Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný, extravagantní, virtuózní klavírista a bavič Liberace v sedmdesátých letech minulého století zaujal americké publikum svými působivými i provokativními výstupy tak jako málokdo. Byl hvězdou na pódiu i na televizní obrazovce, v soukromí si nejednou dopřával nákladné výstřednosti. Měl velký úspěch především u ženského publika. Jednoho dne se Liberace zamiluje do svého mladého řidiče, ten je zase okouzlen světem, v němž se pohybuje. V době, kdy nebylo možné veřejně přiznat homosexuální orientaci, společně tajně prožijí pět let... Životopisné drama, vyprávějící o komplikovaném, dramatickém vztahu dvou rozdílných mužů, natočil známý režisér Steven Soderbergh, jenž film postavil na kombinaci hereckých hvězd. Hlavní dvojici pod jeho vedením ztvárnili Matt Damon a Michael Douglas. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer 4

Recenze (322)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Buzerantský film o buzerantovi, ktorý si vlastne nezaslúži pozornosť. Jeho život bola stoka a bozkávajúci sa Damon s Douglasom, to mi nechýbalo. Hoci ten Douglas podal naozaj pozoruhodný výkon, možno aj životný. Čo je paradoxne smutné. Na HBO vraj film od dvanásť rokov. Takže dvanásťroční hošani sa majú pozerať na análnikov, ako si to rozdávajú. Rodičia musia byť pyšní, že médiá zabezečujú ich deťom takú skvelú výchovu. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Sex, lži a video. Soderbergh k postavám zaujímá stejně ambivalentní stanovisko jako v Magic Mikeovi, jeho předchozím obnažujícím komentáři k rozporuplné povaze amerického snu. Pro citové životy hrdinů, kteří jsou oba v jistém smyslu vykořeněnými sirotky, má pochopení. Nepohlíží na ně z odstupu, jako na dvě výstřední kreatury. Vstupuje do jejich soukromí, zajímá se o ty nejintimnější momenty jejich soužití, ale zároveň nedělá senzaci (ani legraci) z toho, že dostal do jedné postele Gordona Gekka a Jasona Bournea. Obočí zvedá nad extravagantním životním stylem, který v 70. letech reprezentoval Liberace, a který dnes vyznávají zástupy jiných, zpravidla méně talentovaných celebrit. ___ Záběry jsou topené v umělém světle a vévodí jim teplé barvy, které příznačně ustupují pouze při několikerém „sundání masky“ (dušezpytný černobílý flashback, do černé a bílé tónované scény z nemocnice a na matčině pohřbu). Přesvícená mizanscéna v Liberaceho sídle (oproti civilnějšímu bytu Scottových náhradních rodičů) překypuje odrazovými plochami, jako kdyby stejným odrazem reality byl také život Liberaceho, který za vnější nádherou skrývá svou pravou identitu. Postavy se – mj. zásluhou atypického (na interiérové drama) snímání v celcích – doslova ztrácejí za rekvizitami. Nutno podotknout, že šperky a kostýmy, včetně opravdu výstižné „paví“ košile, jsou věrnými kopiemi předmětů uložených v muzeu Liberaceho pozůstalostí, takže čistě materiálně nejde o žádné přehánění. ___ Na vyblýskaném povrchu se projevuje uvědomovaná campovost filmu, který kombinuje extrémy sedmdesátkové módy (tj. styl Village People nebo Davida Bowieho) s blyštivou estetikou videoklipů od Madonny či Lady Gaga. Uvnitř citová rozpolcenost, navenek faleš a přehánění. Dohromady podnětná dekonstrukce fenoménu camp. ___ K sedmdesátým letům film odkazuje také dlouhými steadicamovými záběry nebo obsazením campové královny Debbie Reynolds, která právě v 70. letech začala zářit na Broadwayi. Tento návrat do „rebelského“ období nového Hollywoodu můžeme chápat jako Soderberghovo vyjádření deziluze ze směřování současného amerického filmového průmyslu, který je stejně jako Liberace orientován na povrch a krátkodobé prožitky a vyznačuje se neupřímností. ___ Vyprávění je sice strukturováno méně podvratně než ve Vedlejších účincích, ale jde o strukturu srovnatelně promyšlenou, pokud se týče vytváření paralel (Billy jako první monstrum, které Liberace stvořil), využití elips nebo změnu hlediska a na ni vázanou re-distribuci sympatií (druhá polovina, po repríze scény ve vířivce, tentokrát s postavami sedícími zády ke kameře, je bohatší na subjektivizující záběry, simulující Scottovo vnímání skutečnosti). Především je ale Behind the Candelabra velkolepým hereckým představením Michaela Douglase, který po/díky rakovině hraje o život. 80% Zajímavé komentáře: Mouzon, Traffic ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Takhle nějak si představuju kulervoucí film... Když jsem vylezl ven ze sálu, přistihl jsem se, jak chodím po chodbě od poutače k poutači a marně hledajíc další film dělám "buzi buzi, buzi buzi!" Pak jsem musel jít na záchod, abych se ujistil, že nemám v trenkách Douglase a za krkem Damona. Něco tak teplého jsem nezažil ani když jsme kdysi s klukama na pouti kradli stánkařům klobásy z grilu. Jestli si ale někdo myslí, že kvůli tomuhle dávám "jen" tři hvězdy, je na omylu. Přesně naopak, právě díky tomu všudypřítomnému homo cukrkandlu zalézajícímu až pod moje hetero kalhoty, si budu Liberaceho pamatovat o dost jasněji, než kdejaké Chopiny a Schumanny. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Soderbergh se loučí asi v té nejlepší formě. Po ultranudném Zátahu a Magic Mikeovi, totiž přišel s kombem Vedlejší účinky/Liberace, kterými si u mě zase napravil reputaci. Vizuálně vypiplaná záležitost, na níž mě nejvíce bavily asi ty vtipnější scény, kdy Damon s Douglasem seděli vyžraný na gauči a podstupovali různé operace. Soderberghova režie je neselhávající a Douglas už podobné herecké nakopnutí potřeboval jako sůl. Jen škoda, že stejně jako většina životopisných kousků, mě to nechalo po emocionální stránce vlastně úplně chladným a kratší stopáž by tomu také neublížila. ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Starý, úspešný, bohatý muž potrebuje mladú múzu, ktorá mu dodá elán do života a práce ako takej. A keď čaro múzy začne vyprchávať, tak si nájde novú mladšiu múzu, a tak dokolečka dokola. Zopár drobností tento film však vytrháva z obohranej  jednoduchosti. Vycucávanie bateriek, až do úplne poslednej kapičky, je v tomto prípade hodené do extra trblietavého homosexuálneho kožúšiku. A predovšetkým, ústredné postavy stvárnili Matt Damon a Michael Douglas. Damon zvládol všetky tie vývojové fázy na výbornú. Natešený, mladý pupuš, ktorý sa tak rád stal rozmazlovanou bukvičkou, čakajúcou na nový ksicht schopný nasiať závislosť. A Douglas? Hlavný ťahák filmu. Perfektne zvládnutá rola. V rámci jeho kariéry by som ju zaradil jednoznačne medzi Top 5, vedľa mien ako Jack Colton (Honba za diamantem), Gordon Gekko (Wall Street) či Oliver Rose (Válka Roseových). Pre mňe je Liberace! predovšetkým vydarenou komédiou, kde je strašne poznať, že do toho herci išlo naplno a s veľkou chuťou. Už len to, ako si Douglas mlčky očami premeriava Damona, dodá viac vtipu ako väčšina hollywoodskej komediálnej produkcie. Záverečná 1/4 filmu mi už tak nesadla, ale na zážitku nijako neubrala. Z vedľajších postáv najviac vyčnieval Rob Lowe (Dr. Jack Startz) a jeho prižmúrený plastický pohľad. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (16)

  • Film je venovaný hudobnému skladateľovi Marvinovi Hamlischovi, ktorý k nemu zložil hudbu a ktorý zomrel v auguste 2012. (moviefilm)

Související novinky

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Příliš teplý Soderbergh?

Příliš teplý Soderbergh?

07.01.2013

Steven Soderbergh se už před několika lety pokoušel natočit biografii slavného televizního baviče a zpěváka Liberaceho, který byl v padesátých až sedmdesátých letech minulého století nejlépe placeným… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno