Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Žánrový snímek, který mi dokonale sedl - historické filmy z této éry, se všemi těmi úchvatnými kostýmy, parukami, hlubokými dekolty a velkými emocemi jednoduše miluju. Natočeno je to moderním stylem, který ukazuje poslední vývoj na poli žánru historické výpravné podívané. Romantická dějová linka je zde spíše upozaděna a ve velmi doslovném závěru je doslova eliminována na úkor finálového vyznění snímku, který v první řadě zachycuje ideologický vývoj dánského království v 2. pol. 18. století. Nesmírně mě bavila kamera, nasvícení scén a obsazení neokoukanými hereckými tvářemi. Přemýšlím-li o tomto filmu důkladněji, pak se jen utvrzuji o jeho kvalitách, a pro mě osobně byla tato projekce velmi příjemným diváckým zážitkem. Zřejmě to není podívaná pro každého, ale minimálně fandům žánru mohu tento film směle doporučit. Mimochodem maximální spokojenost s titulky, které byly dokonalé - skládám svůj hold překladateli. ()
Kapitola z v tuzemským školách nepříliš probírané dánské historie nabízí jakostní a přitom narativně nepříliš náročnou zábavu, ozdobenou famózním výkonem v době natáčení stále ještě studenta herectví Mikkela Boe Følsgaarda v roli panovníka Kristiána VII. Zasloužená účast v oscarovém finále, zbytečně nadsazené zakončení filmu si ovšem o cenu řeklo příliš okatě. kult pro Cinema Mundi, 2013. ()
Zakázaná láska, dvorné intrigy, dobové kostýmy, špinavá politika, popravy. Všetko, čo máme na tomto type historických drám tak radi. V tomto prípade ale všetko v akomsi špinavšom, rozumej reálnejšom stvárnení. Arcel podáva zaujímavú etapu dejín Dánska zrozumiteľne a zároveň veľmi inteligentne, je jasné, kto je kto, komu o čo ide a čo sa práve na plátne odohráva. Hlavné postavy svojimi novými zákonmi provokujú nielen šľachtu, ale trochu aj diváka, pretože určite nie všetky sú povedzme že demokratické a dnes by sme ich nazvali silno ľavicovými. Film naberie v záverečnej fáze pomerne strmý a možno nečakaný spád, takže prekvapení budú tí, ktorí o histórii Dánska tohoto obdobia nič nevedia. Začiatok a dočasný koniec osvietenstva v Dánsku v skratke prostredníctvom vyše dvojhodinového filmu, ktorý by si podľa mňa zaslúžil zahraničného Oscara určite viac, ako Hanekeho Láska. Mikkelsen je v súčasnosti asi najvychytenejším európskym hercom. ()
Pokud to tehdy nějak takhle skutečně bylo, tak se nedivím, že si o tom Dánové chtěli natočit film, protože o takovéhle historické "okamžiky" je třeba se podělit. Život zkrátka "tropí hlouposti" a i červená knihovna se může u královského dvora stát... zvlášť když je král správně degenerovaný (s čímž máme ostatně bohaté zkušenosti i v našich dějinách:)). A když se celá věc náležitě svědomitě uchopí a zafinancuje, ergo opatří precizní výpravou a kostýmy (což jen tak mimochodem v tomtéž roce udělali i Norové s Kon-Tiki), vznikne něco velmi pohledného. A když náhle zjistíte, že je to i skvěle zahráno, a že herci mají překvapivě mnoho co hrát, protože se tu začnou odvíjet i skutečně dějinotvorné momenty a dokonale (s)prosté dvorské intriky, tak zjistíte, že Struensee aka Mikkelsen skutečně "vládne":) Řekněme si to na rovinu, možná to není tak přitažlivé jak by být mohlo, ale kdyby tohle byl standard historických filmů, mohli bychom si gratulovat - velmi srdečně gratulovat. 80% ()
Dávám jenom *** hvězdy, ale s těžkým srdcem. Konec filmu mne přitiskl do sedadla a z kina jsem vyšla v omámení, které přetrvalo několik hodin. Dosud převážně umírněné herecké projevy - typické pro severské filmy - se najednou změnily v bouři emocí, kdy ___KOUSEK DĚJE ___ královna opravdu kvílí žalem a sekera, která tak dlouho visela ve vzduchu, dopadne na krk sice statečného, ale přesto viditelně se o život třesoucího lékaře. Velmi realisticky podaná scéna popravy nezacházela do naturalismu, přitom však strhujícím způsobem podala poslední momenty člověka, který se snaží uchovat důstojnost a zároveň ví, že od smrti ho dělí jen pár nádechů. Konečně scéna popravy, která je lidsky uvěřitelná. ____ Za takový závěr se dá odpustit mnohé (například trochu polopatistické metafory: náhle otevřené okno pustí do temného paláce světlo jako příslib nadcházejícího osvícenství/ nebo v červáncích zahalený obličej milované ženy coby zpodobnění právě prolité krve). Nedokázala jsem však zapomenout, jak často jsem se v přespříliš dlouhé střední části snímku dívala na hodinky. ___ Ano, jak tady píší mnozí, chtělo to STŘÍHAT. /30. 5. 12./ ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Mikkel Folsgaard získal za svou roli šíleného panovníka Kristiána VII. Stříbrného medvěda v kategorii nejlepší vedlejší herecký výkon. (Terva)
- Ve 32. minutě filmu, kdy král (Mikkel Boe Følsgaard) cvičí šerm s doktorem Struenssem (Mads Mikkelsen), se odehrává v kroměřížské Květné zahradě, kde měla za svými zády dvojice 244 m dlouhou kolonádu. (Lottr)
- Celosvětová premiéra proběhla 16. února 2012 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu. (Varan)
Reklama