Režie:
David Robert MitchellScénář:
David Robert MitchellKamera:
Mike GioulakisHudba:
Rich VreelandHrají:
Andrew Garfield, Riley Keough, Grace Van Patten, Riki Lindhome, Jimmi Simpson, Zosia Mamet, Bobbi Salvör Menuez, David Yow, Callie Hernandez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po znamenitém metahororu Neutečeš se osobitý režisér David Robert Mitchell vydal na halucinogenní výlet po Los Angeles: jeho meandrující neo-noir Záhada Silver Lake se točí kolem třiatřicetiletého Sama, který se po zmizení své mysteriózní sousedky Sarah pouští do surreálného pátrání, aby dekódoval tajemství, skandály a konspirace ukrývající se v hlubinách Města andělů. Hypnotický a zábavný thriller bezmála lynchovského ražení je poháněn stejně tak ústřední obsedantní figurou, jako vytříbeným soundtrackem, dějovými serpentinami a nesčetnými popkulturními referencemi, jež dohromady skládají jakousi tajnou historii L.A. Film, který je zároveň subversivní hříčkou i netradiční poctou éře klasického Hollywoodu. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (206)
Keby to len nebolo také uťahané, chcelo to trocha zhustenejší dej. Ale malo to zaujímavú atmosféru - akýsi mix pocty k film-noir žánru s Hitchcockovským poňatím kriminálneho príbehu. A k tomu trocha toho Lyncha ako zmieňujú niektoré komentáre. To odkrývanie jednotlivých vrstiev príbehu bolo celkom zaujímavé, to treba uznať. Fakt škoda, že v dôsledku toľkej vaty som si tie dôležité scény nedokázal tak vychutnať ako by bolo treba. Umelecký dojem však tiež nebol najhorší. Ťažké rozhodovanie, niečo medzi 3-4 hviezdami. 65/100 ()
Hodně fandím Garfieldovi, jak se mu podařilo restartovat kariéru. Poklad pod Stříbrným jezerem je jeden z těch filmů, co většinu lidí uspí po půl hodině, ale já si semtam takovéhle podivnosti rád dám. Kéž by takových mysteriózních filmů vznikalo mnohem více, málokdo je ale dokáže takhle krásně prokreslit, dřív to točil Lynch (dokonalé dvojkombo s Mullholland drive). ()
Tenhle neonoirový mashup nejspíš naštve ještě víc lidí než Kniha obrazů (protože na něj kvůli Garfieldovi přijde do kina víc diváků). Oba filmy jsou spíše než na vytváření něčeho původního založené na rekontextualizaci dřívějších mediálních obsahů a hledání skrytých významů v popkultuře, představující v Silver Lake základní referenční rámec. Všechno odkazuje k něčemu, co v minulosti vymyslel někdo jiný. Neexistují originály, jen kopie a přepisy. Proto se příběh musí odehrávat v Los Angeles, městě, které hrálo v tolika filmech, až se stalo remakem sebe sama. Mitchellův třetí film drží pohromadě díky vtahující atmosféře na pomezí Vertiga a Čínské čtvrti a pseudo-detektivní zápletce. Ta je rozvíjena tak absurdními, totálně lynchovsky mindfuck způsoby, že namísto satisfakce z odkrývání nových souvislostí přináší jen postupně prohlubovanou frustraci. Pro nás i pro hlavního hrdinu, paranoidního flákače jako z devadesátkového indie filmu, jde tak skoro o dvě a půl hodiny oddalovaného vyvrcholení (jediný uspokojivý styk se odehraje během prologu). Po celou dobu to je současně ohromně zábavný, současně uctivý i potměšilý pastiš klasických i postklasických noirových filmů (a hudby z nich), jehož většinu „nedostatků“ lze interpretovat jako uvědomělou a ironickou práci s určitými konvencemi a stereotypy. Třeba redukování ženských postav na víceméně pasivní objekty můžeme chápat jako kritiku „male gaze“, protože přesně takhle ženy na základě jejich mediální reprezentace ve filmech od Hitchcocka a jiných vnímá mentálně nedospělý protagonista, jehož hlediska se film po celý čas důsledně drží. Záhada Silver Lake je ambivalentní postmoderní útvar, kterému se i díky tomu, že nemá střed a pevnou strukturu, daří vyjádřit zmatenost mladých lidí, kteří se snaží marně najít nějaký vyšší smysl ve všech těch příbězích zakrývajících jim výhled na realitu. Pro mne šlo o jeden z nejzábavnějších filmů roku, ale existuje zhruba stejně velká pravděpodobnost, že jej budete od srdce nenávidět. 85% ()
Největší (a jedinou) zajímavostí tohohle filmu je to, že se v něm objeví jedna nahatá a šukající buchta, která hrála v pár epizodách The Big Bang Theory Sheldonovu posedlou ctitelku. A už tehdy v TBBT mi bylo od pohledu jasný, že tahle od pohledu trochu zvláštní slečna je od svýho přirození běhna a žádná doktorka fyziky nebo čeho. Jo a ten Silver Lake... No co bych k tomu... No asi jen tolik, že je to neuvěřitelně nudná a pitomá pozérská kokotina určená pozérským kokotům v kloboucích a ouzkejch kalhotách a duchoprázdným zfetovaným rajdám nebo komu, prostě všem příslušníkům týhle soudobý městský pseudokulturní subkultury. Naše úpadková civilizace, plná takovýchhle zbytečných zdegenerovaných existencí, si asi bohužel opravdu zaslouží být pohlcena a zničena přemnoženými barbary. ()
Myšlenka asi byla vymyslet něco hodně zvláštního a konspiračního. Základ se docela povedl, ale různé věci okolo jsou slepené i na místech, kde do sebe příliš nezapadají, nebo se jim těžko dá věřit, vzhledem ke spoustě zvláštním náhodám. Ani po více jak hodině nebudete tušit o co tam vlastně jde a navíc vám bude připadat, že film běží už tak 2 hodiny. Téměř na konci se konečně divák dozví hlavní motiv toho všeho a začne mít pocit, že přijde velké finále. Na to je už ale příliš pozdě a tak film paradoxně skončí nejvíc obyčejně jak to jen jde. I přes poměrně negativní komentář děj dokáže velmi dobře držet pozornost a rozjede něco, kde originalita rozhodně nechybí. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (12)
- Film byl natočen na kameru ALEXA Mini. (Jurkodak1)
- Na jednodolarové bankovce ve skutečnosti není ukrytá sova, ale obrazec podobající se pavoukovi. (kkomtu)
- Sídlo hudebního skladatele je to samé jako ve filmu Neon Demon (2016). (Bawnjourno)
Reklama