Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Mám vždy nesmírnou radost, když shlédnu film, který mě naprosto pohltí a nadchne. Nyní mám nesmírnou radost. Ačkoliv jde o vcelku úchylný příběh (markýze de Sade), je natočen dle mého názoru vkusně a v jakýsi mezích. Další veliké plus za brilantní obsazení, kdy jsem si s definitivní platností oblíbila herce Joaquina Phoenixe. A v neposlední řadě musím vyzdvihnout jeho milostnou scénu, kterou hodnotím jako jednu z nejpůsobivějších a nejerotičtějších filmových milostných scén. ()
Ó ta pointa (kněz a pradlenka) ... bavila jsem se. Nechutné, odsouzeníhodné, ne ... přiznejme si, že v každém z nás je trochu(kousek) perverze a s klidem se na Quills podívejme, eventuelně se zplna hrdla zasmějme. Hm ... podotýkám, že mým dlouholetým problémem je smích v pasážích, kdy se obvykle moc lidí(nikdo) nesměje, takže mé konstatování o vtipnosti radši liberáně a velkomyslně přehlédněte. Herci = úžas; scénář = lehkost; myšlenka = svoboda vyjadřování nade vše ... Nevidím to jinak než na ****. ()
Musím souhlasit s HoneyBunny, romantická linie Phoenix-Winslet je neskutečná, takové jiskření a touhu jsem dlouho ve filmu neviděla (navíc Phoenix hraje snad nejvíc sexy kněze, co jsem kdy viděla:-), milostná scéna tomu ještě dodá prapodivnou třešničku na dortu. Naopak vztah Caine-Warner je vážně nechutný (je divné, že Simone po sexuálních zkušenostech s tím hnusákem na milostný život úplně nezanevřela, proto se změna na vášnivou holčinu zdá uspěchaná...). Naopak nijak zvlášť mě nezaujala samotná postava Markýze de Sade. Ne že by ho Geoffrey Rush nehrál dobře, ale.... Byl to jen politováníhodný magor, jehož osud i úchylárny mě nechávaly chladnou. ()
"VYSPÍTE SE DNES DOBŘE, ABBÉ?" - "NE, PANE. A POCHYBUJI, ŽE BYCH SE JEŠTĚ KDY VYSPAL." Okouzlující záležitost, která se může hrdě postavit vedle AMADEA a ZAMILOVANÉHO SHAKESPEARA. Perfektní casting, skvělé výkony, fantastický (na Oscara nominovaný) Rush. Kdo by si pomyslel, že je možné natočit o perverzi tak krásný film? ()
Typický příklad filmu, který celý utáhnou herci. I přes velmi zajímavý a kontroverzní námět je film poměrně sterilní a až příliš spoléhá na samu o sobě kontroverzní postavu. Kaufman režijně nějak nevyniká, povedly se mu akorát kamera a dobová atmosféra. Všechny čtyři ústřední postavy jsou brilantně zahrané, excelují zejména Rush s Cainem. Je to takový film ani tři, ani čtyři hvězdy. Nakonec dávám tři, protože z filmu toho ve mně za pár dnů nic nezůstane, protože tam nějaký silnější moment úplně chybí. Je tam sice vyřezávání jazyků, poprava gilotinou, soulož s mrtvolou, psaní vlastními výkaly, přesto nic nevyčnívá a film je prostě hrozně přízemní a rádoby kontroverzní. 60% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Melodie, kterou si Sade pobrukuje, je z francouzské říkanky Au Clair de la Lune. (Hal_Moore)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
- Ačkoli jsou události ve filmu založeny na skutečnosti, Markýz de Sade byl extrémně obézní a nikdy neměl vyříznutý jazyk, zemřel v posteli. (Pavlínka9)
Reklama