Režie:
Alfred HitchcockKamera:
George BarnesHudba:
Franz WaxmanHrají:
Laurence Olivier, Joan Fontaine, George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Reginald Denny, C. Aubrey Smith, Gladys Cooper, Florence Bates (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mladá žena se vášnivě zamiluje do bohatého, nedávno ovdovělého šlechtice Maxima de Wintera. Po brzké svatbě odjíždí na jeho panství, kde společně žijí na zámku Manderley. Na láskyplný vztah novomanželů však padá všudypřítomný stín první de Winterovy manželky Rebeky, která zahynula za zvláštních okolností. Dům je naplněn jakýmsi nevyslovitelným napětím a stísňující atmosférou, která na novomanželku padá doslova na každém kroku. Ta je také přesvědčena, že manžel na krásnou Rebeku neustále vzpomíná, a proto jí není schopen věnovat potřebnou pozornost a cit... Příběh napsala spisovatelka Daphne du Maurierová a do filmové podoby převedl slavný režisér Alfred Hitchcock (jenž stejně úspěšně natočil i její romány Hospoda Jamaika, Ptáci). Děj je soustředěn na starém šlechtickém sídle, kde výprava, nasvícení interiéru a důmyslná kamera (zachycující například v jediném záběru hlavní hrdinku a nehybný obličej postavy, která jí nahání strach) přispívají k stupňování napětí. Roli Maxima de Wintera ztvárnil Laurence Olivier, jeho novomanželku představuje Joan Fontaineová, hospodyni Danversovou hraje Judith Andersonová. Film v roce 1941 získal dva Oscary: za nejlepší černobílou kameru (George Barnes) a jako nejlepší film (producent David O. Selznick). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (223)
Jeden z veľmi mála prípadov, kde sa stretávam s tým, že film je lepší ako kniha. Lepšie spracovaný, lepšie mu človek pochopí. Príjemným prekvapením bol aj Laurence Olivier, čiže všetko dokopy to dáva peknú spleť niečoho pekne starého a takéto filmy sú raz za čas(u mňa už aj častejšie) vynikajúcim uvoľnením. ()
Nejako nemôžem prísť na chuť filmom maestra Hitchcocka. Zrejme to bude kvôli tomu, že veľa režisérov, ktorí prišli po ňom, sa učili práve na jeho filmoch, on im bol inšpiráciou a tak po všetkých tých novších filmoch mi už tie jeho nepripadajú ničím výnimočné, s výnimkou Psycha. Toto je jediné jeho dielo, ktoré dostalo Oscara za najlepší film, takže som čakal niečo výnimočné, okrem spracovania aj silný príbeh, no ten je celkom jednoduchý a vďaka prehnanej stopáži nudný. Odkedy prídu mladomanželia do sídla Manderley, tak si mladá pani len zvyká na nový veľký dom a popri tom stále myslí na mŕtvu bývalú pani domu. Nič zaujímavé, dramatické, či thrillerové sa nedeje, všetko je v pohode, no ona sa správa, ako keby za každým rohom bolo strašidlo a tá afektovanosť Joan Fontaine mi išla dosť na nervy. Čakal som, že aspoň na koniec nás čaká nejaké prekvapenie, zvrat, čokoľvek zaujímavé, no nič také, záver je tiež o ničom, bez nejakej pointy. Nič hodné zapamätania tento film nemal. ()
Další snímek z dílny pana Hitchcocka, který nejen že rozhodně stojí za odkoukání, ale díky němuž došlo i k opětovné rošádě mého žebříčku filmů AH. Jsem potěšena, že nemám co vytknout a mohu jen chválit. Houstnoucí atmosféra mě dokázala vtáhnout a nepustit. Hra světla a stínů byla úchvatná. Herecké výkony skvělé od všech zúčastněných, zejména bych vyzdvihla děsivou hospodyni (Judith Anderson), neb z jejího přesvědčivého působení se mi často svíraly útroby. No a na závěrečný kotrmelec už jsem netrpělivě čekala. A ani tentokrát mě AH nezklamal. Bravo! ()
V Hitchově Rebecce vynikne zejména podobnost románu Du Maurier se stěžejním dílem Brontë Jane Eyre. Nikoli náhodou hraje Joan Fontaine hlavní role v obou těchto hollywoodských gotických románech krátce po sobě. Bohužel ale ani ona, ani Olivier v Rebecce nijak nepřekročili dobovou manýru. Seriál z 90. let byl sice také slabý, ale v některých aspektech byla jeho dramatizace mnohem zajímavější, než scénář hollywoodského týmu hvězd. Nicméně látce zkusím dát šanci ještě jednou, pro změnu na Netflixu. ()
I když Rebecca není tak dobrým filmem, jako jiné z Hitchcockových snímků, má něco do sebe. Totiž, okamžitě poznáte "rukopis" tohoto režiséra - hru se světly a stíny, dokonalá hudba, které podkresluje důležitost scén a perfektní vypilované charaktery. A tohle jsem si užíval. Je škoda, že vyšetřovací rovina ztrácí trochu "na dechu", protože takhle bych mohl udělit plný počet, nicméně i 80 % není málo. Každopádně tenhle film je skvělý a věřím, že jsem ho neviděl naposledy… a kdo ví, možná na podruhé to bude ještě o něco víc… ()
Galerie (116)
Zajímavosti (31)
- Obsadzovanie hlavnej ženskej role bolo o poznanie zložitejšie. Tvorcovia otestovali desiatky adeptiek, než zúžili výber na päticu-Vivien Leigh, Loretta Young, Margaret Sullavan, Anne Baxter a Joan Fontaine. (classic)
- Paní Danversová skoro nikdy není vidět v chůzi. Zdá se, jako by klouzala. (Kulmon)
- Producent David O. Selznick chtěl, aby kouř z hořící sídla Manderley vytvořil písmeno R, což Hitchcock odmítl a nahradil hořícím monogramem na truhle na prádlo. (Mackin)
Reklama