Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *

    Díkybohu za mladou krev českého filmu, která se nebojí překračovat hranice dobrého vkusu, narušovat vyprávěcí konvence a vystupovat z omezujících žánrových škatulek. Kotek způsobem vyprávění nijak nezastírá, že předlohou Padesátky byla stejnojmenná divadelní hra. Jde proti trendu stále zběsilejší zábavy a většinu filmu staví na konverzaci tří mužů v jedné horské chatě. Vše co potřebujeme vědět, se dozvíme ze slov. Paralelně sledovaná cesta Vilmy Cibulkové na zmíněnou chatu důmyslně vyvolává mylné očekávání, že obě dějové linie budou pevněji provázané a budou se průběžně doplňovat. Namísto toho dojde k jejich střetnutí až v závěru, takže jednotlivé etapy ženiny cesty jsou ve výsledku pouze pozornost odvádějícím „červeným sleděm“ (red herring). Podobně se do souvislého celku neskládají ani flashbacky z minulosti – ve které fungují velmi netradiční (skoro avantgardní) časové vztahy – sloužící zejména k redundantní ilustraci toho, co slyšíme. Jde o inspirativní příklad hypermediace, při které staré médium nesplývá s tím novým, ale vystupuje do popředí (divadelní strnulost, průhledná snaha udržet postavy co nejdéle v uzavřeném prostoru, zdvojení jednoho sdělení tím, že je „vyřčeno“ slovem i obrazem). Tvůrci vycházejí vstříc rozptýlené pozornosti televizních diváků upřednostněním sitkomového syžetu volně propojených gagů před pevnější kauzální provázaností. Film je díky nerespektování vyprávěcí logiky a odmítání jakékoli konzistence v jednání postav příjemně neodhadnutelný. Nečekané jsou také prudké změny tónu v duchu „anything goes“ přístupu moderních eklektických umělců. Autoři se nebojí křížit vysoké s nízkým, smích se slzami, krev se spermatem. Veselé scénky jako z animovaných grotesek – včetně mickey-mousingu, který tak rád používá jiný progresivní český filmař Zdeněk Troška – sousedí například se scénou, ve které je jedné z postav proražena lebka a probodnuta noha (tak nešťastně, že o ni přijde). Kotek s Kolečkem se nepodřídili ani nepsanému požadavku na citlivější vykreslení minulé éry, které by z normalizace nedělalo ostalgický skanzen šílených účesů, pletených svetrů, upnutých kalhot a polských automatů na kondomy. Doba komunismu je pro ně jenom o povrchu, protože řešit politiku v postmoderní éře bez velkých narativů je stejně pasé. Rozverná karikatura normalizace odpovídá pojetí filmu jako sebevědomého generačního manifestu, který se vysmívá minulému režimu a dospělým lidem – starší postavy jsou buď hysterické a nemotorné (Kateřina), pedantské, bezcitné a bezohledné (Pavko) nebo jde rovnou o psychopata, který namísto novin „čte“ ve zvířecích vnitřnostech (Kuna). Jak pro mladší, tak pro starší postavy pak platí, že jsou definovány jedinou vlastností, že jde o jednorozměrné typy, což dobře souzní s nadsazeně komediálním tónem některých scén a pěkně kontrastuje s pokusem o nostalgicky dojímavou tragičnost scén jiných. Za nejsmělejší vystoupení z dominantního proudu současné žánrové kinematografie ovšem považuji důsledný antifeminismus filmu. Padesátka je podvratná svým konzervativním šovinismem, chlapáckým „horalským“ humorem o ženách, buznách (co pijou brusinkový džus) a tělesně postižených. Žádná pozitivní, natož aktivní ženská postava, která by jednala na vlastní pěst (nikoli z touhy zavděčit se muži). Ženy naopak představují chtíčem ovládané sexualizované objekty, které mohou být rády za to, že s nimi někdo chce souložit (a vyhánět jim tím smutek z těla). V záplavě filmů oslavujících probouzející se ženskou sílu skutečně velmi osvěžující. Těším se, čímž nás nadějný scenárista, který již dříve projevil mimořádné pochopení pro ženskou duši (Zakázané uvolnění), překvapí příště. Stejně tak jsem zvědav, jak bude Kotek dále rozvíjet humorné motivy z filmu, který z něj udělal idol teenagerek (oproti Snowboarďákům se Padesátka liší například tím, že v ní všechno to souložení občas vede k početí dítěte a postavy si tak neujasňují jenom to, kdo s kým spal, ale také, kdo je čí syn/otec/bratr).(23.12.2015)

  • ivishka
    ****

    Nečekala jsem takto nízké hodnocení. Pravda, že dávám v poslední době celkem znatelně najevo, že zkouším sledovat více české filmy, ale z těch všech co jsem v poslední době viděla je tento nejlepší. Mám hrozně ráda, když se většina situací ve snímku odehrává v jednom prostředí a záleží pouze na výkonu herců. Zápletku, kterou jen tak nevymyslíte tak máte šanci sledovat se stoprocentním zaujetím. Jasně, že chlípný mladík Prachař (nevím jak v soukromí, ale v tomto filmu ano) nemusí zrovna všechny pobavit, ale my jsme se s manželem bavili celkem slušně. I když vím, že se musí z něčeho zaplatit výprava, herci atd, tak k tomu stoprocentnímu hodnocení mě celkem hodně štvala očividná reklama na range rover (a pochopitelně i běžky, ale to sem tahat nebudeme)... Jinak určitě bych Kotkův film s chutí doporučila :-).(4.1.2016)

  • Gilmour93
    **

    KoteKolečko + Mountain + Bizár. Svým způsobem zábavný fanatik bílé stopy Pavelka a kolem něj horské panoptikum ztrácející se v mlze pokleslosti, zoufalého dramatického oblouku a groteskního retra. Chtěl jsem dát Padesátce šanci, ale bylo to marné, jako kdyby nyní Prachař zkoušel na orbitu vyhnat mráz z Valentiny Těreškovové. A kocour Taclík v závěru na krmelci? No mňau úcta, snad ho od lizu neštípala sedinka..(24.10.2016)

  • Havaj8
    ****

    Vojta Kotek dostal pod nos scénář, na kterým se toho nedalo asi moc zkazit. Pojato s klidem pro všechny generace, což je první bod k úspěchu. Herecky to taky už líp naangažovat nešlo, navíc tam pro mě bylo pár novejch překvapení. A i když tam těch vtípků na českou komedii od mladýho kluka nebylo tolik, stejně jsem se bavil dvě čtvrtiny filmu. Některý hlášky se možná ani nedaj zapomenout. Ondra Pavelka s Kubou Prachařem tomu absolutně vládli. Dokonce i ten příběh nebyl vůbec lacinej a všechno se to pěkně vymotalo do slušnýho dramatu. Co se letošního roku týče, tak možná nejlepší česká komedie, takže si od Kotka můžeme dost slibovat.(12.1.2016)

  • Vančura
    odpad!

    Neskutečná sračka, která je nevtipná, trapná a neuvěřitelně debilní. Nic tam nedává smysl, herecké výkony jsou něco příšernýho, a celé je to prolezlé product placementem. Obludný film, na kterém jsem ani při nejlepší snaze nenašel nic pozitivního - dostatečně varovat mě měla již jména režiséra a scenáristy - nu, nedal jsem na varovné signály, a dobře mi tak. Stupidnější slátaninu jsem dlouho neviděl.(21.5.2017)

  • - Ve filmu je zmíněná chata Albertovka a také je zmiňován běh na Tři krále. Albertovka se však ve Špindlerově Mlýně a jeho okolí nikde nenachází a běh na Tři krále se zde nikdy nekonal, aby z něj byla tradice. (vyfuk)

  • - Rolbař ve filmu se jmenuje Dulava, stejně jako herec Jaromír Dulava, který ho hraje. (wictoria)

  • - Film se natáčel krom Špindlerova Mlýna i v jeho blízkém okolí. Za zmínku stojí pomník Hanče a Vrbaty, cesta na Špindlerovku, hora Medvědín a taky myslivna, kde bydlí hajný Kuna (Jiří Schmitzer), která se nachází u silnice mezi Špindlem a Vrchlabím. (vyfuk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace