Režie:
Hannes StöhrScénář:
Hannes StöhrKamera:
Andreas DoubHudba:
Paul KalkbrennerHrají:
Paul Kalkbrenner, Rita Lengyel, Corinna Harfouch, Peter Schneider, Rolf Peter Kahl, Henriette Müller, Udo Kroschwald, Max Mauff, Dirk Borchardt (více)Obsahy(1)
Berlínsky producent elektronickej hudby Martin, známy ako DJ Ickarus cestuje po kluboch po celom svete so svojou manažérkou a priateľkou Mathilde a chystá sa vydať svoj najväčší album. Všetky jeho plány však stroskotajú po tom, čo ho hospitalizujú na psychiatrickej liečebni kvôli nadmernému požitiu drog po jeho vystúpení. Berlin Calling je tragikomédia, poukazujúca na problémy a život v dnešnom Berlíne. (sonickaaaa)
(více)Videa (1)
Recenze (104)
Hodně dlouho mi trvalo než jsem se k tomuto filmu dostal. Těšil jsem se především na kvalitní soundtrack, který mne bude doprovázet celou stopáž filmu - toho jsem se dočkal a jsem uchvácen. Ale bohužel nemůžu si pomoci, ale děj tam pro mě hrál druhé housle. Vůbec jsem se do něj nemohl dostat, vůbec mě nevtáhl. Proto slabší hodnocení, i když mi to trhá srdce, jakožto vášnivého fanouška a posluchače elektronické hudby. Co se týče tématu drogy+DJ, upřednostňuji spíše It's All Gone Pete Tong. ()
Co napsat k filmu, který se do všeho zásadního trefuje během úvodních několika minut a pak už jen servíruje předvídatelnou story o špatných drogách a všeléčivé hudbě? ____ Začátek fantasticky a jednoduše vystihuje, o čem je taneční hudba - ta reakce publika na fesťáku v momentě, kdy Kalkbrenner naplno pustí basy, je kvintesencí vztahu DJ-lidi. Otázkou je, jak si tohle uvědomí divák, který něco podobného nezažil na vlastní kůži. ____ Když si Ickarus stěžuje, že mezi tím vším cestováním a hraním nemá čas se pořádně věnovat skládání nového alba, naráží tím na aktuální problém elektronické/taneční scény, ve které se stírají dřívější jasně rozdělené úlohy djů a producentů (producent v klidu domova/studia tvoří, aby měl pak DJ co ve vinyl shopu vybírat) a umělci jsou nuceni zaujímat obě role naráz - DJ musí začít produkovat, aby dostal svoje jméno do nějaké té hitparády a měl co hrát lidem, producent musí nutně uvažovat o živém vystupování, protože vydáváním empétrojek si na chleba nevydělá. A v době laptopů není nutné na stage stěhovat celé studio. Ickarus (potažmo i Kalkbrenner, který ho hraje) představuje tohoto "hrajícího producenta" a svým způsobem skutečně symbolizuje současnou realitu taneční scény, která našla svůj domov v Berlíně ____ Gayové a lesbičky k technu patřili od nepaměti a Berlín není výjimkou; ve věhlasném Berghainu si jakožto heteráci možná budete připadat spíš jako minorita. Pokud vás vůbec pustí dovnitř. (Mimochodem, tenhle film je další důkaz nehezkosti Němek - chápu, že ta Amazonka, která vypadá, že má mezi nohama koule, nemůže být ztělesněním ženskosti, ale ani "Mathilda", která má podle všeho být onou hot chick, mnoho půvabu nepobrala.) ____ Perfektní je situace v léčebně, kdy se paní doktorka rozhodne si v rámci terapie poslechnout Ickovu hudbu a nasadit si obří sluchátka. Kde ona vidí depresi, zasvěcený slyší melancholii. Naprosto přesné. ____ Vlastní zápletka se však mohla odehrát v kterémkoli jiném období a o dnešním Berlínu nám neříká fakticky nic. Znalci mohou mít radost, že třeba poznají Saschu Funkeho za gramci, ale to jsou všechno jenom kulisy, kterých si nakonec příliš neužijeme. ____ Na závěr chci zdůraznit, že v celém filmu nezazní jediný minimal. Taky to není film o Villalobosovi, že? Nicméně soundtrack tuhle etapu techna vystihuje víc než dobře, a taky proto je tam ta čtvrtá hvězdička. ()
On to není ani tak film o hudební-párties-scéně a už vůbec ne o taneční elektronické hudbě (i když ta je super!!), ale je to film hlavně o drogách ... O drogách, překopanejch, vyjetejch stavech a pak teprve o taneční scéně ... Není to taková pohodovka a srandička jako Human Traffic, ale ani takovej hardcore jako Trainspoting. Je to někde mezi ... Pro mne jeden z nejlepších filmů o drogové scéně ... takhle to prostě chodí na hudebních párties, takhle to prostě funguje. V tomhle jsem (bohužel) našel kus svýho já a minulosti ... Absolutně nejlepší okamžik fimu 48. minuta kdy Icky příjde sjeten z kokainu na párty a paří tam na ten suprovej track ... Melancholický, smutný ... ale sakra dobrý ... ()
"In the nighttime, when the world is at it's rest. You will find me, in the place I know the best. Dancin', shoutin', flyin' to the moon. (You) don't have to worry, 'cause I'll be come back soon...And we build up castles in the sky and in the sand. Design our own world ain't nobody understand. I found myself alive in the palm of your hand. As long as we are flyin', all this world ain't got no end."_______Ableton non-stop sviští, kontrolky syntetizátorov stále svietia, neposedný loop strieda loop posedný a nie jeden renomovaný label si je vedomý príležitosti získať mnohovrstevnatú prácu od osobnosti elektronickej undergroundovej scény. Vždy panovala akási mystika pre rôzne odnože tejto muziky. Tak ako bol Seattle pre Grunge, Rio de Janeiro pre Brazil-electro, New York pre Electro-clash, tak Berlín (ale aj Kolín) je domovom Techna (s prvkami Minimalu ho počuť stále viac a viac). Kto je na linke? Paul Kalkbrenner ako DJ Ickarus sa oproti svojej konkurencií na trhu etabluje pozoruhodným produkciami. Zvuky života hrajú podľa jeho nôt, rozumie im, zužitkováva ich vo svoj aj náš prospech. Má v sebe THC, ketamin, MDA, MDMA, pervitin, kokain aj PMA. Taktiež má v sebe lásku k hudbe, chuť tvoriť, štatút muzikanta a dokorán otvorené dvere do budúcnosti. K čomu sa prikloní, čo viac miluje?_______ Poupravená autobiografia živelnej akosti, ktorá je venovaná hlavne všetkým party people, producentom, DJ-om, ale kľudne aj komukoľvek inému - napríklad tomu, kto má záujem o hudbu všeobecne a zrovna ešte nebol v Boby centre na brnenskej Apokalypse alebo v berlínskom Tresore na Dubfireových, resp. Hawtinových narodkách. ()
Nikdy som nepochopila, prečo sa vedci snažia istým druhom hudby prisúdiť konkrétne účinky, pretože jej vnímanie je na výsosť subjektívne. Tá, ktorej sa hovorí relaxačná, vo mne napríklad vyvoláva nervozitu a tá, ktorú Ickarova terapuetka nazvala depresívnou, on sám melancholickou, je pre mňa povznášajúca. Pocity zo zvukov, alebo aj z ticha, sa nedajú „naordinovať“. Celým filmom sa vlastne viac ako drogy, niesla tvorivosť a vášeň pre hudbu. Jej sila. Ickarov symbolický pád však predsa len drogy spôsobili. A nebol to ani pobyt v liečebni, ani odchod partnerky. Symbolizovala ho nutnosť užívania utlmujúcich liekov, ktoré zbavujú osobnosť akejkoľvek životnej energie. Výborná hudba, herci aj neherec, atmosféra a reálnosť deja, ktorý ani raz neskĺzol do prvoplánovosti. ()
Galerie (18)
Photo © Polyfilm

Zajímavosti (2)
- Stanice metra, kde se Ickarus (Paul Kalkbrenner) vyskytuje ke konci filmu, má název Alexanderplatz. Berlin, Alexandrovo náměstí (od r. 1980) je seriál režiséra Rainera Wernera Fassbindera, který je jednou z postav v knížce dr. Paulové (Corinna Harfouch). (Baltazzar)
- O soundtrack se postaral známý hudebník Paul Kalkbrenner, který se mimo jiné ujal ztvárnění hlavní role a dotváření scénáře. (Peat)
Reklama