Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (520)

sud 

všechny recenze uživatele

Hitchcock - stručný a (možná) výstižný název celému filmu tak trochu podkopává nohy. Většina diváků bude možná zklamaná, když místo (jimi dle názvu očekávaného) životopisného dramatu o velkém režisérovi a práci na jeho opusu magnu dostane spíše komorní hořkou komedii o stárnoucím muži, jehož duše ne a ne zestárnout. Mně to vyhovuje. Anthony Hopkins se perfektně do Hitche převtělil (ten by snad zahrál i starou bábu líp, než kdejaká herečka :-)), Helen Mirren mu rovnocenně přihrává a Scarlett Johansson to jistí nejen svým půvabem. Velmi pěkný film, i když snové scény s Edem Geinem bych klidně oželel - do filmu moc nezapadají a ani v ději nemají moc velké opodstatnění. 85%. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Kdo by to byl řekl, že se rozbrečím u toho, když pan Hitchcock říká své manželce u domácího bazénu, že touží po svobodě (a potom teda vodopády přišly i při premiéře koupelnové scény). Zvláště když vezmeme v potaz nepopiratelný fakt, že mě tendence filmu velmi silně rozčilovaly. Proč všechny životopisné filmy ever vytváří umělé napětí tam, kde očividně neexistovalo, a nepracují raději inovativně s informacemi, které už tam jsou. Za největší zločin tohoto filmu považuji naprostou absenci smyslu pro humor. Psycho je ve své podstatě velmi subverzivní a tomu se tvůrci tohoto biopicu nepřiblížili ani na sto honů. U scén s herečkami, a zejména u posledního setkání s Verou Miles, jsem si říkala doslova wtf, ale ne v takovém tom dobrém a obdivném slova smyslu. A jako apendix musím ještě zmínit, že James D'Arcy je velmi rozkošný a trefný Perkins. (A se vší úctou k panu Hopkinsovi - i Epic Rap Battles of History předvedli přesvědčivějšího Hitche.) ()

Reklama

Carol Pifková 

všechny recenze uživatele

Musím sa priznať, že nevidela som žiaden film od Hitchcocka, dokonca ani známe Psycho (Hodlám napraviť). Ale vzhľadom na to, že tento film bol životopisný nevidela som to ako prekážku. A navyše aspoň som sa niečo podozvedala. Sériového vraha Eda Geina poznám, veľa som si o ňom čítala ale vôbec som nevedela, že vďaka jeho zverstvám vznikol film Psycho. Myslela som si, že proste Hitchcock dostal skvelý nápad na film a bol už úžasný keď sa točil. No ale bolo to vlastne naopak. Filmu nikto neveril, každý ho spochybňoval a nakoniec po uvedení v kinách sa stal film niečím úžasným. A napr. aj tá stará známa hudba. Myslela som, že tá proste bola k tej scéne hneď jasná. A svetu sa div nie. Veď on ju tam pôvodne ani nechcel. Takže celkom fajn film, ktorý mi trošku priblížil aký A. H. bol a ako vznikol film Psycho. ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Zjistíme, jak krkolomně vznikalo Psycho, že se Hitchcock věnoval víc filmům než ženě a uvidíme hezké kostými a dokonalé ztrávnění Hitche. Žádná bomba, ale rád jsem se poučil a většinu času to byla poutavá podávaná. Ale to kochání se známou vražednou scénou z Psycha je na mě moc; vždyť je neuvěřitelně trapná a nic v ní není vidět! # [viděno: monitor, 5.1, EN sub] # příběh 7 | hudba 6 | humor 0 | akce 0 | napětí 1 | pustil bych si znovu 5 ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Film, který marně hledá konflikt, o kterém by mohl vyprávět, a tak si filmařsky dost bezradným způsobem vypomáhá tupě křečovitou karikaturou (tohle monstrum pod výraznou maskou nemá s Hitchcockem nic společného), posilováním známých klišé (hledání blondýny), vytvářením falešného napětí (manželská krize, žárlivé scény) a nepříliš výmluvných montáží o natáčení (kdy vlastně žádnou skutečnou scénu natáčení neuvidíte, sprchová scéna není prezentována jako filmařský výkon, ale pouhá prezentace Hitchcockových mindráků). Beru argument, že film o Hitchcockovi nemusí být realistický - což vskutku v žádném ohledu není -, jakkoli na hitchcockovském mýtu nutně parazituje a při pohledu na tvůrce "dirigujícícího" vyděšené výkřiky diváků si člověk říká, že tupější a tuto metaforu doslovněji inscenující parazitismus ani nemohl nabídnout. ___ Jenže tento film je také stylisticky nesoudržně natočený, což je způsobeno především tím, jak jsem napsal na začátku, že v důsledku vůbec neví, o čem má vyprávět: 1) O krizi vztahu dvou starých manželů? Ten je ale založený na tom, že se neděje nic, co se pravděpodobně nedělo nikdy předtím. 2) O konfliktu mezi tvůrcem a systémem? Pak by musela za studiem stát nějaká silná postava kladoucí skutečné překážky, nejen jeden smlouvající obchodník a jeden slabý cenzor (to vyřešení na konci působí jak špatný vtip na diváka). 3) O osobní krizi silného tvůrce, kdy vede rozpolcené rozhovory s vizí sériového vraha, šmíruje herečky a nadrženě hladí fotky svých hvězd? Tam nedochází k žádnému vývoji, vrah bezdůvodně z představ zmizí a herečky bude šmírovat i do budoucna. 4) O natáčení filmu? Kromě již zmíněné absence detailnějšího představení alespoň jedné natáčené scény - dobře, je tam Hitchcockův monolog při jízdě hrdinky autem - ze snímku nevyplývá ani to, v čem by mělo být kromě své kampaně (jíž se přisuzuje až snad příliš velký význam) toto natáčení výjimečné, natož výsledný film... zmiňuje se silná úvodní scéna, ale proč by měla být silná, to nikdo neřekne. ___ Jinými slovy, namísto Hitchcocka upřímně doporučuji vynikající drama "RKO 281" o natáčení Občana Kanea, které se daří Hitchcocka překonávat ve všech ohledech, v nichž chce uspět... a zároveň nabízí i mnohem komplexnější historický souvislostní rámec než toto z kontextu palčivě vytržené drama. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • V rozhovoru mezi hlavními hrdinkami před ateliérem, kdy paní Hitchcocková (Helen Mirren) převzala dočasně práci za nemocného muže, se střídají záběry, na nichž má Alma límec nahoře, a záběry zezadu, kdy má límec dole. (Pyron)
  • Maskéři byli překvapení, s jakým nadšením Anthony Hopkins k postavě Hitchcocka přistupoval. Během příprav a nanášení masky se vůbec nehýbal, nevyřizoval telefonáty nebo nejedl a z maskérny a kostymérny nikdy nevycházel, pokud nevypadal na 100 % jako jeho předobraz. (Brousitch)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama