poster

O moravské zemi

Drama

Československo, 1977, 105 min

Předloha:

Fanek Jilík (kniha)

Kamera:

Josef Illík

Hrají:

Radoslav Brzobohatý, Jaroslava Vysloužilová, Oldřich Vykypěl, Karel Kabíček, Stanislav Zindulka, Ilja Prachař, Vlasta Vlasáková, Zdeněk Maryška, Bohuš Pastorek, Květoslava Houdlová, Zdena Kružíková, Ladislav Večeřa, Karel Koloušek, Václav Babka, Eva Matalová, Helena Růžičková, Vladimír Čapka, Antonín Ženčák, Jiří Lír, Pavel Rubeš, Jan Kuželka, Jana Hliňáková, Arnoštka Mohelská, Miroslav Bezdíček, Eva Strupplová, Martin Táborský, Blanka Křížová, Blažena Kramešová, Dušan Petráň, Helena Nováková, Anna Křiváková, Zdeněk Braunschläger, Slávka Hamouzová, Dana Hlaváčová, Václav Kokšál, Jan Kotva, Bohumil Křížek, Lumír Peňáz, Miroslav Saic, Pavel Spálený, Alfred Strejček, Robert Skalický, Pavel Směšný, Jiří Máša, Petr Fojta, Pavel Nosek, Zdeněk Palusga, Pavla Horká, Ivana Minaříková, Dagmar Schwarzbachová, Stanislav Wandas, Vladimír Švabík, Valter Řehoř, Jan Cmíral st., Milada Kuncová, Ladislav Kolář, Zdeněk Černín, Jaroslav Kyncl, Jiří Maršálek, Václav Baur, František Ančík, Luboš Vraspír, Miroslava Kolářová, Drahomíra Kočová, Michaela Čuperová, Henrietta Kohoutová
(další profese)
  • troufalka
    **

    Kachlíkova tvorba se mi líbila asi tak po Prince Bajaju. Navíc mám výraznou slabost pro Všechny dobré rodáky. Vlastně bych správně neměla hodnotil, ale odstoupit jako předpojatý divák! :o) Tak bych chtěla najít něco pozitivního! Ale bohužel vidím špatnou technickou kvalitu, recyklované fórky (parafrázovaný citát Zdeňka Galušky "Po všetkém hovno, enem po včelách med."), obsazení evokující Rodáky, hodně folklóru, který má podtrhnout uměleckou stránku, ale působí spíš násilně. Závěr, který to mohl zachránit, zmařil poslední naději. Film, bez kterého se lze obejít.(3.2.2015)

  • Véča
    *

    Jedna velká křeč naroubovaná na lidové písně a vesnické prostředí. U Jasného má humor své místo a jadrnost některých výroků se stává přirozenou součástí filmu, kdežto u Kachlíka máte pocit, že vás umlátí trapnost okamžiku a prvoplánově idiotské postavy zamotané do strastiplného procesu združstevňování moravské vesnice. Z dnešního pohledu je až absurdní, jak může vypadat "pozitivní konstruktivní kritika" chyb minulosti a stranického aparátu - nemožní družstevníci, asociální předseda místní stranické organizace a zpátečnická klika místních zemědělců. Od začátku víme, kdo je záměrný rozvraceč nebo stranický funkcionář - takové role se nikdo nezbaví a závistiví vesničtí strejcové zůstanou závistivými strejci. Pokud nějaké změna tak jen razantním přepnutím z polohy A do polohy B bez pozvolného vývoje. Jedinou relativně kladnou postavou tak zůstane Brzobohatého tvrdohlavý a zásadový sedlák Jagoš.. A jak to tak při "socializaci" bývá - schopní jedinci jsou soustavně ponižováni a likvidováni skupinou líných, neschopných a závistivých individuí.(1.12.2019)

  • petrsv
    ****

    Obsah podle oficiálního distributora je poněkud zcestný a ve filmu vidí pouze politickou část. Jenže o tom film zas tolik není. Jasně, ten konec...ale pochybuju, že by to jinak tehdy schválili a mohlo se to vůbec vysílat. Oni totiž komunisti v tomto filmu nemají zrovna moc dobrý obraz. Největší agitátor končí jako řidič, násilná kolektivizace vlastně nemá úspěch, varování, že děti nebudou moc na studia (reálné, až z toho mrazí). Zlom přichází až v 60. letech, což opět odpovídá realitě doby. Takže podle mě byl natočen film celkem slušně zobrazující prostředí a obyvatele vesnic na konci 50. let a začátku 60. let. Doporučuji film shlédnout všem, kteří jsou schopni pohledu do vlastních řad a znají trochu historii. Na výše zmíněný oficiální obsah nedejte a udělejte si radši názor sami. Zrcadlo typických českých a moravských povah je zde nastaveno a vyleštěno do plné krásy natolik, že ho dodnes nebylo potřeba přeleštit. Což je ovšem smutné.(7.11.2015)

  • vypravěč
    *

    Obludná parafráze Všech dobrých rodáků, nepochopitelně posvěcená dokonce Radoslavem Brzobohatým. Kachlík zde vedle ideově protichůdného předobrazu znásilňuje i vše, co zakládá a utváří moravské universum (od jazyka přes folklór, tradice i charakter), nivelizuje a poskvrňuje je. Zdánlivá revize kolektivizace padesátých let zde není ničím jiným než popliváním selského stavu, protože jediný čestný, pracovitý a se zemí spjatý sedlák je dělnického původu, a ostatní jsou bezectní nebo schránčliví. Heroismus práce a vztahu ke krajině ztvárnil Brzobohatý jistě věrohodně, ale jeho postava tak podstatně vychýlila skutečnost k obrazu požadovanému demagogickými normalisty.(10.12.2016)

  • Big Bear
    **

    Radoslav Brzobohatý zde předvedl jak režim uměl přinutit točit normalizační šílenosti i tak skvělé herce jakým byl on sám. Nejlepší sedlák ve vsi, nejlepší hospodář a náhle kolektivizace a zakládání družstev. Pochopitelně byl proti - což mu dal režim drsně najevo. Musel s děvčicema ve sklepě ořezávat brambory. On ale věděl, že za ním přijdou a také přišli. A místo traktoristy nabídli ! To bylo radosti. Nakonec to není v družstvu tak špatné! A stoupá výš a výš už je ve vedení družstva. Je schopný, šmelinu nesnáší, kradení z veřejného také ne a traktory na večer musí být v garáži, nafta také něco stojí tak jaképak melouchy! ---- Z filmu na diváka sice hezky dýchne kouzlo Moravy, to je ale tak všechno. Tomuhle by snad nevěřilo ani malé děcko ! Aby se hrdý sedlák takhle proměnil... navíc ta lůza u vesla by s ním ve skutečnosti šeredněji zatočila. Vždy ten největší a nejlepší sedlák ze vsi to schytal nejvíce. Dávám za dvě taneční otočky na festivalu ve Strážnici. * *(28.5.2018)

  • - Filmovanie prebiehalo v Bzenci, Kunoviciach, Strážnici a Ostrožskej Lhote. (dyfur)