Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 168)
Je Jiří Kajínek parchant, který chladnokrevně vraždil a zaslouží si shnít v base, nebo je to jen nevinná oběť vysoké hry kmotrů a mafiánů, kterou chtějí mít určití vlivní lidé pěkně pod dohledem za mřížemi a mít tak o něm přehled? Alespoň tedy toto je otázka, k níž diváka dovede právě tento film, ale odpověď na tuto otázku film nedává, o tom si musí každý divák udělat názor samostatně. Co se týče samotného příběhu a celkově filmu jako takového, tak ten je dle mého názoru zpracován atraktivně, takže si i divák, který jinak akční thrillery nevyhledává a nepatří mezi jeho oblíbené žánry (což je i můj případ), přijde na své. Skutečně ani na okamžik jsem se u filmu nenudil, panu Kajínkovi jsem dokonce i fandil a pana Vladimíra Dlouhého jsem v této jeho roli absolutně nesnášel, což je nepochybně známka vysoce kvalitního hereckého výkonu tohoto jinak sympatického herce. Ale ani ostatní herci nikterak nezaostávali a právě díky jejich zajímavým výkonům a díky atraktivnímu a napínavému ději, který mi navíc dokázal trochu rozšířit obzory o případu pana Kajínka, jsem s filmem nadprůměrně spokojen a velice rád mu tímto uděluji výborné čtyři hvězdy. ()
"Ještěže ho znovu chytili. Jinak by tu s námi dneska večeřel, jak tě znám." Kdyby se ten charismatickej sympaťák s dokonalým přehledem o hře zvaný Spiknutí nejmenoval Kájínek, ale třeba Klikánek, a nezachraňovala by ho blonďatá právnička Klára, ale třeba černovlasá Sára, tak bych určitě jednu hvězdu přihodil. Jednak proto, že by mi televize, noviny ani internet neprozradily pointu příběhu a taky by se to celý nemohlo tvářit jako filmový zpracování křišťálově čistý pravdy pravdoucí. Pokusím-li se tedy odhlédnout od toho, že se vlastně jedná o propagaci zmetka, i když v tomto případě zřejmě výjimečně nevinnýho, tak musím debutujícímu svalovci na režisérský sesli přiznat, že to zvládl celkem slušně. ()
Paradoxně lze za jeden z nedostatků Kajínka označit fakt, že je málo exploatační. Nesouvisí to se zdrženlivostí, nýbrž naopak s celkovou dramaturgickou nekoncepčností filmu. Osudovou překážkou na cestě k vrcholu české exploatace (viz tento text) se stala naivita klíčových osob štábu. Snímek sice nepostrádá náležitě bulvarizující pohled, ale namísto vykalkulovaného apelu vykazuje snažení tvůrců spíše fetišistickou adoraci zahraničních žánrových snímků. Scenárista Marek Dobeš a režírující kaskadér Petr Jákl v zásadě působí dojmem kluků, kteří si v nadšeneckém opojeni hrají na Lepší zítřek 2, Skálu či Bourneovo ultimátum. Akční sekvence a "cool" záběry jako vrtulníkový oblet Borů jsou bez výhrad famózní, ale o to tristnější jsou výplňové sekvence se zoufalou snahou dodat dialogům vypjatost pomocí rapidních zoomů a rozbředlou dramaturgií. Chtělo to méně plytkého patosu a více prvoplánového apelu a mohlo to být (ve své kategorii) dokonalé. -- více v recenzi pro Cinepur. PS: Výkon Vladimíra Dlouhého je zcela fenomenální. ()
Po měsících otálení jsem si k nejznámějšímu českému vězňovi přeci jenom našel cestu. Po technické stránce jsem příliš nelitoval (někdy je nějaký filtr nebo střih navíc, ale jinak bez výhrad – navíc kamera je v permanentním pohybu, a to i při statických záběrech aspoň skokově zoomuje, možná abychom nad příběhem nezačali moc přemýšlet), právě po příběhové stránce je to nicméně horší. Snaživý Petr Jákl, zřejmě hodně ujíždějící na amerických produkcích, líčí Kajínka jako romantického hrdinu zklamaného světem okolo. Kdo čekal, že by film vnesl do celé ostře sledované kauzy nějaké nové poznatky, odejde od filmu rozladěný. Měl jsem za to, že snímek záměrně nic nevysvětluje, ale chce poodkrýt zákulisí Kajínkova příběhu. Jenže chyba lávky.. obsah je schematický, příběh zredukovaný a nedotažený, snaží se šokovat, ale ve finále je jen bezzubou hrou o peníze za vstupné. Navíc, kdyby divák neholdoval Kajínkovu osudu, v lecčems by se ztrácel (chyběla mi kupříkladu hlubší motivace útěku). Horší je to i s řadou postav. Některé se u národní celebrity jen tak objeví, trochu se ohřejí, ději nikterak nepomůžou a zase zmizí. Jiné scény zase jednoznačně vyvolávají úsměv na rtech (režisérova manželka coby investigativní novinářka, podivně motivovaná právnička, dobová nevěrohodnost, záporák, co má v sejfu diktafon s vysoce cennými informacemi atp.). Ale abych jen nešpinil, ocením nadprůměrné herectví Lindy a Lavroněnka (slušivě nejednoznačný) a pochopitelně bratrů Dlouhých, škoda jen za uši tahajících postsynchronů. Prostě a jednoduše. Jákla bych nezatracoval, zkusil to, natočil v tuzemsku toliko chybějící žánrovku a až tak to diváka nebolelo.. ()
To muselo dát práce. A přitom taková blbost, co? Velice profesionálně natočený film, pokud mezi "profese" nebudeme počítat herce a scénáristu. Ve skutečnosti je to jen taková profesionálněji vypadající "Nahota na prodej", při sledování mě téměř neustále hanba fackovala. Nejhorší je, že ten film je teď vodou na mlýn nejrůznějším přívržencům konspiračních teorií, kteří se teď nezapomenou všude pochlubit svým podloženým názorem, že "ten Kájínek je určitě nevinnej, je to jen oběť zkorumpovaného státního systému, bla bla" _______ btw, nechápu, proč ten Fíla tak horlivě obviňoval tvůrce, že mu ukradli scénář. Já kdybych napsal něco takového, tak bych se to zoufale snažil utajit, abych si neuřízl ostudu... ()
Galerie (21)
Zajímavosti (44)
- Alice Bendová (Křížková) zde ztvárnila postavu, inspirovanou manželkou Ludvíka Černého, jednoho z pachatelů tzv. Orlických vražd. Ve filmu Sametoví vrazi (2005), pojednàvajícím právě o tomto případu, ztvárnila přítelkyni šéfa skupiny, Karla Kopáče. (Ištván87)
- Během celého filmu se ani v jedné scéně bratři Vladimír Dlouhý (Novotný) a Michal Dlouhý (Lejčko) nepotkají. (Dostic)
- Boguslawa Lindu (Doležal) nadaboval Jan Vondráček. (Jello Biafra)
Reklama