Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sobis87
    **

    Karel Janák je režisér, který si bere za vzor americkou kinematografii, což je patrné ze všech jeho celovečerních filmů. Snowboarďáci a Rafťáci by se dali označit za českou mutaci hollywoodských teenagerských komedií. Snímkem Ro(c)k podvraťáků, což byla variace na gangsterské filmy, se režisér pro změnu chtěl přiblížit filmům tvůrce Guye Ritchieho. Ani jeden z výše zmíněných žánrů není typický pro českou kinematografii, Janák ale se svým nejnovějším filmem zabrousil do pohádkových vod a právě pohádky se v Čechách těší dlouhé tradici. Se snímkem Ať žijí rytíři se režisér zároveň vrací ke svým kořenům, neboť jeho prvním dlouhometrážním filmem byla taktéž pohádka (byť určená přímo pro televizní obrazovky) Vetřelci v Coloradu, ve které jsou hlavními postavami taktéž dětští hrdinové. ____Příběh filmu se odehrává v dávném středověku a vypráví o šlechtici Martinovi z Vamberka a jeho dětech, které se poté, co jejich otce uvězní hrabivý soused Albrecht z Krvenos, ocitají sami v tvrzi a jsou nuceni ji bránit před Albrechtovým vojskem. Proradný Albrecht má totiž na jejich panství spadeno, chce ho obsadit a přivlastnit si poklad v něm ukrytý. Brzy ale spolu se svým vojskem zjistí, že boj proti skupině dětí nebude tak jednoduchý, jak se mu mohlo zprvu zdát. Martinovým potomkům totiž nechybí statečnost a prohnanost a při bránění své tvrze rozhodně nebudou šetřit originálními nápady, jak nepřítele zastrašit.____Film Ať žijí rytíři by se sice dal označit za klasickou českou pohádku, nebyl by to ale režisér Janák, kdyby do filmu nezačlenil prvky z jím tolik obdivované západní kinematografie. Dočkáme se tak dynamicky natočené honičky mezi povozem a Albrechtovými jezdci, kde není nouze o efektní pády a šermířské souboje, dále dojde i na obléhání tvrze pomocí katapultů a vojska, které musí čelit spršce šípů a v jedné scéně se dočkáme dokonce i dlouhého zpomaleného záběru, v němž dětský hrdina statečně kráčí proti kameře a za ním šlehají plameny ze stohu slámy, který právě on zapálil. Tento záběr jasně evokuje hollywoodské akční filmy, pro které jsou takové záběry typické…a je směšný. Janákova snaha přiblížit se západním žánrovým snímkům bohužel většinou troskotá na nízkém rozpočtu, kvůli němuž si tvůrci například nemohli dovolit zaměstnat objemný kompars, následkem čehož se my diváci musíme spokojit jen s nějakým dvacetičlenným vojskem Albrechta a některé interiérové scény působí až nezdravě televizním dojmem. ____Pokud se jedná o herecké výkony, téměř všichni zúčastnění předvedli slušný standard, což platí překvapivě i pro dětské představitele, kteří po většinu stopáže působí přirozeně a nikdo zbytečně nepřehrává. Výjimku tvoří snad jen Jan Battěk v roli Adama, ze kterého se díky jeho křečovitému projevu stala nechtěně směšná figurka a tím pádem snad i nejzábavnější postava v celém filmu. Zmínku si určitě zaslouží i Pavel Kříž, který postavu Albrechta pojal po vzoru záporných postav z béčkových akčních filmů Hollywoodu 80. let, což vyústilo v úsměvné přehrávání a rádoby démonické pomlaskávání a olizování, které ve výsledku působí celkem vtipně. Těžko říct, jestli se jednalo o účel. ____Scénář je v některých pasážích možná až moc komplikovaný, tvůrci se snaží do filmu procpat zbytečně moc motivů a dějových linek, přičemž ne všemu může být v jeden a půl hodiny dlouhé stopáži věnována dostatečná pozornost, díky čemuž například jedna z romantických linek vyzní úplně naprázdno. Na druhou stranu si ve filmu každý najde to své. Pro děti je příběh dostatečně atraktivní na to, aby dokázal po celý film udržet jejich pozornost, teenageři si přijdou na své při akčních scénách, které sice nejsou nijak převratné, na české poměry se ale jedná o slušný nadstandard. A rodiče zajisté potěší některé povedené vtipy a plejáda známých herců. Ať žijí rytíři je prostě film pro celou rodinu, na to, aby se stal další českou klasikou, ale až moc často klesá do vod průměru...a já osobně jsem se u něho až nezdravě často nudil. 50%(4.11.2009)

  • Bluntman
    **

    AŤ ŽIJÍ RYTÍŘI jsou Janákův nejlepší film určený pro kina, což ale neznamená, že by se jednalo o povedenou žánrovku (ani fantasy, ani pohádka, ani historický), která je leda tak pážetem co do srovnání s českými klasickými pohádkami a hollywoodskými inspiračními zdroji; je pouze snesitelnější než "-ácká" volná trilogie. Na to, aby byli RYTÍŘI historičtí, nemají ujasněno, nakolik chtějí být moderní a nakolik doboví (postavy mluví moderně a přitom sem-tam použíjí historický výraz, středověk slouží jako pouhá dekorace); na fantasy nemají dostatečně promyšlený svět a jeho mytologii, postavy jsou redukovány na jedinou charakterovou vlastnost; pohádce zase chybí nadpřirozeno, protože na strašidla zde věří pouze dospělí. V podstatě se zase jedná o teenagerovskou komedii, ale v jistém "před" stádiu, kdy kluci tlak spermatu na mozek vybíjí neplechami, starší holky svrbí, a tak se rády koupou v řece a hladí koně, malé holky plní funkci vedlejšího zábavného zvířátka z animáčů (Kateřina jako Oslík) a postava z ciziny je směšná, protože je z ciziny. Prostoduchá fabule (zlý zeman chce hrad hodného zlemana, a tak kuje pikle) je zbytečně uměle komplikována, což způsobuje rozpad filmu na jednotlivé scénky; vyjma úvodu a závěru je většina scén interiérově televizních; neustále se něco děje, ale stopáž 105 minut je ve druhé čtvrtině cítit, protože "něco se děje" znamená "děcka páchají neplechu", či "zlo kuje pikle"; hudba sice dodává spád, jenže hraje nepřetržitě, což vede ke stereotypu; dobře natočené akční scény a atrakce postrádají nápad a chybí jim velkolepost, jsou příliš "lokální"; herci hrají ve zcela jiných polohách (osazenstvo jednoho "hodného" hradu se pokouší - důležité je slovo pokouší - o civilnost, osazenstvo druhého - zlého - zase přehrává, čímž na sebe strhává pozornost a nutí tak fandit diváky těm zlým)... a už nemá smysl dál pokračovat. Ono vlastně nemá smysl točit další pokus o českou pohádku (protože jsou mrtvé, pokud se nepřiblíží těm současným zahraničním) a nemá smysl Janáka považovat za žánrového obroditele v české polistopadové kinematografii, protože nebyl schopen natočit ani jeden skutečně žánrový film.(9.10.2009)

  • Slarque
    **

    Pokud to měl být film pro děti (mládež), tak tam ti dospělí zaclánějí zbytečně často. Nemluvě o tom, že málokdo tu vypadá jako větší ubožák než Pavel Kříž. Hlavní problém je, že to bylo původně točeno jako televizní seriál, takže tenhle sestřih do podoby celovečerního filmu vypadá jako slepenec řady více či méně zajímavých scén, který nedrží dvakrát stabilní tvar. Třeba je seriál lepší, když má na jednotlivé postavy víc času, ale já po tomhle stejně nemám žádnou chuť, abych to zjišťoval...(26.12.2010)

  • Malarkey
    **

    Trošku to nechápu. V Český republice existují fantastický kulisy na parádní rytířskou pohádku. Města, kde se dá točit, tu jsou, a mají po historické stránce úžasné možnosti. Kromě toho tu i lidi, kteří ten středověk dokáží oživit taky jsou. Šermířské skupiny tu totiž taky jsou a řekl bych, že patří mezi jedny z těch nejlepších, co existují. Proč pak ale musí samotnej film vypadat strašně uměle, rádoby cool a debilně? Vždyť mi neřikejte, že samotnejm tvůrcům Pavel Kříž na plátně nepřišel jak debil...To je fakt strašný. Člověk se těší na film ze středověku, i když pro děti, a dostanu ultrapravicovou sračku s hustejma výrazama jak ze současnosti a s příběhem, kterej by rozdováděl i samotnou nesmrtelnou tetu. A přitom tu ty možnosti máme! Celkově mi nejde na hlavu, proč se v naší zemi netočí více historických filmů. Jako kdyby to byl problém...hlavně že cizinci ty historický filmy točí právě u nás. A proč? No protože na to máme kulisy. Dřív bych nad tím nepřemýšlel, ale když poslední roky jezdím do měst a vídám, jak každé město má svojí osobnost a má co nabídnout, tak se opravdu divim. Jen v mým okolí to jsou Nymburk, Mělník, Kouřim, Kutná Hora a další....vždyť to není složitý. Jen by lidi měli svoji práci dělat pořádně a ne to odfláknout a pak na zajímavý nápad nahnat do kina tuny diváků a ukázat jim práci, na které si ani z poloviny nedali záležet. Je to škoda.(30.7.2010)

  • Astrebleue
    *

    Eh...dětem se to asi bude líbit, protože mě se z toho zvedá žaludek. Nevim, je to už jakési pravidlo, že u novodobé tvorby pro děti, čím víc zle se mi z toho kterého dílka dělá, tím víc to děti žerou. Nejspíš to vyvolává ta dětská propaganda, nekončící optimismus a povahy dětí, který všechno přežijou, ze všeho se dostanou, všem utečou apod. Já myslela, že tohle se už vyřešilo s koncem období Toma a Jerryho, ale bohužel to vidím na svých synovcích. Jeden vždycky přijde a já mu začnu vysvětlovat, že když tě jednou chytnou čerti nebo loupežníci, že už se z toho nevykroutí, že to neni žádná legrace a co synovec, ten mávne rukou a zařve vylítnu vysoko až do nebe, nikdo mě nechytí a rázem jsou všechny negativní postavy v pohádkách na nic. Tak to mi pak povězte, k čemu tyhle pohádky jsou...(31.1.2010)

  • - Snímek se natáčel unikátní digitální technologií 4K Red Cam srovnatelnou s klasickým 35mm filmem, která zajišťuje mimořádnou hloubku a ostrost obrazu. Pro své vysoké rozlišení je nazýváno také UHD / Ultra High Definition. Jde o první případ použití této technologie při natáčení podobného filmu v České republice. (Taninaca)

  • - Původní název plánovaného sedmidílného seriálu byl „Než se táta vrátí“. (Taninaca)

  • - Na hrade Cuknštejn sa niekedy robil len hlavný záber a v štúdiu sa dotáčali ďalšie, pretože tak bolo ľahšie prispôsobiť sa nárokom režiséra a bolo to aj z dôvodov nižších nákladov. Filmový architekt pritom požadoval, aby sa vzadu smerom do priekopy pristavovala skoro polovica filmového hradu. (Zdroj: ceskobudejovicky.denik.cz) (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace