Režie:
Wally PfisterScénář:
Jack PaglenKamera:
Jess HallHudba:
Mychael DannaHrají:
Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pohledný a úspěšný vědec Will Caster (Johnny Depp) má velký celoživotní sen: vytvořit stroj obdařený umělou inteligencí i schopností vnímat emoce, který by dokázal soustředit kolektivní vědění a vědomí lidstva. Jeho kontroverzní experimenty z říše snů mu přináší slávu i nepřátele. Extremisté z řad odpůrců umělé inteligence se ho pokusí zastavit a spáchají na něj atentát ve chvíli, kdy je jeho dílo téměř u konce. Sami tím však „božský experiment" uspíší a Will osobně se v projektu transcendence stane hlavním hrdinou. Pro jeho ženu Evelyn (Rebecca Hall) a dalšího vědce Maxe (Paul Bettany) zde totiž neleží otázka, zda je to možné, ale zda je to správné. A co se vlastně stane. Willovo vědomí připojí k super počítači a obřímu vesmíru umělé mysli, kterou sám vytvořil. Důsledky záhy pocítí celý svět. Willova původní touha obsáhnout vědění celého světa se však rychle mění v jiný cíl: získat nad celým světem kontrolu. (Bontonfilm)
(více)Videa (9)
Recenze (859)
|| Scenár: Jack Paglen | Hudba: Mychael Danna | Distribúcia: Warner Bros. Pictures (US&CA), Summit Entertainment (International), Entertainment Film Distributions (UK) | Štúdio: Alcon Entertainment, DMG Entertainment, Straight Up Films | Rozpočet: 100 miliónov $ | Tržby: - $ || Nolan chcel čiastočnou produkciou pomôcť svôjmu dlhoročnému kameramanovy a priateľovi, Wallymu Phisterovi pri jeho režisérskej prvotine. Nemuselo to vôbec dopadnúť zle, hlavne keď sa človek pozrel na herecké obsadenie. Základná myšlienka je veľmi aktuálna, ktorá tu už niekoľko krát bola, no napriek tomu má plno nevyužitého a zatial nespracovaného potenciálu. Žial, práve scenár je najslabším článkom celého diela, ktorý znemožňuje dielu rásť k akémukoľvek vyvrcholeniu či bádaniu nových sfér v kybertematike. Všetko je vo filme samozrejmé, okamžite funkčné, bez psychologického alebo fyzického vysvetlenia. A pritom všetkom dokáže tento film pôsobiť prázdne, so scénami navyše, ktoré dej nikam neposúvajú. Mať vo filme Morgana Freemana a Cilliana Murphyho pre tak ploché, bezvýznamné postavy je hriech najvyššiej kategórie. Scenár Jacka Paglena si rozhodne nezaslúžil takýto produkčný tím, a keď si túto látku vybral Wally Pfister, tak ten by zas mal radšej zostať kameramanom... Napriek tomu všetkému je Transcendence stráviteľným filmom, ktorý zaváňa titulom najväčšiej premárnenej príležitosti za posledné roky. ?% | SterCentury Cinemas Košice, sál 1, 2D, EN 7.1, 17.4.2014 | ()
Technologie jsou dobrý sluha, ale špatný pán kradoucí duše, áno? Působí to dojmem, že Pfister je senilním starcem (přitom je to takový mladík), který by „všechny ty internety zakázal!“. A tento svůj světonázor se rozhodl světu sdělit skrze rádoby uvědomělý „techno“-thriller, kde o každodenních technologiích vládne představa, jakou by si vytvořil váš prapraprapředek, kdybyste se vrátili časem a snažili se mu vysvětlit, co že to vlastně je ten internet, cloudové úložiště, nahrávání/stahování apod. To vše je sice nechtěně směšné málokdy vídaným způsobem, ale jde paradoxně o ten vůbec nejmenší problém, kterým Transcendence trpí. Mnohem horší je, že Pfister v druhé polovině chytí poučovací slinu a tak navíc začne kázat i ohledně stavu společnosti, světa, obsahu vaší ledničky, všehomíra… Prostě všeho co mu zrovna během natáčení přišlo na mysl či přelétlo přes nos. Akorát je echt tupý v tom co říká i jak to říká. Když do tohoto „kvazimalickovského“ konceptu navíc naroubujete scény à la vyskakování po zuby ozbrojených ajťáků ve službách FBI z tunelů uprostřed pouště, aby udělali nějaké to ratatata směrem k nanozombíkům a deklamovali přitom moudra ve stylu "nepřibližuj se k němu nebo tě nakazí virem a uploaduje vědomí do svého cloudu" (to vše samozřejmě smrtelně vážně), tak nezbývá než si hlavu nevěřícně ukroutit a o stůl omlátit či se škodolibě pobavit na účet tvůrců. A to je ostatně jediná rovina, ve které Pfisterova prvotina funguje na výtečnou. ()
Pro mě osobně to není taková blbost, jak se tady někteří snaží naznačovat. Ano, není to promyšlené do detailů a jako v každém (!) filmu zde najdete chyby a otázky "ale proč". Přesto, příběh dokáže pracovat s několika klišé, kterým se efektně vyhne (např. vědec se nechce stát duší ve stroji, ale jeho manželka to chce). Zaujalo mě, jak se v posledních letech začíná i po filmové stránce řešit kyberparanoia a pohled autorů prochází evolucí (Nepřítel státu to začal, Eagle Eye pokračovalo, Kapitán Amerika to dostal do komiksu...). Transcendence nabízí jiný pohled, který mě zaujal... obrovský spoiler... protože už kdysi v hodinách dějepisu jsme řešili, že absolutismus ve správných rukou, může být nejefektivnější nástroj globální změny. Proč by tedy konec filmu měl být "hipík", vždyť přesně o tohle, ekologickou záchranu, se tu poslední roky snažíme. Transcendence tak odráží současný paradox mezi technickou/technologiemi, které neustále rozšiřujeme, zdokonalujeme na úkor všeho okolo, a snahy vrátit se k přírodě, k udržitelnému rozvoji, k ekologickému životu. Řešení tohoto problému mě zaujal a má co říct, srovnávat ho např. Stalo se, je opravdu zcestné. PS: Depp po všech těch pirátech pro mě osobně naprosto ztratil jakékoliv kouzlo. PPS: u některých komentářů mám pocit, že ten film je protitechnologiím, opravdu? Sakra, já viděl jiný film! Viděl jsem způsob, jak využít technologii jako nástroj k nápravě světa, a to že to kluci z FBI a pár pseudo-antikyber-teroristů nepochopilo, je prostě jen velká škoda:) ()
V podstate béčkový nezmysel, ktorý sa silou-mocou tvári ako hlbokomyseľné sci-fi. Vďaka fajn hercom (Bettany by už fakt potreboval úlohu v niečom výraznom a úspešnom), peknému vizuálu a solídnej atmosfére sa mu to občas aj celkom darí. Ani záverečná myšlienka nie je celkom márne. Len za ten scenár, ktorý vlastne ani neobsahuje dialógy, len akési repliky, by niekto potreboval prefackať. ()
Pokud chce kdokoli nezištně pomoci lidstvu, tak se vždy najde dobrák, který tomu dokáže zabránit. Asi to tak má být, ale přece jen mám takový pocit, že kdybych měl na zahradě čistou vodu, vzduch i půdu, tak by tím kvalita mého života nijak zvlášť neutrpěla. Na tomto snímku mne však nejvíc bavilo to, že dlouho nebylo jasné, kdo je hodný, kdo je zlý a kdo je zmatený. A jelikož jsem si to tápání užil, tak také udělám něco pro lidstvo - přestanu vypuštěním agresivních plynů z mého řitního otvoru zvětšovat ozonovou díru. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (20)
- Ponuku zahrať si vo filme dostali aj James McAvoy, Tobey Maguire, Jude Law a Christoph Waltz. (Madsbender)
- Do role Evelyn (Rebecca Hall) tvůrci zvažovali obsazení Noomi Rapace či Kate Winslet, které ale nabídku odmítly. (Besor)
- V 96. minutě, když přijede Evelyn (Rebecca Hall) ke sluneční elektrárně, jsou patrné stíny, které vrhají solární panely. Lze však také vidět, že slunce svítí z druhé strany, než by mělo, a v dalším záběru dokonce stíny chybí úplně. (Terva)
Reklama