Režie:
John FordKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Cyril J. MockridgeHrají:
Henry Fonda, Linda Darnell, Victor Mature, Cathy Downs, Walter Brennan, Tim Holt, Ward Bond, Alan Mowbray, John Ireland, Roy Roberts, Jane Darwell (více)Obsahy(2)
Bratři Earpové ženou stádo dobytka do Kalifornie. Po cestě odmítnou nízkou finanční nabídku starého Clantona na jeho odkoupení a na pár hodin se zastaví se v městečku Tombstone. Když se v noci vrátí zpět, jejich stádo je pryč, na místě nacházejí pouze těžce zraněného nejmladšího bratra Jamese. Proto Wyatt Earp přijímá ve městě místo šerifa, které je mu nabídnuto. S ním tu zůstávají bratři Morgan a Virgil, aby společně našli vrahy Jamese a zloděje svého dobytka. Na nového šerifa navíc čeká setkání se známým stárnoucím pistolníkem Docem Hollidayem, za nímž přijíždí půvabná Klementina...
Film natočil klasik americké kinematografie režisér John Ford (který zaujal i svými dalšími westerny Přepadení, Fort Apache, Měla žlutou stužku, Rio Grande, Muž, který zastřelil Liberty Valance a Podzim Cheyennů). Ten příběhu z Divokého západu vtisknul zcela nový dech a působivost. Pod jeho vedením úlohu Wyatta Earpa ztvárnil Henry Fonda, který zde předvedl jeden z vrcholů svého hereckého umění.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (65)
Grandiózny western, vybrúsená filmárčina po všetkých stránkach. Človek sa nečuduje, že Forda obdivovali masy divákov ale zároveň bol aj jeden z hŕstky obľúbených režisérov frfľoša Bergmana. Čo na tomto filme zaráža je, aký je štylisticky moderný napriek tomu že to je klasický Hollywood, miestami to má až leoneovskú estetiku respektíve vidieť z čoho asi Leone čerpal, keď tvoril prvé špageťáky. Tak napríklad už len záverečné vystúpenie hrdinu zo závoja prachu je vizuálne identické s obrazom, keď vystúpi z prachu Eastwood v prvej dollárovke. Potom napríklad práca so svetlom a kompozície. Je to ešte klasický "štvorček" čo sa formátu týka, ale keby mal Ford širokouhlý formát a farbu, tak si myslím, že by to vyzeralo vizuálne úplne rovnako ako napríklad Vtedy na západe. Ford krásne pracuje so svetlom a s jednotlivými plánmi, jeho obrazy majú miestami až komiksovú grafickosť. Film je zároveň nesmierne krutý a necháva vám zomrieť pred očami nevinné postavy. Určite jeden z najlepších Fordových westernov, preto sa čudujem vlažnému hodnoteniu. ()
Byla krásná, byla milá, byla chytrá, skrátka fajn. Na zahrádce něco ryla a říkali jí Klementajn. Tak tento text Jiřího Suchého si pamätám lepšie, ako Fordov film, ktorý som videl vo filmovom klube najmenej pred pol storočím. Dokonca sa dá konštatovať, že som si z neho nepamätal takmer nič, než som si ho pred chvíľou dopozeral. Je to asi nejaká kultová záležitosť, lebo bolo o nej nakrútených viacero filmov. Mne stačí tento jeden. Nič ma na ňom osobitne nezaujalo. Henry Fonda bol fajn, pesnička známa, kone cválali tryskom, strelci väčšinou triafali, Ford ostal spätý s Monument Valley, takže všetko v poriadku na mierny nadpriemer. ()
Majstrovsky zostavený western o jednej z najznámejších historiek divokého západu (Kto iný si môže povedať, že natáča film podľa skutočnej výpovedi samotného Wyatta Earpa? Nikto). Dominancia režijných a vizuálnych zručností, Fondova geniálna reč tela, psychologická presnosť postáv atď atď..., akurát je škoda, že táto klasika je pre laika (vďaka častej absencii hudby) iba priemernou záležitosťou. P.S.: Taká malá poznámočka... Ak máte veľa bodov na čsfd a komentujete na prvej strane, skúste sa trocha zamyslieť nad konštatovaním o "ďalšej resp. koľkátej už legende o Wyattovi Earpovi", "odľahčený western", "stokrát ohraný námet", "už koľký film o prestrelke pri O.K. Corral a príbeh Tombstonu"... Ak si v tom spravíte jasno, až potom sa môžeme "baviť" o filmoch... ()
My Darling Clementine viac ťaží z napätia medzi Earpom a Hollidayom, ako medzi šerifom a gangstrami. Vo Fordovom filme pôsobia všetky postavy (okrem Clementine, preto je miláčik) relatívne ambivalentne, kto nepozná príbeh, bude mať dlhšie Doca za zápornú postavu. To napätie zvyšujú aj ženy, je to viac príbeh o obyvateľoch mestečka, ako príprava na záverečnú prestrelku. Film stojí na Fondovom výkone, ktorý sa svojim výrazom na drsného chlapa západu nehodí, ale na druhej strane je veľký sympaťák a preto mu všetko uveríte. Ďalej na Fordovom fetiši americkej krajiny v pozadí s Monument Valley, tých typov záberov, akými je tento prírodný "monument" snímaný, je neúrekom. Film som videl vo formáte 4:3 a rád by som vedel, či existuje aj nejaká dodatočná širokouhlá verzia, ktorá by mu slušela omnoho viac. Zase sa ale Ford musel viac snažiť pri komponovaní záberov, pretože ten širokouhlý formát sa točí akoby sám. ()
(1001) Tak jsem konečně shlédla ten film, o kterém jsem dosud věděla jenom to, že v M.A.S.H.I. byli děsně natěšení, až ho spatří, a že se Alda strachoval, aby někdo nenarovnal hlavní krásce předkus. Nyní suše konstatuji pár věcí. Za á to bylo lepší, než jsem čekala, za bé nechápu, proč se to jmenuje tak, jak se to jmenuje. ()
Galerie (97)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (21)
- Wyatt Earp nikdy nebyl maršálem v Tombstone. Tím byl jeho bratr Virgil. Wyatt se stal zástupcem šerifa až těsně před střetnutím u O.K. Corralu. (liquido26)
- Doc Holliday je ve snímku zobrazen jako chirurg, ale ve skutečnosti byl zubař. (liquido26)
- Tombstone se nenachází v Monument Valley, ale John Ford se rozhodl točit tam, protože zde rád točil všechny své westerny. (liquido26)
Reklama