poster

Petrolejové lampy

Drama

Československo, 1971, 101 min

Režie:

Juraj Herz

Předloha:

Jaroslav Havlíček (kniha)

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Iva Janžurová, Petr Čepek, Marie Rosůlková, Ota Sklenčka, Vladimír Jedenáctík, Karel Chromík, Jana Plichtová, Evelyna Steimarová, Karel Černoch, Josef Laufer, Stanislav Remunda, Jan Schánilec, Míla Myslíková, Josef Schwarz, Karel Augusta, Václav Vondráček, Jana Sedlmajerová, Marie Hübschová, Václav Halama, Petra Kodýmová, Marie Motlová, Václav Štekl, Jan Kotva, Jaroslava Bauerová, Jaroslav Blažek, Josef Burda, Marian Cingroš, Marie Černá, Zdeněk Grygárek, Margit Harníčková, Jan Herodes, Karel Hovorka st., Josef Hrbek, Jiřina Jandová, Ilona Jirotková, Milena Kaplická, Vincenc Koblitz, Josef Kočí, Ladislav Kouklík, Robert Kühnel, Ladislav Mrázek, Miloslav Novák, Otto Ohnesorg, Vít Pešina, Aleš Plhoň, Olga Przygrodská, Gabriela Ryzcová ml., Gabriela Ryzcová st., Josef Skrčený, Věra Ševčíková, Miloslav Šindler, Jaroslav Šmatlák, Magdalena Šmídová, Miloslav Štibich, Dušan Urgošík, Ladislava Veselá, Miloš Větvička, Jan Vlček, Josef Vlček, Růžena Vlčková, Vlastimila Vlková, Václav Vodák, Františka Zemanová, Vladimír Zoubek, Jaroslav Satoranský, Josef Somr

Producenti:

Karel Kochman

Scénografie:

Zbyněk Hloch

Kostýmy:

Irena Greifová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oskar
    ****

    Dvojhlasý žalozpěv o zmařených nadějích. Svatba Štěpy a Pavla půlí film na romantickou a naturalistickou část. Ta první, plná hýřivých barev, smíchu a nadějných vyhlídek mi připomíná příběhy Jane Austenové. Romantické komedie mravů, kde jsou vytoužené vdavky prostředkem k duchaplnému rozkrývání dvojí morálky, veřejné a soukromé, i cílem směřování děje. Štěpa by si o tom jistě měla co říct s Elizabeth Bennetovou nebo Eleanor Dashwoodovou. I ona je třídně kategorizovanou společností pozorována skrz prsty jako cizorodý element, který narušuje zasedací pořádek. Jane Austenová asi věděla co dělá, když dovedla třeba Elizabeth a pana Darcyho před oltář a do jejich společného života už nenahlížela. Pravděpodobně by jen nerada připouštěla možnost, že je Darcy v soukromí vulgární syfilitik. Tím se dostávám ke druhé části, která zvolnila tempo událostí a dala Petru Čepkovi a Ivě Janžurové konečně možnost psychologické drobnokresby, na kterou v uspěchané a proto odtažité první půlce nebyl potřebný prostor. Pokud vím, adaptace Havlíčkova románu (který jsem nečetl) si totiž z předlohy bere jen několik posledních kapitol. Ano, jedno ze zlatých pravidel dramaturgie velí "začněte vyprávět co nejblíž konci". Jenže pozvolná kauzalita událostí, které vedly k bezútěšným následkům, je tady zhuštěna na úkor jejich věrohodnosti. Některé vedlejší postavy (třeba služka na statku nebo Štěpina matka v jinak výborném podání Marie Rosůlkové) bez zjevného zdůvodnění mění své chování z jednoho extrému ke druhému, jiným (například skupině Štěpiných přátel z ochotnického kroužku) byl odepřen nárok na individuální charakterizaci. Tyto drobné vady na kráse a trhliny ve struktuře scénáře dělí Petrolejové lampy od mého plného hodnocení. Jinak je doporučuji jako jedno z nejlepších českých melodramat. 80%(22.5.2010)

  • blackrain
    ****

    Dokonalý propletenec lidských osudů a velmi dobře vykreslených charakterů. Střetávají se zde dva naprosto rozdílní lidé s úplně jinými ambicemi. Z postavy Štěpy sálala její nezkrotná chuť do života a touha po naplněné lásce. Její manžel se vlivem vážné nemoci proměnil v opravdového tyrana. Po jeho smrti si připadala na světě zbytečná, ale pak se z lidského bahna vyhrabala. Pan Čepek předvedl velmi mimořádný výkon a Iva Janžurová vlastně také. Atmosféra byla opravdu nezapomenutelná. Měla jsem pocit, že film má otevřený konec.(28.5.2009)

  • Mahalik
    ****

    Začnete přemýšlet, proč už dnes nemáme tak charakterní a do práce zapálené herce (čest vyjímkám!) jako dřív. Začnete přemýšlet, kam až může zajít herecký výkon, kde jsou hranice mezi hercem a postavou, pokud ta bariéra vůbec existuje. Kde jsou vaše představy, že lidi se mají milovat a ne odsuzovat?! Herzova, popřípadě Havlíčkova, představa je taková, že divák/čtenář má zažít totální nápor na myšlení. Do háje, za koho se mám postavit, když každá postava je oběť někoho nebo něčeho? Další nesmyslná otázka, ale pro mě docela důležitá, je bez odpovědi. Co záhadou ale nezůstává, je herecký koncert Ivy Janžurové a Petra Čepka, kteří tímhle kouskem smyli všechny mé představy o manželství, až za hrob. Nic takového totiž neexistuje! Jsme osamocení na zkurveným bitevním poli...Nebo?(27.9.2009)

  • Sarkastic
    ****

    Takže stručně a jasně. Film stojí hlavně na originálním příběhu (co vím, tak zase tak moc filmů se problémem jménem Syfilis nezaobíralo, vlastně mě nenapadá jeden jediný :-)) a na hereckých výkonech Ivy Janžurové a hlavně Petra Čepka (podobně charakteristický smích jako ten Hulcův v Amadeovi). Solidní drama, které hodnotím 4*.(27.12.2008)

  • MM_Ramone
    ****

    "Ma milá rozmilá neplakej, život už není jinakej, dnes ješte buďme veselí v ty naši bíly posteli, a co zítra, a co zítra, a co zítra, kdopak ví, zítra si lehnem do rakví." Uchvatný herecký koncert dvoch veľkých osobností českej kinematografie - Petra Čepka a Ivy Janžurovej. Pod taktovkou skúseného režiséra Juraja Herza vznikla výborná filmová adaptácia románu spisovateľa Jaroslava Havlíčka. "Petrolejové lapmy" patria medzi obzvlášť pozoruhodné diela staršej česko-slovenskej produckie. Kvalitný film. ****(20.7.2009)

  • - Iva Janžurová, představitelka Štěpy, byla v roce 1972 jednou z kadidátek na cenu za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli na festivalu v Cannes. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Původně byl na roli nemocného manžela zvažován Eduard Cupák. (Roztržitý Luke)

  • - Odmítnutého nápadníka pana Gromanna si zahrál Stanislav Remunda, budoucí partner Ivy Janžurové. (mchnk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace