poster

Petrolejové lampy

Drama

Československo, 1971, 101 min

Režie:

Juraj Herz

Předloha:

Jaroslav Havlíček (kniha)

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Iva Janžurová, Petr Čepek, Marie Rosůlková, Ota Sklenčka, Vladimír Jedenáctík, Karel Chromík, Jana Plichtová, Evelyna Steimarová, Karel Černoch, Josef Laufer, Stanislav Remunda, Jan Schánilec, Míla Myslíková, Josef Schwarz, Karel Augusta, Václav Vondráček, Jana Sedlmajerová, Marie Hübschová, Václav Halama, Petra Kodýmová, Marie Motlová, Václav Štekl, Jan Kotva, Jaroslava Bauerová, Jaroslav Blažek, Josef Burda, Marian Cingroš, Marie Černá, Zdeněk Grygárek, Margit Harníčková, Jan Herodes, Karel Hovorka st., Josef Hrbek, Jiřina Jandová, Ilona Jirotková, Milena Kaplická, Vincenc Koblitz, Josef Kočí, Ladislav Kouklík, Robert Kühnel, Ladislav Mrázek, Miloslav Novák, Otto Ohnesorg, Vít Pešina, Aleš Plhoň, Olga Przygrodská, Gabriela Ryzcová ml., Gabriela Ryzcová st., Josef Skrčený, Věra Ševčíková, Miloslav Šindler, Jaroslav Šmatlák, Magdalena Šmídová, Miloslav Štibich, Dušan Urgošík, Ladislava Veselá, Miloš Větvička, Jan Vlček, Josef Vlček, Růžena Vlčková, Vlastimila Vlková, Václav Vodák, Františka Zemanová, Vladimír Zoubek, Jaroslav Satoranský, Josef Somr

Producenti:

Karel Kochman

Scénografie:

Zbyněk Hloch

Kostýmy:

Irena Greifová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • berg.12
    ****

    Nemohu si pomoct, u celého filmu mi trochu vadí jeho technická stránka. Nejde jen o ten ryze televizní formát, ale hlavně o práci s kamerou, polocelky a polodetaily, pro kterou nenacházím ve filmu žádné opodstatnění a kazí celkový zážitek. Krásné Fišerovo hudební téma a nádherně emotivní konec také budí dojem, že takových míst mohlo být ze strany skladatele i režiséra daleko víc. Iva Janžurová tu podle mě předvádí o třídu vyzrálejší herecký výkon než Petr Čepek, pro kterého to byla v podstatě jedna z prvních velkých filmových příležitostí, ale celý film na obou doslova stojí. V době normalizace jednoznačně jeden z nejlepších filmů a snad i pro tu dobu vzniku jsem byl o tu hvězdičku štědřejší.(2.1.2006)

  • Sandiego
    ****

    Herzovi se podařilo vystihnout svět secese bez tradiční škrobenosti a nostalgie - spíše ji pojímá jako povrchní pozlátko a manýru, nedokonale zakrývající špínu, pudovost a antiromantický pragmatismus. S rozsáhlého románu se mu podařilo vytvořit soudržný film, jenž jasně vyjadřuje základní myšlenky a v závěru velmi výstižně a emotivně vyjadřuje cit zlomené hrdinky. Umění filmové zkratky je zde bravurní, až někdy zamrzí přílišný spád a střízlivá snaha nenechat se příliš unášet situacemi - řada by si určitě zasloužila více rozehrát (včetně kontextu maloměsta, jež je po úvodní části odsunut silně do pozadí). Bohužel filmová stopáž je neúprosná a Herzova neúprosnost je i znakem režisérského umu. Rozhodně se nedá mluvit o "nedovařeném" díle, to by byla velkolepá urážka vzhledem k nádherné a přitom velmi funkční kameře, Fišerově nadpozemské hudbě, která dosahuje svého vrcholu v závěru, jež se obejde takřka beze slov a především k hereckým výkonům ústředníhu dua, které i v krátkých scénách berou dech nejdrobnějšími nuancemi a proměnami a nezaslouží si nic než absolutorium.(25.2.2008)

  • Marigold
    ****

    Herz změnil rovnováhu sil v příběhu (Štěpě ubral na rozhodnosti a bojovnosti), zdramatizoval jeho závěrečné vyznění a především obsadil do role "pavouka" Petra Čepka, čímž se z Petrolejových lamp stala defacto show jednoho muže. Neobyčejně silný psychologický film, ale románovou předlohu mám přeci jen radši, neboť je hlubší a propracovanější (ale tak už to u těch knižních předloh bývá, že :o))(5.2.2004)

  • Xeelee
    ***

    Herecký výkony Janžurový a Čepka byly excelentní, ale moc jsem nepobral návaznost prvních patnácti minut na děj a co se týká zpracování, tak jsem začátek protrpěl v nelidských mukách. I když je většina filmu skvělá, tak na čtyři hvězdičky to pro mě není, i když tři mi přijdou málo. Podobné filmy ale nejsou zrovna mým šálkem čaje.(23.12.2008)

  • sportovec
    *****

    Český pandán k filmu KRÁSNÝ ANTONIO si všímá alternativního problému mužnosti: pohlavní choroby. Prudérní doba nesměla mluvit o "neslušných věcech" intimního života. V praxi to vedlo k značnému rozšíření pohlavních nemocí, frigidity nejenom ženské a častému výskytu psychických deformací, jež byly o to destruktivnější, oč více byly skrývány. Postup pohlavní nemoci mužské postavy a tragédie postavy ženské, jež není s to naplnit svůj přirozený mateřský úděl, tvoří hlavní osu LAMP. A stupně, zlomky stupňů, zlomky zlomů těchto stupňů ji dotvářejí. Zhruba tak se dá popsat anatomie tohoto fatálního procesu rozkladu a postupného zmaru. Přidáme-li k tomu dva fascinující herecké výkony v titulních postavách, dotváříme velmi volně pojatý výčet předností filmu, který své literární předloze určitě ostudu neudělal. I tabu mohou být přitažlivá, i bolestné momenty dokážou přitáhnout a zaujmout.(5.11.2007)

  • - Mezi filmem a původním románem Jaroslava Havlíčka je možné najít několik rozdílů. V literární předoze je například Štěpa (Iva Janžurová) hromotlucké děvče a silně při těle. (Přemek)

  • - Odmítnutého nápadníka pana Gromanna si zahrál Stanislav Remunda, budoucí partner Ivy Janžurové. (mchnk)

  • - Iva Janžurová, představitelka Štěpy, byla v roce 1972 jednou z kadidátek na cenu za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli na festivalu v Cannes. (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace