Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (135)
Pomalá a nudná krimikomedie. 1) Takhle nějak se představuji staromódní film. Od kamery přes klopýtavý děj, herecké výkony, režii a "experimentální" střih. 2) Ovšem, aby si toto dílko zasloužilo označení thriller, muselo by být spíchnuté alespoň o padesát let dříve, než skutečně bylo. 3) Třicetiosmiletý McQueen pro mě rovněž nepředstavuje žádnou sexuální výzvu (promiň, Steve). Na to, abych řádně docenil nespornou erotickou přitažlivost Faye Dunawayové, mám zase moc málo procent heterosexuality v krvi. 3) Možná jsem měl smůlu, že jsem nejdřív viděl podstatně dynamičtější remake s Brosnanem z roku 1999. 4) Pomalu a líně se vleče čas před obrazovkou a ani gentlemanská pointa žádný impuls do toho pomalého umírání nevnese. Ale uznejte, přátelé. Není krásné, když žena dostane od milence vzkaz: Left early. Please come with the money... or, you keep the car. All my love, Tommy. ()
Táto romantická krimidráma nám stihla za štyridsať rokov dosť zostarnúť. Nezaujali ma delené obrázky, erotické šachy, bugina a dokonca ani vychvaľovaná hudba. Tá ma v niektorých momentoch vyložene rušila. Celkový dojem je napriek tomu nadpriemerný. Na oboch hlavných predstaviteľov sa dobre pozerá, zápletka je v rámci možností scenáristov v tých rokoch a výsledkom je pohodová "podívaná". Problémom je, že o nejaký mesiac už bez pomoci databázy ČSFD nebudem vedieť, či som ju videl. ()
Dámy a pánové pozor, přichází Faye Dunaway, která vám vytře zrak. Nachvíli ho vytře i Stevu McQueenovi, se kterým rozehraje nejsmyslnější partii šachu v dějinách kinematografie. Člověk by řekl, to má "pan Crown" spočítané, ale ostatní hry mu jdou lépe než šachy. Nakonec dá stejně šachmat a vy ho budete milovat i nechápat zároveň. Příběh není zas nic extra nového pod sluncem, ale způsob provedení a souznění romantiky s kriminálkou mi nikdy nepřišlo lepší. Ať žijou všechny ty nádherný hadry, co měla Dunaway během filmu na sobě a sladká šedesátá celkově! ()
První ze čtyř slavnějších kriminálek roku 1968 a jedna ze dvou, kde si zahrál Steve McQueen. Máme tu znuděného milionáře, který si pro zábavu naplánuje vyloupení banky a geniální vyšetřovatelku pojišťovny, která ho chce dostat... a zamilují se do sebe. Stejně jako remake je to bohužel docela nuda. Krimi ustupuje romantice a ani jedno nemá koule - samotný kriminální plán je průměrný, vyšetřování prakticky neexistuje a ta romantika je dost povrchní. McQueen a Dunawayová se snaží co můžou, Jewison přichází s originální hudbou a originálním dělením obrazu na okénka (subjektivně mě obojí štvalo), ale víc než průměrný film to není. A totéž platí pro Oskarovou písničku Windmills of Your Mind, žádný průšvih jako třeba rok stará Talk To Animals to není, ale také žádný hit či nezapomenutelný song. 3*. ()
Mám rád McTiernanovu AFÉRU THOMASA CROWNA s Brosnanom a Russo. Originál je však o niečom inom. Predovšetkým úplne inak pristupuje k látke "niečo som ukradol, pekná ženská mi ide po krku". Scéna lúpeže je síce napínava (a šikovne natočená), ale o mnoho viac ide o vzájomný vzťah medzi dvoma ľuďmi, než nejaký klasický zlodejský film à la RISKANTNÝ PLÁN. Faye Dunnaway je ukážkovou femme fatale a ak vám doteraz prišiel šach ako nudná a chladná hra, teraz určite zmeníte názor. Navyše herečka okrem svojej krásy disponuje aj solídnym hereckým talentom, čo z jej na prvý pohľad sebavedomej a manipulatívnej postavy robí živú bytosť. Pekný starý film s krásnymi autami, veľkými ženskými účesmi a klobúkmi, ktorý stojí viac na postavách a režisérskom vedení než na príbehu... Také sa dnes už bohužiaľ veľmi netočia... ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
- Thomas Crown (Steve McQueen) nosí hodinky značky Cartier Tank Americane. (dyfur)
- Předobrazem Thomase Crowna (Steve McQueen) byl belgický aristokrat Tomas Van Der Heijden, který nejvíce proslul svou krádeží sedmi děl Pierra-Augusta Renoira z Louvru. (Olík)
Reklama