Režie:
Zdeněk TroškaKamera:
David PloyharHudba:
Miloš KrkoškaHrají:
Václav Šanda, Eva Podzimková, Karel Zima, Sabina Laurinová, David Suchařípa, Jana Andresíková, Bára Munzarová, František Němec, Jan Kuželka, Nina Horáková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V království, kde král jezdí jen na lovy, prosí netrpělivá královna svatou Kryšpínu o miminko. Když jí dojde trpělivost, obrátí se na čerta, žijícího nedaleko ve starém rozpadlém mlýně a královně se zakrátko narodí holčička. Malá princezna vyrůstá po boku Štěpána, který je synem královniny komorné a časem se do sebe zamilují. Když vyjde najevo, že královna podepsala smlouvu s čertem a princezna se má stát v den svých osmnáctých narozenin Luciperovou nevěstou, uspořádá král ples, kde se má Štěpánka zasnoubit s princem z jiné země a tak uniknout svému osudu. Jedním z nápadníků je i Luciper, kterého však Štěpánka odmítne. Ten ji zakleje do přízraku, zjevujícího se pak každou noc na terasách zámku. Štěpán se ji rozhodne vysvobodit a pustí se do boje proti peklu. Svou odvahou a především silou své lásky vykoná tři úkoly, které mu čert zadá. Při posledním úkolu svou chytrostí přemůže dokonce i samotného Lucipera a svou Štěpánku vysvobodí z moci pekla. Oba je pak čeká krásný a pohádkový život. (Bontonfilm)
(více)Diskuze
Karel Zima v roli čerta byl výborný.
Hezká pohàdka,dã se nato koukat .František Němec roli Lucifera zahrál perfektně.
Při srovnání s českými pohádkami natáčenými v posledních letech mi toto Troškovo dílo vychází poměrně dobře. Míň jak 3 hvězdy určitě ne.
Příspěvek byl smazán administrátorem.
neskutocny "kult" a nadherny vyvozny artikel, buhahahahahahahaah
Daľšia česká , národná , rozprávková katastrofa. Film - teda skôr video film, robený cez kopirák, podľa predošlých rozprávok - "Z pekla šťestí" , "Čert ví proč?" alebo "Peklo s princeznou", ma presne uistil o tom, čoho som sa bál, že to bude typická trápná zlátanina na čertovský motív, ktorý ale bohužiaľ kvalitatívne dávno vyhasol s filmom "S čerty nejsou žerty" alebo ďaleko predtým s filmom "Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert ".
Jako tohle se fakt moc nepovedlo.
Některé scény byli strašně prázdné a v některých se to odehrávalo strašně rychle.
Troška dřív točil krásné pohádky..viz Princezna ze Mlejna.Nechápu proč mu ted dělá problém natočit pořádnou pohádku.
Podle mě tedkon točí nějak jinak a divně
NinadeL: Jde mi spíš o tu jeho obhajobu zde v diskuzi. Ta mi občas přišla už trochu za hranou. Ale je to můj pohled, mohu se mýlit, jestli je to jinak, tak se omlouvám.
Tak tedy ještě jednou, kdybych měla životní požitek ze všech Troškových filmů, tak jsem všude rozdala plná hodnocení a připsala spokojené komentáře. Pokud vidím dobře, to jsem neudělala ani jednou, na 4 mi to vyšlo u dvou věcí, přičemž je tu ještě slušná řádka filmů, které jsem neviděla a určitě k nim nespěchám. Takhle si nepředstavuju obsesivní vztah, vy ano?
NinadeL: Nejen k Troškovi. Myslím, že se na ČSFD lidé vyjadřují nejen k Troškovi. Co nechápu, je tvá obsese tímto režisérem, který už nedokáže dodržet ani základní (a objektivní, protože více jak sto lety kinematografie a více jak dvěma tisíci let dramatického a komediálního divadla ověřené) filmařské a scenáristické postupy. Vůbec si to nezaslouží. Takové lhaní si do kapsy je totiž jen medvědí služba, dobrá k tomu, aby byl jen horší a horší.
Ale no tak, tahle celá diskuse je nekonzistentní mimo mísa. Každý tu hledá ten svůj postoj, protože k Troškovi je zkrátka třeba se vyjádřit. Někdo má pocit objektivity (když bylo "dané téma" proč se Čertovka nepovedla, tak si snad můžeme vybrat, jestli v rámci celkovém nebo jen například poslední dekády), někdo trapnosti, tohle výsledek zkrátka mít nebude. V momentě, kdy bych měla akceptovat názor Nárožného (nehledě na to, jaké nadšení vyvolalo například Peklo s princeznou) nebo příklad s rohlíky, si myslím, že už tu všechny přítomné názory zazněly.
NinadeL: pro mě tak nějak Troška točil docela slušné komedie či pohádky, ale od toho roku 2000 to šlo s ním hodně z kopce... sledoval jsem jeden rozhovor s Petrem Nárožným, který řekl: Obávám se, že v dnešní době už nelze natočit solidní pohádku, která by stála za ovace... a tvářil se u toho dost smutně... podle mě je možností hodně, vyčerpané témata, jiný styl pohádek, textů... a hlavně pomalu vymírají kvalitní herci... lze si i všimnout, že většinou režiséři obsazují staré zkušené herce, jenže ani oni to už nezachrání, v podstatě dobrý starší zkušený herec nehraje po svém, ale přetvařuje se podle textu a role, tudiž to působí hrozně trapně...
NinadeL: Trošku mi ta odpověď přijde mimo mísu, omlouvám se. Téma bylo, proč považujeme Čertovu nevěstu za nepovedenou, a proč. Argumentovat jinými pohádkami z mnulosti, a dokonce televizními, které se snad nepovedly, mi přijde jako zoufalý pokus zahnat debatu jinam. Nikomu neberu, že se mu Čertova nevěsta líbí, ale objektivně je prostě filmařsky nepovedená. A pokud se Troška profiluje jako filmař, měl by řemeslo znát - asi jako pekař by měl dělat rohlíky. Pokud udělá místo rohlíku krucánek, možná to bude zajímavě výstřední, pár konzumentl to ocení, ale objektivně jde o mizerného pekaře, protože rohlík a krucánek jsou v tomto oboru dvě rozdílné věci.
AndreyCSFD: A taky proto nehodnotím maximálně, ale jen slušně. Ale pokud bych měla nějak sumarizovat české pohádky dneška a minulosti - nezapomínejme na to, že za totáče nebyla jen ta kolekce počínající Pyšnou a vrcholící třeba Jasněnkou. A všechno, co vzniklo v papírových kulisách ČST také nebyla jen Popelka s Hruškovou. České filmové a televizní pohádky jsou i přes veškerou exponovanost pole neorané a dokud neproniknou do širšího povědomí i takové kousky jako Popelka z roku 1929 nebo Kmínkova Perníkova chaloupka, nemá smysl hřešit na oblíbené schéma "dřív nám ty pohádky šly". Ale já nejsem určitě někdo, kdo by se tomu chtěl víc věnovat na nějaké seriózní komplexní úrovni. V české a slovenské kotlině jsou určitě žánry, kterým se chci věnovat víc a proto pohádky vnímánám tak, jak přijdou. A zážitek z Čertovky je jednoduše poznamenaný skvělou atmosférou v Otavě za účasti besedy s režisérem (kterému tímto nepodkuřiji), ale jen uvádím, že uhodil minimálně hřebík na hlavičku v tom, kdy poukázal na reakce na svůj film i z jiných oblastí, než které se běžně v českých médiích glosují.
NinadeL: honajz a rounen v podstatě odpověděli za mě. Nikdo ti nevyčítá, že se ti Čertova nevěsta líbila - v pohodě, každý má svůj vkus. Když se ale odprostíš od věcí, co působí tzv. na 1. signální (líbivá kamera, výprava, atd..), tak tam přece musíš vidět ty nedostatky.
Nejvíc mě vytáčí, že dnešní pohádky berou dětského diváka jako dementa, všechno se mu servíruje příliš prvoplánovitě a aby to divák ještě lépe pochopil, tak postavy vedou k sobě samým samomluvu - o tom co cítí, co se chystají udělat, atd. Nevěřím tomu, že herci jsou neschopní danou emoci zahrát a režisér ji z nich vymáčknout, jen je zkrátka pohodlnější, když to vybalí ve třech větách pronesených do prázdna.
NinadeL: V tomto filmu zmiňovaná klasika S čerty nejsou žerty má velmi dobře typově odlišené postavy, lehký vtip a hlášky (jakou hlášku si kdo pamatuje z Čertovy nevěsty?), dobrou hudbu a písničky, dobře zvolené herce pro dané role (Heřmánek, Vetchý, Dlouhý, Nárožný, Kretschmerová, Preiss - sednou vám do svých rolí? Mně ano. V Čertově nevěstě mi nesednou.), vypointovaný scénář (na závěrečné zúčtování se vždy těším, u Čertovy nevěsty ten konec tak nějak vyšumí, stále jsem čekal, že ještě něco přijde, a on byl fakt konec), a jsou zde i různá protivenství, jako ztracený vlčí ocas, naverbování na vojnu, ptačí peří (v Čertově nevěstě jde vše lineárně - chlapec si sem tam někam odskočí, někoho ukecá, maximálně si zahraje na kukačku - wtf?, a když dojdou síly, poradí soška svaté -wtf2?, ale v podstatě jde vše v pohodě, ani jednou žádný větší problém, že kluk neuhodne, čert mu hned skočí na špek, tedy žádné napětí, žádný strach o hrdiny). Podrobnější rozbor by zabral daleko víc místa.
NinadelL: já ti napíšu můj pohled na tuto pohádku: chybí ji kvalitní scénář, nějaký z čeho by byl diváj zaujatý, napjatý... herecké výkony jsou hrozné, herci hrajou příšerně trapně, naivně, tupě, přetvařujou se a všichni působí a hrajou stejně, což je absurdní vůbec něco takovýho natočit... v dnešních pohádkách se potvrzuje jedno pravidlo, a to je že herci už hrajou pouze pro prachy, nikoli pro lidi, měli by působit reálně, musí jim divák tu roli uvěřit... pohádka musí mít kvalitní text, nějaký normální, aby dialogy byly snesitelné, vždyt dialogy u tohoto působí směšně až trapně, nedá se to ani poslouchat.. nemá to žádnou atmosféru, která by mě nadchla a byl bych z toho paf... já osobně jsem u této pohádky občas nadával, co to je za hovadinu, atd... osobně bych se styděl něco takovýho natočit... když chci předvést kvalitní pohádku, tak musím vyrukovat s něčím převratným, a né točit jednu koninu za druhou... tohle svede napsat a natočit každý pitomec... pokud já neuvidím, že rejža nezačne točit podobné pohádky jako kdysi, tak začnu dávat odpady na každou moderní pohádku...
Tohle jsou všechno zajímavé myšlenky, ale pořád mi není jasné, kam se tím míří? Mám přehodnotit to, že jsem byla z Čertovky spokojená (v rámci žánru atd)? Nebo tu vytváříte nový absolutní kánon (vzor ten divný pán, který spolupracuje s ČSFD)? Prostě model na vrcholu je jeden mnou oblíbený film a kdo se mu nerovná, tak co...? A nevrátíme se obloukem k tomu, že žádná objektivita neexistuje a Burton Deppa určitě nemůžze vystát?
NinadeL: Ale ona jsou jedna pravidla pro všechny filmaře světa. Jinak by se přece pořád všude nepsalo, že nějaký nonkomforní režisér "ruší všechna pravidla" (což čtu v poslední době až moc často). Vlastně jde jen o jedno jediné pravidlo a řekl ho slavný scenárista Jean Claude Carriére: Vyprávět příběh. A u Trošky se obávám, že ani nevypráví, a ani to často příběh nemá. Často jde o jen o slepenec scének jako ze Zlaté mříže, ale chybí tomu ucelenost, dramaturgie, snaha o nějakou výpověď, a i ty řeči o tom, že chce bavit diváka jsou trošičku spíše obranným zaklínadlem. Sice existuje hodně lidí, kterým se Troškovy soudobé filmy líbí, ale stejně tak se velkému procentu lidí nelíbí a nebaví se u nich. Celé je to prostě o řemeslu. Když zedník postaví zeď nakřivo, taky mi bude jedno, jestli je z Ameriky, ČR nebo Ukrajiny, prostě to odflákl. A Troška to žel fláká v poslední době až moc okatě.
Klidně mi to vysvětli, já zas nevěřím na ten opak. Prostě chceš aby byla jedna pravidla a ta pratila pro všechny filmaře světa, minulosti i přítomnosti? Jak by se to realizovalo?
NinadeL: To určitě, nic nebude. Leda za nějaký slušný peníz. Výmluvy typu lokální význam, malý rozpočet atd. neberu.
Tak mu to běž říct :) A každému, kdo má jen lokální význam ;)
Musí se zkrátka obklopit lidma, kteří umí a ne kamarádama, kteří nutně potřebují něco natočit.
NinadeL: nechápu proč ne, oba jsou přece režiséři. Jen Tim je z USA a má větší rozpočet, ale to primárně kvalitu nedělá. Nemám nic proti Troškovi, vlastně je to dnes už jen on, kdo se snaží držet českou pohádkovou tradici, jen na to jde prostě špatně.
Když to je právě o tom, srovnávat Trošku s Burtonem. V tom nevidím smysl ani za mák.
NinadeL: natáčení je práce a v práci ti taky každý nevoní. Když Burton točí s kámošem Deppem, tak to chápu, protože by těžko sehnal pro svoje filmy někoho lepšího než je Depp, ale Troška pořád obsazuje neumětely, jejichž deviza je pouze to, že kamarádí se Zdendou.
Někdy to ovšem taky vedlo ke zničení všech přítomných, že ano.
Dobrý režisér točí s dobrými herci, i když ho serou. Jsou toho plné vzpomínkové knížky. Proto ale pak ty filmy stály za to.
Může být, taky proto se mi nejnovější princezna líbí a princ nelíbí. Určitě se v jeho pohádkách nijak nevyžívám, ale opět přisuzovat Troškovi, že si obsazuje kamarády jako chybu - to nevím, to je spíš jen něco, co dělá valná většina režisérů. Málokdo bude opakovaně točit s někým, kdo ho od minuty sere.
NinadeL: Jediné, co Troška umí, je líbivá kamera, která jeho snímkům dává jakousi prosluněnost a hřejivost, což dotáhl na vrchol v Princezně ze mlejna (způsob jakým kamera snímá světlo ve scéně, kdy Eliška s Jindřichem běhají po lese, nemá chybu). To je ale asi tak všechno, zbytek vystihl v podstatě rounen. Troška má největší problém se scénáři a obsazením - na pořádný casting kašle a obsazuje lidi po známosti, čímž škodí sám sobě.
jako pohádka trapárna, scénář hroznej, a herci hráli opět jen pro peníze, nikoli pro diváky, a každý se přetvařoval jak mohl... dokonce se tam objevil Hemala, který chtěl být zajímavý... prostě sračka jako hrom... *odpad
Troškovi už jde vyčítat skoro všechno. Tohle mělo moc pěknou kameru a záběry, s pohádkou to ale mělo společného máloco. Celé to vyznívalo jako natočené za jeden týden, herci hráli jen když si mohli na pár minut odskočit odjinud. Tohle vzniklo jen aby Troška něco natočil a nezapomnělo se na něj. Ať už nic netočí, prosím.
Troškovi fakt může vyčítat úplně všechno, ale tohle fakt ne. A jestli nemáš jiný kritický nástroje, tak s tím jdi laskavě do háje.
Lucifer a ohnivé triky tohle nudné dílko nezachrání....něco tomu chybí...kouzlo pohádky.
já nemůžu z toho čerta :-D
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Kupodivu jsem byl příjemně překvapen. Krásné udělaná atmosféra, kostýmy, efekty, exteriér v Buchlovicích na zámku, moc pěkné. Na Princeznu ze mlejna to sice nemá, ale určitě lepší, než ty hrůzy, co se letos o Vánocích objevily v TV. Mám na mysli splácaniny typu Micimutr apod. 4/5
Krasna rozpravkova atmosfera :) urcite si to este raz pozriem na Vianoce...
e.hawe: neexistuje přece jen současná běžná mluva versus staročeština - stačilo by, aby se tu mluvilo tak, jako se mluví ve S čerty nejsou žerty.
Vždycky je v tom nějakej pták. Tak to mě rozsekalo.) Konečně zase něco od Trošky. Za čtyry hvězdy.)
Monoxid: Ani tak moc ne, bohužel. Celá pohádka vypadá, jako kdyby Troška natočil tři díly a pak je sestříhal do jednoho filmu. Tedy všechno až moc rychle odsýpá, všichni moc dovbře vědí, co mají dělat. Chybí nějaké stupňování příběhu. Je to jen příběhový sprint z místa A do místa B se zvraty, které jsou tu jen na oko. Karel Zime se hodil do role čerta v lidské podobě, jeho pekelné alterego je ale neskutečně špatné. Šišlající pidižvík, kterému není rozumět pořádně ani slovo. Obecně ten, kdo psal dialogy, by měl dostat po hubě, protože takováhle směs pražštiny a hovorového "čehosi" se do pohádky vůbec nehodí - a to jsem pražák a dělení způsobu mluvy podle regionů nesnáším a neuznávám, ale tohle bylo moc.
ale jako nedělní pohádka by to mohlo bejt celkem ucházející, ne? (neviděla jsem to)