Kamera:
Tristan OliverHudba:
Clint MansellHrají:
Douglas Booth, Holly Earl, Chris O'Dowd, John Sessions, Helen McCrory, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner, Saoirse Ronan, Jerome Flynn, Cezary Łukaszewicz (více)Obsahy(1)
Celovečerní snímek o malíři Vincentovi van Goghovi S láskou Vincent (Loving Vincent) navazuje na slova samotného génia, který jednou pronesl, že "může komunikovat pouze skrze své malby". Byl natočen kombinací hraného filmu a animace originálních olejomaleb. Přesněji řečeno 66 960 originálních olejomaleb vytvořených 125 umělci z celého světa podle 94 původních van Goghových děl. Slovy tvůrců by "rozložené obrazy dokázaly pokrýt celý Londýn nebo Manhattan". Jedná se o první film svého druhu na světě. Předlohou pro animované obrazy jsou hrané scény se skutečnými herci. V obsazení figurují jména jako Saoirse Ronan, Aidan Turner nebo Helen McCrory. Scénář vznikl na základě 800 van Goghových dopisů adresovaných především jeho bratrovi. Příběh vrcholí v červenci 1890, kdy se van Gogh léčící se z deprese postřelí do hrudníku a o dva dny později, ve svých 37 letech, na následky tohoto zranění umírá. Okolnosti jeho smrti nebyly nikdy zcela objasněny. (Bohemia MP)
(více)Videa (2)
Recenze (296)
V roku 2019, keď som film videl prvýkrát, som tomu z akýchsi nepochopiteľných dôvodov dal len tri hviezdy. Nemám potuchy prečo. Možno ma nezaujímala "detektívna" línia, možno sa mi nepáčila forma, možno sa mi to zdalo obsahovo nenaplnené a možno ma to proste len nudilo. Jedno je však isté - dnes sa na to pozerám z úplne iného pohľadu a môžem s čistým svedomím povedať, že som nadšený a že sa mi S láskou Vincent veľmi páčil. Aj keď nie som nejaký veľký nadšenec impresionizmu a neslintám zakaždým nad maľbami pána Vincenta, priznám sa, že miestami som bol priam uchvátený všetkými tými olejomaľbami a scenériami, až som si nedovolil čoby len chvíľu uhnúť pohľadom. Tá forma a spôsob, akým bol film produkovaný, je prosto úžasná, a už len z toho dôvodu považujem S láskou Vincent za špeciálne dielo, hoc občas obsahovo prázdne (detektívna línia bola fajn, ale prišlo mi, že to malo také suché, prázdne myšlienky, ktoré nikam neviedli a ani neponúkli žiadne odpovede). To však vôbec nevadí, keďže tentokrát forma jasne víťazí nad (už tak dosť uspokojivým) obsahom. Film bol najprv natočený ako bežný hraný film, neskôr sa zobralo viac než 65-tisíc snímkov, ktoré boli ručne namaľované olejovými farbami, aby čo najvernejšie uchopili Vincentov štýl a uctili tak jeho meno. Čo sa v konečnom dôsledku podarilo, pretože S láskou Vincent vo mne zanechal maximálne sugestívny a krásny zážitok, ktorý by som jednoducho dokázal opísať ako impresionizmus v jeho najčistejšej podobe. ()
Hodně místních komentářů vyzdvihuje formu nad obsahem. Já takový problém nemám. Příběh mě pohltil, ke zvolené formě mi skvěle seděl a něco v něm mi přišlo příznačné době, ve které se příběh odehrává (jako kdyby vycházel z literatury realismu tehdejší doby). Pro Mansella typický soundtrack výborně doplňuje naléhavost s jakou je příběh vyprávěn a zvolená obrazová forma celou atmosféru dokonale rámuje. Všechna čest tvůrcům, jejich trpělivosti a oddanosti cíli. 8,5/10 ()
Nějak si nedokážu představit, co by si se snímkem počal někdo van Goghem, jeho příběhem i dílem nepolíbený, ale takový nedouk snad ani neexistuje... já ale mluvím jako Vincentova velká obdivovatelka, jak nesmírně dramatického života, který mě nepřestane dojímat, tak jeho jedinečných obrazů, jenž působí i ve své statické formě nebývale živě a energicky... a což teprve, když se spojí štětce umělců s dovedností animace a herci se použijí jako rekvizity - pak ožívají skutečně a vám tak malířovi známí, přátelé, domy, lokály, sluncem prohřáté ulice, horkem zvlněná krajina i mihotavost hvězd na noční obloze připadnou tak důvěrné, že snad zahlédnete sami sebe usrkávat absint, tu zelenou van Goghovu múzu, na terase noční kavárny v Arles... Dokonalému požitku uškodila scéna v obilném poli, která působila ploše jako na kouzelném paloučku ze Studia Kamarád blahé paměti, jinak tedy velmi osvěžující podívaná! ()
Já zatím nemám slov, jak bych vyjádřila tu unikátnost ve vytvoření něčeho takového, jako je tenhle film, kde se na něm podílelo přes sto malířů z celého světa. Hluboce se klaním, myslím, že tohle nemá obdoby. Ne, že bych občas nepoznala rozdíl, ale už ten nápad je geniální a je to velká pocta pro mistra, který byl ve své době nedoceněný. Věřím, že každý z těch mnoha malířů to brali právě tak. Vincente, bylo to malováno s láskou k Tobě a Tvému umění. ()
Nic z toho, co dělá tento film zážitkem se v zásadě netýká filmu. Scénář, kde se prochází protagonista sem tam jak ve špatné adventuře a dozvídá se od různých hlav, že "tak takové to tedy bylo", se strašně bojí jakkoli klást nároky na diváka, od kterého se čeká akorát smutně se rozněžňovat a být fascinován z toho, co se před ním odehrává. A tomu se po pravdě těžko odolává. Je to nový typ vizuálního zážitku, ta dvourozměrná hmatatelnost, která láká natáhnout ruku a dotknout se neustále se měnících tahů štětce. Je to jiný způsob pohlcení do filmového mikrosvěta, která mi připomenula jak si malé děti kreslí detailní obrázky míst, kde by právě chtěly být. ()
Galerie (46)
Photo © BreakThru Productions & Trademark Films
Zajímavosti (8)
- Přivést na světlo světa jedno okénko trvalo v průběhu 7 až 9 hodin. (ČSFD)
- Producent, spoluscenárista a spolu režisér Hugh Welchman se nechal slyšet, že by rád ve filmech tvořených olejomalbou pokračoval. Dále řekl, že by rád natočil horor podle Goyových obrazů. Nakonec dodal, že další životopis by už tímto způsobem nedělal. (Terminer)
- Celkem bylo využito 77 Vincentových pláten – tým výtvarníků tvořil jednotlivá políčka filmu v malých kójích ateliéru, přičemž každý se specializoval na konkrétní postavu příběhu. (ČSFD)
Reklama