tintin myslí opravdu vážně. Dokonce tak vážně, že první díl trilogie bude podle všeho dalším Spielbergovým režijním… (více)

Herecké posily 1: Krásky

Herecké posily 1: Krásky

06.03.2008

Už tradičně pro vás máme souhrn několika zajímavých castingových novinek k filmům, o nichž už jsme psali dříve. Dnes začneme těmi hezčími doplňky ;-). Start natáčení hororu (resp. nadpřirozeného… (více)

Wachowští jsou zelení

Wachowští jsou zelení

27.11.2007

Na tuzemská kina právě útočí Beowulf a i v této souvislosti není pochyb o tom, že stojíme u zrodu čistě digitální kinematografie. Jistě, pořád má za sebou jen první krůčky (vyvíjejí se technologie a… (více)

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

11.09.2007

Dávnověcí skandinávští bojovníci se vrací na plátna kin. V posledních letech se jim tam kdovíjak nedařilo. Adaptace Crichtonových Pojídačů mrtvých pod tuzemským názvem Vikingové dopadla tuze neslavně… (více)

Reklama

Reklama