Reklama

Reklama

Zavraždění Trockého

  • Velká Británie The Assassination of Trotsky (více)
Trailer

Obsahy(1)

Na předměstí Mexiko City prožívá spolu se svou družkou Natálií (Valentina Cortese) podzim života Stalinem vyhnaný Lev Davidovič Trocký (Richard Burton) v přísně střežené usedlosti. 23. května 1940 podnikne komunistické komando útok na Trockého vilu; ten nevyjde a Lev přežije. Trockého překladatelka a fanatická stoupenkyně Gita (Romy Schneider) však již nějakou dobu žije s mužem, který si říká Jackson (Alain Delon) a ve skutečnosti je tajným sovětským agentem... Britský producent Joseph Shaftel plánoval už od roku 1969 film o zavraždění Lva Trockého, jednoho z vůdců Říjnové revoluce. Dlouho však nebyl spokojen s předkládanými scénáři. Nakonec byla požádána francouzská star Alain Delon, který měl hrát Trockého vraha, aby vybral režiséra, pod jehož vedením by si rád zahrál. Jeho volba padla na Josepha Loseye. Ten ze scénáře odstranil všechny domyšlené okamžiky a zcela se koncentroval na věrné podání historické události. (Pohrobek)

(více)

Recenze (62)

POMO 

všechny recenze uživatele

Trockeho monológy o politike išli mimo mňa, rovnako ako akákoľvek politika či už vo filmoch alebo mimo ne. Ale prevedenie snímky je na vysokej úrovni - neveľkolepé, skôr minimalistické a komorné, s učebnicovo komponovanými zábermi a kvalitnými hereckými výkonmi. Jadrom filmu je psychologické skúmanie tragického stretu dvoch zástancov veľmi rozdieľnych ideologických svetov. Filmovú zábavu tu teda nehľadajte, ide o neblockbusterovo chladný a vážny zážitok s mrazivo surovým vyvrcholením. Minimálne na dve scény určite nezabudnete (zabitie býka v aréne + vražda). ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Smrtelně raněný býk se zmítá v agónii a marně podniká poslední výpady. Trockého labutí píseň. Richard Burton ve výborné formě a především Alain Delon tak, jak ho rozhodně neznáte - snad nejnetypičtější Delonovo představení v roli zmateného vraha idealisty. Zajímalo by mě, jestli to někdy běželo v naší distribuci, čemuž nasvědčuje existence českého názvu. Reakce mohla být dost zajímavá. Trockij je tu skoro hrdina. Tentokrát ale dávám přednost skvělému filmu před poněkud neoblíbenou ideologií. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Totálně nudná věc. Režisér zabil co se dalo. Usínal jsem u toho už asi po deseti minutách a třeba scéna atentátu na barák je natočená ukázkově špatně. Atentátníci přijdou, střelej do zavřenejch dveří a nesmyslně pomalu odejdou!!!! Koukali jsme na to celá rodina a postupně všichni odpadli, až tak to bylo nudné. Od tohohle nezáživného shitu ruce pryč. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Události kolem vraždy Trockého jsem znal z historické literatury, a tak jsem film při nejlepší vůli nemohl považovat za napínavý thriller, protože mě buď vůbec nepřekvapil nebo se v řadě detailů odlišoval od toho, co jsem vnímal jako historickou realitu. Producent si myslel, že stačí vzít atraktivní téma vraždy ikony radikální levice a do svého týmu přibrat tři velké filmové hvězdy a úspěch se dostaví tak nějak automaticky. S výjimkou úvodu, kdy je kamerou zaznamenán barvitý prvomájový průvod ulicemi Mexico City, jsem se v podstatě převážnou dobu nudil a film mě nedokázal strhnout. Romy Schneider je ve filmu zbytečná, byla jednoduše obsazená jako ženská protiváha dvou mužských hvězd. Burton je sice potenciálně jako Trockij zajímavý, jenže scénář mu předepisuje povětšinu času jenom sedět a vypouštět z úst sáhodlouhé frázovité monology, takže to zůstává pouze na Delonovi, coby agentu NKVD, a to je příliš málo. Kdyby film dokázal přenést děj částečně do Moskvy a ukázal Stalina a zákulisí rozhodování o Trockého likvidaci, byl by pro mě zajímavější. Vůbec je až s podivem, jak dokázal scénárista a režisér zabít takovou filmově zajímavou akci, jako by první atentát na Trockého, která je ve filmu ukázaná prakticky jako divadelní fraška. Ve skutečnosti se tehdy vypálilo několik stovek nábojů a dům byl jako řešeto. Dovedu si představit několikaminutovou napínavou scénu, která by diváka přikovala k sedadlu, reálný výsledek je ale spíš trapný. Celkový dojem za film, kterému chybí napětí a šmrc: 45 %. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodná a podle všeho nanejvýš důkladná rekonstrukce posledních měsíců a týdnů života někdejšího nejbližšího Leninova spolupracovníka a hlavního organizátora třetí listopadové ruské revoluce z r. 1917 imponuje sama o sobě vysoce nadprůměrnou úrovní svého zpracování. Nad obvyklý standard této části filmové tvorby ji vedle skvělých výkonů hlavních hereckých protagonistů (Delon, Burton, Schneiderová) povyšuje symbolika (býk v aréně) a hlavně nanejvýš jemná a jakoby z pozadí působící - a o to tím také přesvědčivější - Loseyho režie. Komunista, který se stal hrdinou Sovětského svazu za sprostou, úkladnou vraždu jiného komunisty světového významu, je dalším systémovým stigmatem této ideologie i hnutí, jež se k ní hlásí. Trockij nakonec víc než jako komunistický politik, postupně ztrácející kontakt s vývojem i skutečností, proslul jako skvělý historický spisovatel a vynikající stylista. Faktograficky a do značné míry i mravně - nelze zapomínat na jeho podíl na politických zločinech také leninské éry a občanské války, i na projevy vlastního, byť se teprve rodícího kultu osobnosti nebo trockistickou ideu militarizované práce atd. - proslul jako kritik skutečné podstaty stalinistického bolševického komunismu a jako neúprosný odhalovatel jeho skutečné poloteroristické tváře. I tento dnes již letitě fousatý film patří k těm, které by slušným lidem mezi komunisty měly soustavně kazit spaní a pálit svědomí. (Gulag mohl mít - a namnoze i opravdu měl - ty nejnepředstavitelnější organizační formy.) Stalinismus totiž vládne také pozoruhodnými regeneračními schopnostmi a jeho potence ničit vlastní lidi s lety nezeslábla. Spíš naopak - jen se dočasně skryla. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Schneiderová: "Buržouste." Delon: "Komunistko." Burton: "Kontrarevolucionáři." aneb trio v rekonstrukci, která se nekonala. S odstupem tří dekád se mohli jevit události kolem zavraždění Trockého opět aktuální, ale to nemění nic na tom, že výsledný film nepředvedl nic zvláštního. Snad jen tu atypickou odbočku pro kdysi slavný pár Schneider/Delon. Pro zajímavost je možné si podobné události srovnat s jejich interpretací ve filmu Frida. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Senzační výkony dvou velkých herců ve velmi pomalém, ale rozhodně ne nudném nebo nezajímavém filmu s nebývale drastickým finále. Brrr. Oceňuji historickou věrnost. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

O tom jak to probíhalo ve skutečnosti lecos vím díky mému koníčku četby historie totalitních režimů, takže zpracování filmu chválím jako poměrně realistický. Jenom Delon mi bohužel do téhle role vůbec nesednul. Neříkám, že se jí zhostil špatně to ne, ale měli vybrat někoho typově jinýho. 65% ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Každá revoluce požírá své děti a Trocký byl té bolševické prvorozeným synem. Nevím, ale od filmu jsem asi čekal něco jiného. Lepší zpracování řekl bych už jen díky těm všem slavným jménům (myslím herce pochopitelně! .-). Mexiko čtyřicátých lety vypadalo spíše sedmdesátkově a ačkoliv tvůrci do filmu šoupli pár autoveteránů, většina lidí div neměla na sobě kalhoty do zvonu. V báru hrála celkem moderní hudba... Prostě fourties vypadaly fakt jinak. Scéna s býkem mně docela dostala. Ačkoliv chápu příměr s Trockým, bylo to na mne brutální ve své opravdovosti. Zvířata mám rád a tahle zábava byť s hlubokými historickými kořeny mi vždycky přišla barbarská jak vůči koním, tak vůči býkům. Toreadorů mi líto není, sami tam lezou s červeným hadrem pro mrzkou slávu, která je jim pak k ničemu když jim roh projede slinivkou... Některé filmové pasáže jsem vůbec nechápal, třeba když Delon chytí lano od kývajícího se zvonu, zavěsí se na něj a když je ve vzduchu s roztaženýma nohama je obraz pauznut, střih a jede se jiný obraz... Nechápu. Burton byl super, prostě kvalita na kterou jsme zvyklí. Ty jeho vytřeštěné oči vykukující ze zakrváceného obličeje byly opravdu nepříjemné ! Jinak skončit takto, brrr. Dostat cepínem do makovice, to muselo fakt bolet. Je s podivem, že Trockij úder přežil a nezemřel na místě, ale v nemocnici.  * * ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Autoři si předsevzali příběh nedomýšlet - to, co zůstává pro historiky neobjasněné, ponechávají neobjasněné i oni. Možná je to chvályhodné, nicméně to do linie vyprávění vnáší chvílemi zmatek. Jinak moc pěkné. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Hodně nevyrovnaný film, nudné pasáže jsou střídány momenty s úžasnou atmosférou. Delon je perfektní, ale nemá šanci zachránit snímek, který je navíc doprovázen tou nejhnusnější filmovou hudbou, kterou jsem kdy slyšela. Ty uši trhající kvily se Macchimu opravdu nepovedly. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Poměrně nudný schématický film, který je jen tu a tam narušený postojem L. Trockého směrem k víře v komunismus, či náhle dojde k narušení schématu a jako divák se dozvídám něco z psychologie člověka zahnaného do ústraní, který žije ve stálém strachu, že si pro jeho život jednou přijdou. Přišli a to sami ze strachu, aby proti Leninovi a pak Stalinovi neuspořádal někdy Trocký kontrarevoluci, a po jeho smrti si oddychli. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Snímek je to bezesporu zajímavý, ale nemálo výtek adresovaných mu ve zdejších komentářích je zcela na místě. Především titulní postava je pojata až příliš v duchu vžitých stereotypů a i když řada Trockého myšlenek není nezajímavá, přemíra jeho úvah po chvíli začíná nudit. Celý děj na mne také působil poněkud zmateně, to je však zčásti dáno avizovanou snahou tvůrců nedomýšlet neznámá historická fakta - řada motivů pak zůstává jakoby nedořečená. Za největší zklamání ovšem považuji ztvárnění přepadení Trockého vily komunistickými agenty - jak už píše gudaulin, z této scény se dalo vytěžit daleko víc. Na druhou stranu, herecký projev představitelů hlavních rolí (zejména Alaina Delona) je nadprůměrný a spolu s výbornou atmosférou a sugestivním hudebním podkresem patří k výrazným kladům tohoto filmu, který určitě není špatný, ale od kterého jsem čekal přece jen víc. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Veľkí herci dali film dokopy a nie do najhoršej formy, keď si pripomenieme, že režisér Losey bol počas natáčania permanentne ožratý a sám si ani nepamätal scenár. Takže to zlepili len oni, no film nie je pre každého, lebo je plný Trockého rečnení o proletarizme, taký úvahový, pričom dnes by už do filmu asi týranie býka na corride nebolo možné vsunúť a táto vložka prišla naozaj nehumánna. Aj samotné zavraždenie, čo je v podstate to, na čo sa celý film čaká, je tak znázornené ako keby vianočného kapra šli ubiť, pritom je tam sparné leto. No nič, kázal revolúciu a nemilosrdnú, založil aj Červenú armádu a čo z toho, keď Stalinov bajúz si našiel kohokoľvek aj na druhom konci sveta. ()

J.Connor 

všechny recenze uživatele

Film sice zůstal poněkud za očekáváním, ale především za Delona či řekněme jeho postavu vraha (o jehož Mark Chapmanovských sklonech jsem tedy neměl ponětí) a zájem o danou věc hodnotím nadprůměrně. Burton, kterého opravdu můžu, se bohužel omezuje pouze na procházky po zahradě a politické proklamace z verandy, nicméně rozhodně neurazí. Je pravdou, že tvůrci zřejmě trochu alibisticky spoléhali na ústřední hvězdné herecké trio, což se jim nemohlo a ve finále také opravdu nevyplatilo. Film by si zasloužil více opravdu silných scén a také možná větší vykreslení pozadí celé věci. Ve finále pak ještě zarazí vyobrazení Trockého jako v podstatě neškodného idealistického staříka, tím opravdu nebyl... ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Nedovařená a neochucená filmová bramboračka, sice s mnoha hereckými hvězdami, ale jinak trochu pomatené a zpracované dost nenápaditě až nudně. Přitom jde o zajímavé téma, ale tudy cesta rozhodně nevede. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

"Hybnou pákou pokroku je pravda, a ne lež." Zní poslední věta legendární Trockého kritiky sovětského stalinismu 30. let Zrazená revoluce. Avšak, jak známo, lež má krátké nohy, ale rychlé auto - a nečiní jí tak větší problém získat do svých služeb nejednoho schopného zabijáka. Film Zavraždění Trockého však není žádnou rozpravou na téma "jakou cestou se má ubírat socialismus", ale meditativně-atmosférickým thrillerem, plným symbolů. Byla to zřejmě právě 70. léta, kdy Delon vytvořil nejlepší ze svých (psychologických) filmových rolí, a mezi nimi dvě v Loseyho filmech: vrah Trockého z tohoto snímku a pan Klein ve stejnojmenném titulu o čtyři roky později. Delonova tajuplná postava v Zavraždění Trockého dokonce jednoznačně dominuje nad Burtonovým Trockým, který je pojat spíš jako lehce čitelný mentorující stařec, zajatý melancholií. Nejlepší na Zavraždění Trockého je nicméně znepokojující střih, jenž nezapře svou inspiraci v Ejzenštejnově teorii dialektické montáže (která - ač zdánlivě dávno demodé - je zde aplikována velice elegantně a svižně). Symbolický obraz umírajícího býka při koridě je fenomenální. ()

Reklama

Reklama