Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

sud 

všechny recenze uživatele

No jo, to se to v těch 60. letech točilo, když bylo k mání tolika charismatických herců a tvůrčí invence se snažila vítězit nad komerčností. "V žáru noci" je antirasistické drama, ovšem v žádném případě se nesnaží být agitkou. Přílišnému moralizování brání silná detektivní linie, která na druhou stranu není fádní právě díky rasové otázce. Celý film se rovněž nechá vnímat jako sólo pro dvě postavy, ovšem nabízenému klišé (hodný černoch vs zlý běloch) se také vyhybá a nabízí nám dva silné tvrdohlavé muže, jejichž charaktery se vyvíjí. Sidney Poitier a Rod Steiger (ten si svého Oscara doslova vyřval) podali své životní výkony. "V žáru noci" ve své době šokoval fackou ve skleníku. Jeho nadčasová platnost je však spíše v nahlodání soudního systému prdelákova, kde vládnou dogmata a právo bohatšího. 100%. A ještě něco Virgile, dejte na sebe pozor! ()

Fleur6 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektívka tvoriaca pozadie pre ukážku rasizmu v jednom mestečku na juhu USA v 60. rokoch 20. storočia. Človeka poteší, keď vidí vo filme tak dobre vykreslené charaktery postáv a ešte väčšmi, ak sa počas deja vyvíjajú (viď zmena vo vzťahu Gillespie/Tibbs). Príjemná soulová hudba a detto herecké výkony Sidneyho Poitiera a Roda Steigera. Nenapadá mi dôvod, pre ktorý by ste sa mali vyhýbať tomuto filmu. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

MISSISSIPPI, malé, ospalé mestečko SPARTA, noc, černoch čaká na vlakovej stanici, bol navštíviť matku, tesne predtým sa stala vražda, istého inžiniera Colberta, práve tento černoch, menom Virgil Tibbs, sa stáva „hlavný podozrivý” , jednak preto, že sa nachádza neďaleko miesta činu, alebo skrátka, že je černoch, rasistický podtón je vonku, jednoducho zástupca policajného náčelníka, Sam Wood ( hm ... volá sa, ako ten slávny režisér ... ), musí nájsť rýchlo podozrivého páchateľa. Bohužiaľ, vidieť, že všetci majú rasistické nálady, tak ako to pekne fungovalo v Amerike, v 60. rokoch, 20. storočia. Virgil je inteligentný človek, ktorý chvíľu čaká, aby až po niekoľkých minútach prezradil skutočnú svoju IDENTITU, má tromf v rukách. Je policajný inšpektor, pričom je taktiež EXPERTOM na vraždy, ktoré sú jeho doménou. Ako postupne vysvitne pravá identita Virgila Tibbsa, tak miestny policajný náčelník, BILL GILLESPIE, nie je vôbec rád, že stretáva múdrejšieho človeka, ako je On sám, Virgil sa zdrží, aby im pomohol s vyšetrovaním v tejto brilantnej detektívke, režiséra Normana Jewisona, ktorá sa stala LEGENDOU. Prečo ? Lebo má extrémne populárneho Afroameričana, Sidneyho Poitiera, ktorý je v titulkoch na prvom mieste, vôbec rok 1967., je jeho parádnym rokom, kde si zahral ešte taktiež v slávnom filme : Hádaj, kto príde na večeru ? Sidney je vynikajúci černošský herec, povedal by som v kľude, že najlepší a najslávnejší, mám pred ním rešpekt, čo nemá Gillespie, ktorý je RASISTA, ako všetci ostatní v okrese, Rod Steiger je vynikajúci, zahral si tvrdohlavého policajta, ktorý nešetrí Virgila Tibbsa šťavnatými poznámkami, ale taktiež sa niekoľkokrát objavil na mieste, keď bol Virgil v nebezpečenstve, postupne bude mať Virgila plné zuby a bude ho posielať na vlak, aby čo najrýchlejšie vypadol, ale Tibbs je tvrdohlavý ako poleno, nedá si povedať, chce vyriešiť prípad, nech to stojí, čokoľvek, nevzdáva sa za žiadnu cenu... Výnimočný film aj z hľadiska pracovníkov v štábe, od kameramana Haskella Wexlera, špičkového kameramana, či strihača Hala Ashbyho, ktorý sa stal i výborným režisérom, až po hudbu Quincyho Jonesa je parádna, excelentný úvodný song Raya Charlesa, a samozrejme, scenár Stirlinga Silliphanta, motivuje súcitiť s Virgilom, ktorý sa ocitá pod paľbou nenávistných pohľadov, ešte dobre nevidieť KU KLUX KLAN, ktorí by sa s Virgilom absolútne nesrali ! Normanovi vyfúkol Oscar za réžiu, Mike Nichols za film The Graduate, ale zatiaľ, čo Absolvent má len jeden Oscar za réžiu ( mimochodom mám ho v svojej Top 10 ), tak In the Heat of the Night, je úspešnejší, ktorý má vynikajúci legendárnu výpovednú odpoveď, je to film, ku ktorému sa chcem vracať, a to z niekoľkých patričných dôvodov. Tá Atmosféra je neopakovateľná ! Niečo úžasné, čo zaujme ! ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Sidney Poitier ve své klasické roli nasraného černocha. Líbila se mi sebereflexivní linka, která rasismus komplexně definovala jako problém, na jehož odstranění musí pracovat všichni bez rozdílu. Naopak, tupost některých postav a neschopnost policejního sboru degradovala snímek na spíše průměrnou detektivní konverzačku s několika výbornými momenty. 6/10 ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Sem tam zvyknem v Slovenskom rozhlase natrafiť na "Pálenicu" Borisa Filana, ktorého počúvam rád. Nedávno jednu celú reláciu venoval svojmu najobľúbenejšiemu filmu- In the Heat of the Night, ktorý tradične svojsky podrobne opísal a na film ma dokonale navnadil. Bavilo ma počúvať jeho obľúbené scény, jeho chválu na český dabing, v ktorom ho má napozeraný i jeho najobľúbenejšiu vetu, ktorá mimochodom znie: "Jakpak vám tam říkají?...Říkají mi pane Tibbs!" Oscarový film má i dnes stále čo ponúknuť. S. Poitier na seba nepochybne strháva pozornosť, ale Rod Steiger je v tomto filme nezabudnuteľný. Najskôr plný nenávisti, neskôr si všimne, že ten čierny inšpektor je naozaj trieda a začne svoje rasistické názory mierniť. Moja najobľúbenejšia veta: "Ja poznám zákony štátu Mississippi!!!" Rod Steiger je v tomto filme vážne skvelý. 80%. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Bezpochyby je zaujímavé, že režisér Jewison sa chcel presvedčiť, či Larry Gates v úlohe Endicotta dokáže poriadne udrieť a nechal ho, aby si to vyskúšal priamo na ňom. (classic)
  • Film se natáčel v Kalifornii, Illinois a Tennessee. (Varan)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama