poster

Kmen

  • Ukrajina

    Plemya

  • Ukrajina

    Plemja

  • Ukrajina

    Плем'я

  • Slovensko

    Kmeň

  • Slovensko

    Klan

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    The Tribe

Krimi / Drama / Thriller

Ukrajina / Nizozemsko, 2014, 130 min

Komentáře uživatelů k filmu (76)

  • ORIN
    *****

    Následující komentář bude spíše vrstvením myšlenek, postřehů a snad i dojmů vybízejících k další analýze než nějakým sevřeným a provázaným, strukturálně promyšleným textem. Kmen je totiž významově nesmírně bohatým a podnětným dílem s množstvím vjemů, jehož kadence dokáže diváka doslova uzemnit. A proč vlastně? Je to celkem jednoduché - dokáže se jednoznačně vymezit vůči zbytku (evropské) (umělecké) filmové produkce a to dost extrémním způsobem. Film s tímto od začátku jednoznačně kalkuluje, kdy říká "ve filmu se nemluvi, vystupují v něm hluchoněmí, kteří používají výhradně znakovou řeč a ta není vysvětlena žádnými informačními titulky." Tohle navádění diváka k vnímání jeho odlišnosti, k jinému způsobu komunikace a zprostředkování informací je až příliš účelové, ale je to také jediný, drobný zápor na jinak bezchybném díle. Divák tedy postavy vidí, slyší (film není němý), vnímá jejich gesta, ale nerozumí jim, resp. znakové řeči (pokud zobecníme, že divák není hluchotou postižený jedinec). Musí tedy interpretovat, rozpoznávat jednotlivé posunky, jejich expresivitu a jednotlivé situace, ve kterých se postavy nacházejí, aby pochopil, o čem se baví a co řeší. Snímek tímto postupem jako uměleckou volbou přináší nový, neotřelý způsob vyjádření, jakkoli je jeho příběh prostý. Ale k němu až za nějakou chvíli. [==] Film byl již poměrně mnohokrát častován jako radikální, realistický, syrový, autentický, apod. A možná právě pod nánosem těchto adjektiv jsou skryta skutečná pozitiva díla, který je tak trochu zkouškou divákovi trpělivosti a tolerance. A vlastně také o tom, jak je filmová řeč univerzálním jazykem. Kmen je bezesporu představitelem narace uměleckého filmu a tato očekávání bez debat naplňuje - expozice absentuje, o postavách a jejich minulosti nevíme nic, identifikace s nimi je přinejmenším obtížná, ne-li nemožná, motivace jsou často velmi nejasné, narace je nekomunikativní, spíše omezená, není redundantní. Přes všechny uvedené body je divák i s minimem informací schopen se v ději orientovat. Režisér totiž postavy zasazuje do situací/konfrontací, jejichž základní schémata (narativní, kontextová, kulturní) není složité rozpoznat, ačkoli chybí klasický dialog. Postavy navíc jednají nesmírně pudově, ostatně to bylo i záměrem (život v kmeni je o naplnění základních lidských potřeb). Vodítkem divákovi může být i umístění postav v záběru, držení těla, výraz tváře, expresivnost gest, atp. Tedy určitá fyzičnost, síla tělesného projevu, která se hluchově postiženému jeví jako zcela přirozená, ale nepostižený jedinec-divák to vnímá jako ozvláštňující prvek. Dalším nemalým pozitivem je nepochybně kamerová práce Valentina Vasjanoviče, jehož promyšlené steadicamové jízdy/statické záběry, samotná kompozice dlouhých záběrů a způsob rámování by zaslouzily analýzu na nemálo řádků a stran. [==] Nyní ještě konkrétně k příběhu. ***SPOILER*** Mladík Sergej přijíždí na internátní školu, kde se seznamuje s ostatními studenty, vyučujícími, především ale s pravidly a nepsanými zákony kmene, jehož součástí se krátce po příjezdu stává. Asimilace je poměrně rychlá a každodenní kmenová rutina se začíná stávat výhradní náplní Sergejova života. Sílící cit k jedné ze studentek vyvolá v Sergejovi ochranářské a majetnické pudy, následná revolta vůči svým druhům postupně přerůstá v otevřený konflikt, který vrcholí v samotném devastujícím závěru. Ten je mimo způsobu ztvárnění, jemuž dominuje až naturalistická brutalita, zajímavý i z jiného pohledu. Jednak mimo určité šokantnosti a wow efektu ve znepokojivém slova smyslu přináší závěr možnost uvědomit si, co vlastně znamená být hluchý, jinými slovy divák se přepne na jiný mod vnímání a je svědkem situace, kdy hlavní postava, jakkoli v tu chvíli psychicky labilní a nalomená, může nikým nerušena vejít do každého z pokojů, "v klidu" se rozhlédnout a rozmyslet, vzít noční stolek a jednoho mladíka po druhém jím zabít, aniž by si toho kdokoliv všiml. Postavy jsou v tu chvíli v nevědomé, pasivní roli a divák je sice v roli vševědoucího, ale tichého pozorovatele - my víme, že se postavě něco stane, ale ona sama to neví (protože neslyší) a nedokáže s tím nic udělat. Hluchotou nepostižený jedinec si tohle automaticky neuvědomí, dokud s tím není na plátně ve své nekompromisnosti přímo konfrontován. ***KONEC SPOILERU*** Zároveň závěr/konec přichází přesně ve chvíli, kdy přijít má. Film už nemá, co jiného by chtěl dodat, protože vlastně ani není co. Destrukce a totalni rozklad vztahu, jedince a jeho osobnosti, potažmo celé společnosti je završena a zbývá již jen agonie. Ta počala a trvá. Čistota Slabošpyckého výrazu a režijní jistota v jeho celovečerním debutu je omračující. Vpravdě znepokojivý, fyzicky nepříjemný a vskutku výjimečný divácký zážitek a prozatimní kinofilm roku 2014. P.S.: Nikdy jsem nezažil po projekci takové ticho, jež by zároveň i něco vyjadřovalo, jako právě po Kmeni.(8.10.2014)

  • Malarkey
    ***

    Klobouk dolů, že někoho napadlo poutavou formou natočit film, kde mluvené slovo nahradila znaková řeč. O to více zajímavější to je, když se v tomto filmu setkáte s prostředím, které byste nepřáli ani tomu nejhoršímu nepříteli. Kmen tak kombinuje dost brutální psychologické drama s čmukem východního bloku a nápad, který stojí za to vidět. Nejzajímavější na tom všem pak je, že to dokonce i místy docela funguje. Jen pravda, že občas jsem těch nekonečně dlouhých a kolikrát dost syrových scén měl fakt plný zuby a málem jsem se u nich ukousal nudou. Každopádně pozornost si minimálně za nápad zaslouží. Tedy v případě, že jste filmový nadšenec.(19.6.2015)

  • Marigold
    *****

    Podobný případ jako Křížová cesta: mladý tvůrce, radikálně jiný koncept, strhující provedení. Uhrančivá choreografie kamerových trajektorií i znaků neslyšících, ticho proměněné v ten nejintenzivnější zvuk ze všech, přesná práce s povědomým vyprávěním, které umožňuje rozumět znakům i tam, kde jejich přesný význam neznáme. Zdrcující finále, které balancuje na hranici exploatace, ale díky důslednosti režiséra zasazuje nekompromisní KO.(13.7.2014)

  • Renton
    ***

    49 MFF KV(9.7.2014)

  • hirnlego
    ****

    (3,5* - bejt to v "normální" řeči, asi zaokrouhlim dolu)(9.7.2014)

  • pan Hnědý
    ****

    Rozhodně evropský film roku 2014. Tak přímočarý, drsný, nikým nešetřící, v závěru zdrcující drama, že nemůžete vyjádřit žádnou kritiku. Lahůdka pro znalce evropského stylu. Silně mrazivý myšlenkový fajnšmekr, který divákovi nezanechá úsměv na tváři.(22.7.2015)

  • Dadel
    ****

    Drsné drama z tichého světa plného krutosti. Natočit film ve znakové řeči je skvělý fígl - zatímco u většiny filmů se nechám ukolébat žvaněním, tady jsem byl velice soustředěný na to, co se na plátně děje. Až na použitou řeč je to ale stejně jen běžný "festivalový" film s nulovým střihem v rámci scény (znouzectnost) a několikanásobně delšími scénami než je nutné (že se chovankyně prostituují na parkovišti pro kamiony by šlo ukázat v jedné minutě, režisérovi ale ani 10 minut nestačí, etc.). Těším se ale na dabovanou verzi:) (po tom, jak dopadl dabing filmu Babel bych se nedivil ničemu)(9.7.2014)

  • xxmartinxx
    ***

    Na základě logiky Kmene by se titulky neměly dávat ani k cizojazyčným filmům, protože lidem mluvícím jiným jazykem přece taky nerozumíte. Pokud vám to přijde uhozené, je to stejně tak uhozené u absencí titulek zde. Jenže kdyby tomu filmu bylo rozumět, už by tu moc nebylo, čím by mohli tvůrci oslňovat festivalové publikum, protože je to banální, rutinní (samozřejmě to musí mít dlouhé záběry, protože to by se dneska po režisérech házela shnilá rajčata, kdyby odmítli exhibovat dlouhými záběry) a omšelé drama bez větší hodnoty, které má jen snadno identifikovatelnou a okázale samoúčelnou odlišnost (která rozhodně nic ze života hluchoněmých nepřibližuje ani nepřenáší na diváka, protože film obsahuje zvuky, ale není rozumět postavám, kdežto postavy zvuky neslyší, ale rozumějí si, čili smysl veškerý žádný), nad níž se dá tetelit. 2 a 1/2(17.10.2014)

  • Botič
    **

    Před dramatem ve znakové řeči, bez jakékoliv stopy titulků, bych se poklonil snad jedině za předpokladu, že by bylo zaměřeno na úplně jinou skupinu lidí, než na rváče, zloděje a rajdy, co si pro sex nejdou daleko stejně jako pro potrat. Čím silnější výjevy, tím prvoplánovější způsob jak udržet pozornost slyšícího diváka. Proč sledovat něco takového celých 130 minut? Být to mluvený film, tak po něm neštěkne ani pes. Proto před Kmeny svůj hřbet ohýbat nebudu. [MFFKV 2014](3.8.2014)

  • Radko
    ****

    Spracovanie sociálnej vylúčenosti na výbornú - iným komunikačným kódom, ukazujúcim ohromujúcu samotu sveta hluchonemých. Tí zvonka komunikáciu aspoň čiastočne rozšifrujú alebo naštvaní z kina vybehnú (v mojom prípade to bolo šesť ľudí z celkového počtu cca 40, pričom jedna zo žien odchádzala so slovami: "najhorší možný film"). Prípadne sa unudia na smrť v kinosále - keď už ten lístok toľko stál. Príbeh samotný je štandardným príbehom prijatia do skupiny. Je aj o rebelovaní, zaľúbení, treste a pomste. Práve prostredie kde sa film odohráva (internát a škola pre sluchovo postihnutých) a skmeňovanie takto vylúčených pridávajú filmu plusové body. Mínusové sú niektoré nadbytočne opakované scény - síce rozumiem prečo (režisérske poukázanie na nevyhnutnosť istej monotónnosti prežívania hluchonemých), no nerozumiem prečo tak veľa. Záverečná nelogickosť sa dá vysvetliť aj hororovo - prichádza zombie aby si vybavil účty. Spomínané brutálne násilie a desivé scény vo mne žiadnu zásadnú alebo emočne otriasajúcu stopu nezanechalo. Súhlasím s názorom Deschain. Zrejme podobné festivalové šokizmy z minulosti vyvolali takú otrlosť, že na miesto kože mi pre tieto prípady vždy v kine dočasne vyrastie korytnačí pancier.(1.12.2014)

  • troufalka
    ***

    Film v kterém nepadne jediné slovo, nezazní jediný tón hudby. Brutální scény, nedoporučuji pro citlivé jedince.(14.3.2018)

  • Tom_Lachtan
    **

    Natočit film z prostředí poněkud vychýleného internátu pro hluchoněmé, který je hutným dramatem a zároveň se zde místo s dialogy pracuje jen se znakovou řečí? Ok, to zní jako skvělej nápad, škoda jen, že v žádném případě s perfektním provedením. Tempo obrovsky trpí nadměrným množstvím artově prázdných scén (někdo někam jde a je to nudné a nesmyslné a není tam ani jeden v Černobilu zmutovaj losos s laserovejma bulvama) a jednak tím, že tu nikdo nedokáže pořádně hrát. Ne že bych chtěl urazit tuhle partu ukrajinské, hluchoněmé omladiny, ale nikdo z nich nedokázal zahrát emoce, ani drama a mají v obličeji jen jeden, maximálně dva výrazy. Hlavní role prostě měli obsadit někým, kdo umí hrát a naučit ho znakovat, vyšlo by to definitivně lépe. A přitom to má náběh být výtečným a drsným dramatem o kmenu/gangu okolo poněkud brutálnějších bratránků Tóny Chluchoněmce.(22.8.2016)

  • Madsbender
    **

    [AFF 2014] ☺→☺☺☺~☠→$(♂+♀=$$$)→☺+♀=♥→☺☺☺→☻☻☻~☠→☺→♀>>☺→☻→☺☺☺→☠☠☠→✞✞✞ 45%(30.6.2014)

  • darkrobyk
    *****

    Dlouhé artové ticho. Po delší době báječný zážitek, který však rozhodně není pro každého. Dlouhé záběry, absence hudby, hluchoněmí, o nichž by si jeden myslel, že v nich nemůže být zrnko zla, jenže oni jsou lidmi jako každí jiní. Dlouhé čekání na autobus, dlouhý sex, dlouhé svítání. Syrové/surové záběry jsou rychlé a nekompromisní, byť než rvačky a ponižování je asi nejděsivější návštěva andělíčkářky. Nekonečně dlouhé scény mají výhodu, že si u nich pěkně zarelaxujete a můžete případně myslet na něco úplně jiného. Režisér využívá hojně filmové zkratky, a tak je řada scén neukončených - ponechává prostor divákovi. Závěr nechávám bez komentáře... Fajnová artovka skutečně jen pro filmové nadšence, což je vidno i z některých komentů a hodnocení...(19.2.2016)

  • mchnk
    ****

    Syrová surovost. Nekompromisní, stále se stupňující, završená způsobem, jenž přímo vyzývá k použití všem dobře známé zkratky složené ze tří písmen a otazníku. Ano, závěr neuvěřitelný, nebo spíše stejný, jako celý film a přesto realita současné Ukrajiny, kdo tohle všechno může popřít? Zřejmě nikdo, v těchto končinách a u jistých skupin, naprostý standart žití. Přežívat a současně se snažit od všeho utéct, ať máš hendikep či nikoliv. Zpracování je jedinečné, režisér staví diváka do role toho, kdo neslyší ve světě hluchoněmých. Nerozumí, musí pouze dedukovat, snažit se chápat po svém, výsledek? Diváci se nudí, naštěstí ne všichni. Nicméně když porovnám české či slovenské snahy o drsná novodobá sociální dramata, podrbu se jen směšně na hlavě a půjdu raději přemýšlet za roh. Tohle drama můj krevní tlak chvílemi snižovalo opravdu velmi nepříjemně (děkuji darkrobyk za osvěžení pojmu andělíčkářka...neskutečné drsné...přitom nenucené). Přese všechno mi, dle mého zbytečná, délka filmu vadila a bránila tak v dokonalém prožitku.(1.11.2017)

  • bassator
    ***

    Momentální reakce ihned po shlédnutí. Hoši, ty voe, to byl ku... "happy end"... - 4. 7. 2014 - 50%(4.7.2014)

  • cashflower
    ***

    Poznáme nemý film, ale čo takto “tichý film” v posunkovej reči bez tituliek? Áno film je bez slov a bez jasných dialógov (aj keď vám pripadá, že akosi všetkému rozumiete – ako to je možné? ...že by slová neboli nakoniec až tak podstatné? :) ), no nič to nemení na podstate toho že zápletka je veľmi jasná. A čo takto obsah? Obsahovo už skĺzavame do psychologického pohľadu na “všedný život” vybranej skupinky ľudí (kmeňa), kde prím drží vandalizmus, násilie, strach a sexuálny chtíč. Bude nám ponúknutý aj pohľad do hlavy Sergey-a, ktorý veľmi rýchlo stratí kontrolu nad svojimi emóciami a tak uvidíme “v priamom prenose” akú neuveriteľnú silu môže mať klam lásky.(7.10.2015)

  • Hortensia
    odpad!

    Prečo sa dívať na toto a nie radšej na Schlondorffovho Torlessa? Tisíc krát videné, ochudobnené o záberovanie a akékoľvek hlbšie nuansy, obsah. Akoby dlhé zábery, "objektívnosť", akože otvorené extrémne násilie, sex a iné krutosti zo snímky robili festivalového víťaza... Chvála prázdnote.(25.6.2015)

  • Slarque
    ****

    Dlouhé (často statické) scény snímané ruční kamerou nám usnadňují sledovat film v původním znění bez titulků. Hluchoněmí lidé tu sice vedou spousty dialogů, ale pouze ve znakové řeči, takže divák musí sledovat výraz obličeje či řeč těla, aby příběh chápal. Tento film není pro každého, jelikož tu je kromě pár souloží také naprosto příšerná scéna potratu, kde by se to ticho dalo krájet, a nesmlouvavý brutální závěr. Ale kdo viděl, jen tak nezapomene.(15.7.2014)

  • Chrustyn
    ***

    Odvážný a bohužel trochu delší art o speciální škole pro hluchoněmé. Celý film se obejde beze slov a vypráví hlavně pomocí obrazů a před ničím neuhýbá.(4.9.2015)

  • Deschain
    ***

    Veľa sa o tomto filme pre Art Filmom rozprávala, takže som ho mala ako must-see. Ale popravde, európske kino ma už asi nemôže veľmi šokovať nahotou, sexom či brutalitou, stále sa to totiž v menších obmenách opakuje v príliš veľa snímkach. (Art Film Fest - Cinemax - Trenčín - 26.6.2014)(11.10.2014)

<< předchozí 1 2 3 4
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace