Režie:
Alfred HitchcockKamera:
George BarnesHudba:
Franz WaxmanHrají:
Laurence Olivier, Joan Fontaine, George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Reginald Denny, C. Aubrey Smith, Gladys Cooper, Florence Bates (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mladá žena se vášnivě zamiluje do bohatého, nedávno ovdovělého šlechtice Maxima de Wintera. Po brzké svatbě odjíždí na jeho panství, kde společně žijí na zámku Manderley. Na láskyplný vztah novomanželů však padá všudypřítomný stín první de Winterovy manželky Rebeky, která zahynula za zvláštních okolností. Dům je naplněn jakýmsi nevyslovitelným napětím a stísňující atmosférou, která na novomanželku padá doslova na každém kroku. Ta je také přesvědčena, že manžel na krásnou Rebeku neustále vzpomíná, a proto jí není schopen věnovat potřebnou pozornost a cit... Příběh napsala spisovatelka Daphne du Maurierová a do filmové podoby převedl slavný režisér Alfred Hitchcock (jenž stejně úspěšně natočil i její romány Hospoda Jamaika, Ptáci). Děj je soustředěn na starém šlechtickém sídle, kde výprava, nasvícení interiéru a důmyslná kamera (zachycující například v jediném záběru hlavní hrdinku a nehybný obličej postavy, která jí nahání strach) přispívají k stupňování napětí. Roli Maxima de Wintera ztvárnil Laurence Olivier, jeho novomanželku představuje Joan Fontaineová, hospodyni Danversovou hraje Judith Andersonová. Film v roce 1941 získal dva Oscary: za nejlepší černobílou kameru (George Barnes) a jako nejlepší film (producent David O. Selznick). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (223)
Režisérov americký debut dopadol prekvapivo na výbornú. Môže zato asi spojenie so svojim životným súputníkom, producentom Davidom O.Selznikom. Naproti svojim britským mestským kriminálkam si vybral román Daphne du Maurier a zrejme sa pevne držal jeho deja, minimálne gotická atmosféra je veľkým prekvapením v porovnaní s predchádzajúcou tvorbou a necháva nás v očakávaní niečoho nadprirodzeného. Škoda, že niekedy Hitch neokúsil aj historický alebo kostýmny film. VIDENÉ ZNOVA 7/20: Tak som si pozrel Rebeccu cca rok po prečítaní predlohy a ide pre mňa o dôkaz toho, že aj takmer doslova adaptovaný scenár sa dá pretaviť do výživného filmu bez toho, aby výsledok nepôsobil literárne a umelo. ()
Prakticky maximální spokojenost, Laurence Olivier a skvěle naivní ( ale strašně milá) Joan Fontaine, ale především až démonická Judith Anderson si mě naprosto získali. Jemná romance postupně přechází v mysteriozní krimi a obě polohy Hitchcock zvládl na jedničku, přesto jsem si celou dobu říkal: skvělé to je, ale k dokonalosti špetka schází a pak přišel závěr...a pro mě zatím nejlepší finální tečka z mistrova pera, uch to bylo něco úžasného... ()
Nemám ani najmenší problém dať obľúbenému Hitchcockovi za jeho Rebeccu iba dve hviezdičky. Poznám predlohu Daphne Du Maurier a moja predstava, ako by mala vyzerať jej filmová adaptácia sa výrazne líši od toho, čo som videl. Viacerým Hitchcockovým filmom sa stalo, že predčasne zostarli a pôsobia ako archívne podklady pre študentov filmovej akadémie. V Rebecce ma nezaujali herecké výkony a neviem sa rozhodnúť, či ma viac odpudzovala vtieravá hudba alebo otrasný dabing. Nutne potrebujem vidieť kvalitný Hitchcockov film, aby sa mi nezrútila moja doterajšia predstava o jeho kvalitách. ()
Mrtvou a živou jsem si pro sebe rozdělil na dvě poloviny. První má pěknou tísnivou atmosféru a fantastickou kameru, trochu to akorát ruší lehce pošahaná a permanentně dětinsky vytřeštěná Joan Fontaine, kterou příjemně kompenzuje sošně upjatá Judith Anderson. Druhá polovina ubírá na atmosféře, zato se tu o mnoho víc děje, ovšem náběh na solidní vývoj završuje poměrně fádní závěr. Nicméně, jako celek velmi dobré. ()
Další z filmů, který potvrzuje, že Alfred Hitchcock měl veliký smysl pro romantiku a proto ji vměstnal prakticky do každého svého snímku, které se jinak honosí nálepkami horor, thriller, mysteriózní, atp. Mrtvá a živá je zdařilým počinem, kterému nechybí tajemná atmosféra ohledně úmrtí paní de Winter, ale také pořádná dávka romantiky, jež se vlastně prolíná napříč celou délkou snímku. Ke konci film zabředává více do thrillerové a kriminální tematiky, což příběh značně okoření. Přestože v některých pasážích se můj dojem pohyboval mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, s blížícím se koncem se vyšvihl až na plný počet. ()
Galerie (116)
Zajímavosti (30)
- Hlavným kandidátom na úlohu šarmantného, ale často taktiež bezdôvodne melancholického a mrzutého Maxima de Wintera bol Ronald Colman. Ten ale ponuku odmietol. (classic)
- Režisér Hitchcock a producent Selznick spolu často měli spory. Selznick trval na tom, aby byla zachována věrnost původní předloze, zatímco Hitchcock věřil, že děj původního románu může být pro účely filmového přepisu pozměněn. Jednu Selznickovu myšlenku Hitchcock nenáviděl ještě víc než všechny ostatní: "Chtěl, aby kouř z hořícího Mandelrey vytvořil jedno velké písmeno R." [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama