Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Černá komedie režiséra Bong Joon-hoa (SnowpiercerOkja) sleduje chudou, ale mazanou čtyřčlennou rodinu, která se rozhodne infiltrovat do bohaté domácnosti byznysmena Parka. Co se může stát, když se setkají dva tak odlišné světy? Originální dílo mistrovsky pracuje s prvky thrilleru, dramatu i satiry a přináší vtipný a nepředvídatelný divácký zážitek. Parazit byl oceněný Zlatou palmou a podle mnohých ohlasů se tak stal nejzábavnějším vítězem festivalu v Cannes od dob Pulp Fiction. (Aerofilms)

(více)

Recenze (900)

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Festivalový zázrak, který si získal srdce nejednoho diváka, který se standardně asijské produkci vyhýbá, bohužel pro mě není takovým zázrakem. Děj má minimálně první dvě třetiny výborné tempo a postavy jsou dost zajímavé na to, aby jim divák fandil. Děj je v mnoha ohledech opravdu nečekaný a i mísení žánrů docela funguje. Bohužel poslední třetina, kdy se děj i žánr zásadně změní pro mě nebyla natolik zajímavá nebo šokující, aby v mých očích vygradovala a film povýšila na víc než celkem originální ale jinak nijak výjimečnou filmařinu. S koncem jsem měl dokonce vyloženě problém a předchozí dění mi dost rozbil, ale to je pouze věc názoru a nejspíše to většina diváků brala jinak. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Film je jako Rorschachův test jestli se identifikujete s parazitem nebo s hostem. Nutilo mě to dýchat nebezpečný vzduch filmu. Vydařená sociální satira. V závěru film přešel do žánru hororu. Proč je proboha tak dlouhý? Vždyť diváci v Cannes s extrémně drahým ubytováním kvůli tomu nestihli jiné filmy. Klamně normální rodinka Kimových žije v suterénu, právě přišla o „wifinu zdarma“ a když se synovi naskytne výnosná brigáda,otec, matka s dcerou, oba náctiletí se v zájmu vydělání slušných peněz podaří postupně infiltrovat sídlo milionářské rodiny Parkových (otec, matka, malý synek, dospívající dcera a služebná). Dělají, že se neznají, a pod falešnými identitami se přes vlastní doporučení nechají zaměstnat v jejich domácnosti na různých pracovních pozicích, aniž by tušili, že tím vlastně šijí sami na sebe nebezpečnou past. Mají metody, které se pohybují na stupnici od vykutáleného divadélka až po drsné podrazy.Ve filmu je spousta zvratů.Překvapivě plynule přechází ze sociální komedie ke kriminální, od situační frašky typu Brouk v hlavě přes psychothriller až do akčního dramatu, tradiční šablony lidských typů prožene odstíny stylizace amatérských packalů zločinu a la bratři Coenovi či Tarantino, a navrch do moderní doby drobí rituální Asii. Prostě Parazit zosobňuje zážitek, jakému fanoušci říkají jízda. Dokonalý není: trpí žvanivostí a sociálními šablonami, počínaje přihlouplou paní domu a konče jejím snobským okolím, hlavně však pěstuje pochybnou morálku sympatiemi pro chudinu, jež za své skutky nezaslouží žádný soucit. Ovšem i když káže třídní válku, je to film chytrý, napínavý, uhrančivý a věrný své pověsti nejzábavnějšího vítěze soutěže Cannes od triumfu Pulp Fiction: Historek z podsvětí. Ostatně se jim podobá.Filmařský velmistr Bong Joon-ho dosáhl Parazitem své zdaleka nejlepší formy od Pečeťě vraha z roku 2003 a obhájil tím svou pozici jednoho z nejpřednějších asijských filmových tvůrců současnosti. Z někoho možná zážitek z jeho sledování vyvane o něco rychleji a leckoho asi napadnou i nějaké výtky, ty však blednou ve stínu předností tohoto dokonale spleteného díla, v němž do sebe všechno hladce zapadne, a u nějž můžete mnohokrát zakusit ten čím dál vzácnější pocit z toho, že sledujete chytrý a po všech stránkách skvostný film a vůbec netušíte, co se bude dít v další scéně. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Tento režisér si rád hraje. Jeho The Host byl ve více věcech WTF, Artic Journal byl ve více ohledech nepřehledný a nevysvětlený. V Parasite si Pon Joon-ho hrál na Tarantina a jemněji okořenil vším, co dělal dříve. Což vzhledem k faktu, že korejská mentalita dovede být tarantinovská, není až tak úplně od věci. Kdybych měl něco vytknout, tak, že to občas příliš hrál na náhodu a na jistotu, že divák nebude schopen film analyzovat a pouze v ohromení vysloví: “Oóóó”. Myslím, že by se nic nestalo, kdyby film vypálil maličko “klišoidněji”. Pon Joon-ho mohl maličko scénáristicky zvolnit a nechat diváka dýchat. Finálně lidé mohou na konci cítit zmatenost (u mě má režisér i smůlu, že pro mě střídání žanrů není nic až tak nového, takže neohromilo). Nicméně technicky je film brilantní, herecky jsem měl občas pocit, že sleduju divadlo a oceňuju, že když už se do toho režisér pustil takhle, byl důsledný v tom, co dělal. P.S. Nevěřím uváděnému žánru filmu na ČSFD, zásadně ho nesleduji, takže jsem nepředpokládal, že by mělo jít o komedii. Což ani nejde. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Parazit je nápaditý, ale připadal mi dlouhý. Od sklepa mi to všechno nějak začalo lézt na nervy. Narozeninová slavnost byla TOP, komorní obsazení i pojetí bylo dobré, ale davové ultra nadšení nesdílím. Málokdy se mi stane, že přeruším projekci a dokoukám film za dva týdny. Tady se mi to stalo. Srovnání s Pulp Fiction by mě také nenapadlo. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Nemôžem začať nijak inak, než «prestížnym» Udeľovaním Cien Akadémie, ktoré dospeli konkrétne už do 92. ročníku, čiže o-s-c-a-r-y majú extrémne štedrú históriu s tentokrát naprosto šokujúcim výsledkom, čo prepíše všetky doterajšie štatistiky a tabuľky, o ktorých sa teraz nemienim vôbec zmieňovať, a radšej prejdem rovno k Parazitovi, čo momentálne »parazituje« na neschopnosti súčasného Hollywoodu ponúknuť adekvátnu konkurenciu, t. j. oplýva neuveriteľne slabou kreativitou, preto sa stalo to, čo sa už malo konečne stať !? _ Kórejsky režisér a scenárista v jednej osobe Bong Joon-ho je naopak kreatívny až, až, nie je poznačený hollywoodskou epidémiou, ktorá sa rozšírila už do všetkých fabrík na výrobu filmov. Ba ani nemusel čerpať z akejkoľvek knižnej adaptácie, ktoré sú akurát veľmi bohato žmýkané, ako sa skôr a najmä sústreďuje na realitu života, ktorý býva neprikrášlený, zameriava sa napríklad na situáciu, čo sa stane, keď CHUDOBNÍ natrafia na BOHATÝCH ? Extrémne hlboká, sociálna priepasť a ešte niečo medzitým... Parazit je v skutočnosti: 3. vrstvový film, ktorý sa postupne rozvíja, prepája sa, spája sa do jedného celku, ktorý dáva naprosto perfektný význam, skrátka, zapadá do seba, ako ozubené koliesko do hodín. Rodina okolo pána Kima, t. j. syn, dcéra, otec a mama sa presne v tomto poradí postupne infiltrujú do zámožnej famílie pána Parka, a to pod rôznymi zámienkami, kedy sa všetci tvária, že sa medzi sebou absolútne nepoznajú. Parkovci sú príliš dôverčiví, a preto sa nezamýšľajú nad týmito súvislosťami so sebou spojenými, a toho ziskuchtiví podvodníci Kimovci aj náležite využívajú a zneužívajú, zatiaľ sú bezstarostní, majú sa dobre, ako sa nikdy predtým nemali, veď bývali v akomsi zaprášenom suteréne, odkiaľ vydávali samých opilcov. Klepne vôbec niekto týmto šarlatánom po prstoch, alebo budú na nich parazitovať donekonečna ? _ Gisaengchung je z môjho pohľadu prepracovaný do najmenších detailov (so skrytými odkazmi na svojom účte), keď som nenašiel hocaké vady na kráse, a za to sa zrejme môžem predovšetkým poďakovať civilnému scenáru tandemu: Bong Joon Ho a Jin Won Han, ktorí ma často zamestnávali, keď som ani nemal šancu pomyslieť na zakopnutie, pretože je popretkávaný ‹tarantinovskými› zvratmi a odbočkami, že sa vždy stane to, čo najmenej očakávate, teda, ak ste premiérový divák. Ale ani po druhom zhliadnutí som nepociťoval, že by som sa nudil, ba naopak, je to ešte viac interesantné ! Herecký ansámbel je zázračný, bez neho by sa vonkoncom nešlo na plný plyn ! Šikmookí sú vynikajúci. Ide zároveň i o režisérsky triumf, ktorého zábery sú komponované s dôkladnou starostlivosťou kompozície obrazu+vhodný strih aj výprava dotvárajú potrebnú atmosféru, ktorá tiež nesmie chýbať ! Zosumarizujme si, čo som doteraz popísal: De-facto sa jedná o sociálno-kritický snímok, ktorý si berie na paškál také pomery, že čo narobia s jedincami, ktorí sa prikmotria do takejto najvyššej vrstvy spoločnosti. Už na nich trochu vidieť, pozorovať, bádať, ako nimi slušne pohŕdajú, a v tom je zahrnuté aj ďalšie scenáristické prekvapenie. Obsadenie je kľúčové. Réžia, kamera je veľmi chytrá a rozvážna. Všetko srší neuveriteľnou kreativitou z každých strán a pochádza to z Južnej Kórey, až sa stal Hollywood voči tomu naprosto bezmocným, ako drobné batoľa, ktoré sa nedokáže brániť. Na jednej strane to určite rešpektujem, ale zase na strane druhej si myslím, že v „Továrni na sny” nie je niečo v naprostom poriadku ! Zopár rokov dozadu by to bolo ešte čosi neslýchané, až komické, ak by to niekto raz povedal, že čo sa môže o chvíľu stať v priamom prenose. Parazit je filmová udalosť, aká nemá snáď ani obdoby, a vôbec, je to na dlhú, dlhokánsku diskusiu, aká by tiež asi nemala obdoby ? PS: čochvíľa vznikne i seriál, alebo sa samotný snímok skonvertuje aj do čiernobieleho formátu... () (méně) (více)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

K Parazitovi jsem po několika málo zkušenostech s jihokorejskou kinematografii přistupoval opatrným krokem, jelikož se mi nikdy nepodařilo přijít na chuť tamním myšlenkovým pochodům a způsobu herectví. Nicméně když neanglicky mluvený snímek obdrží šest nominací na Oscara a na všemožných festivatelech sbírá ceny jako na běžícím pásu, tak to v člověku vzbudí velkou zvědavost, zároveň ale i jistou nedůvěřivost, což u podobných akademicky laděných filmů bývá na místě. Po zhlédnutí musím uznat, že jsem byl mile překvapen, když se mi dostalo snímku, který mě nenechal chladným. Na Parazita by se dalo do určité míry použít pořekadlo "když kocour není doma, myši mají pré", čehož se "myší" rodinka ze zatuchlého suterénu rozhodne náležitým způsobem využít. Problém ale nastává ve chvíli, když je na "kočičím" panství "přemyšováno". Parazit se pozvolna rozjíždí, aby pak divákovi naservíroval sérii nepříjemných sekvencí poukazujích na to, kam až je člověk schopen zajít, aby si zachoval své nově nabyté výhody. Ve výsledku bych film ohodnotil lepšími čtyřmi hvězdami, jelikož mi přišlo, že samotný závěr mohl být údernější a temnější, nicméně i přesto si přidám. - P. S. "Víš, jaký plán nikdy neselže? - Když žádný nemáš." ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Korejská tarantinovka a instantní klasika v subžánru home invasion thrillerů, navíc s komediálními a sociálními podtóny. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Množstvo zvratov je originálne a pútavé... je až neuveriteľné koľko nápadov a nových motívov dokáže tento film vylúdiť. Miešanie žánrov bez rozpakov a hanby je očarujúce, humor krásne čierny, ale film ponúka aj istý sociálny presah. Predsa len posledné "odrozprávané" scény mi vadili, akoby došiel tvorcom dych, alebo sa zľakli veľkej minutáže... Tak či onak, ide o dobrý projekt hodný pozornosti. 4+ ()

sharky 

všechny recenze uživatele

Od scény ve sklepě to jde do kytek. Slibně rozjetej film, totálně zabitej změnou koncepce, konec je prostě jedno velké WTF nedávající logiku... ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Formálně nadprůměrně natočený film s několika opravdu nádhernými obrazy, který byl ale na můj vkus ve své druhé polovině stále víc a víc překombinovaný a přehlcený. Bavil jsem se u první poloviny, která ve stylu jiných jihokorejských kousků pomalu a trpelivě před diváka zlomyslně předkládala vybrané informace a vytvářela setting pro polovinu druhou. Ta se však roztočí do jakési crazy černé komedie, která by třeba v podání americké produkce byla takovým průměrným popcornovým komediálním thrillerem do multiplexu. Ztrácí to tu enigmatickou zlomyslnost a krutost, která je v korejských filmech posledních 2 dekád přítomná, a která z ní dělá tak originální umělecký vývozní artikl. //KVIFF 2019// 6/10 ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Povedená věc. Vtipná, nápaditá. Svět korejských chuďasů se všemi těmi nudlemi, plechovkami, smradem praného prádla a kimči (nakládané zelí) a hlavně snem o tom, že se podaří někde uchytit a mít se dobře. Na něčí úkor? Není problém... Korejci jsou nicméně Korejci a proto to rozhodně není Svěrákovsky laskavá komedie... V nich je prostě něco temného a násilného, co se projeví v čemkoli, co udělají. Jako celek je to určitě dobré, doporučuju. ()

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

Geniální kombinace žánrů komedie, dramatu a thrilleru, kdy ke konci jsem nechápal, na co to vlastně koukám. Skvělá atmosféra, gradace, neuvěřitelně originální nápad, kdy chudá rodina povyhazuje celé služebnictvo bohaté rodiny a převezmou jejich místa. Ve dvouhodinové stopáži to mělo pár hluchých míst, ale většinu času jsem se fakt bavil a na Koreu mě to potěšilo. Vtipná satira na bohatou společnost říznutá s thrillerem, to se povedlo. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem černou komedii, ale dostal jsem ji tak z 1/4. Hype kolem tohohle filmu se u mě nepřetavil v nic výjimečného, ba ani výborného. ()

Janek 

všechny recenze uživatele

Jooo, ale paradoxně s tou další vrstvou, která film protáhne o třičtvrtěhodinku, tomu spadne řetěz. Ale jsem rád, že jsem to viděl. 70% ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Viděno nadvakrát na ČSFD víkendu v Boskovicích a nyní druhý pokus během vánočních svátků v kruhu rodinném. Zábavný úlet s vysokou mírou kvality a silným sociálním podtextem. A je naprosto jasné, že taková kombinace v Cannes musí zákonitě slavit úspěch. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Parazit je, včetně jeho závěru, prostě divný. Ale v tom milém smyslu. Dost zábavná komedie, která postupně černá a znepokojuje. Tohle korejci umí, pro tohle mám jejich filmy rád. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Skvělý film o infiltraci Kimových do života Parkových. Neměl jsem ani tucha o tom, že by mě mohli Korejci takhle parádně pobavit. Za celých 132 minut se ani jeden Korejec nezačal pitomě pitvořit, což mě přivedlo k úžasu, příběh byl navíc vystavěný tak dokonale, že jsem se ani na moment nenudil, a dokonce mi bylo ve finále líto, že už je konec, a to se mi zase tak často nestává. Dokonalý zážitek! ()

veru_needy 

všechny recenze uživatele

Slovo absurdita asi nejvíc vystihuje tenhle korejský mišmaš. Funguje jako komediální satira, i jako napínavý thriller. Je to divácky zábavné a současně i pořádně odvážné. I když má pobavit, nebrání se zajít ani do silnějšího dramatu. Musím říct, že ten závěr asi jen tak z hlavy nedostanu. A když to tak vezmu, všechno to dává velmi dobrý smysl a funguje to velmi dobře. Dále se mi líbily i postavy. Jak se hezky a postupně jedna za druhou posouvají ve svém plánu, je to zajímavější a zajímavější. Okrem toho z toho vzniká skvělá komedie. A také nesmím zapomenout i na silné dramatické momenty. No myslím si, že závěrečných 10 minut z toho dělá absolutně fenomenální film. Je to velmi dobré zakončení jinak vynikajícího filmu. Dobře se na to dívá, korejština není nijak rušivá a všechny ty jednotlivé situace mě skutečne dostaly. Pro mě je toto jeden z nejlepších filmů tohoto roku. Nemám co zkritizovat. Vypadá to skvěle, zní to skvěle, dramatické momenty jsou silné, akční momenty mě baví, komedie funguje a celé to ve mě vyvolalo silné pozitivní dojmy. - "If you make a plan, life never works out that way." ()

Související novinky

Džun-ho Pong chystá sci-fi spektákl

Džun-ho Pong chystá sci-fi spektákl

20.01.2022

Jihokorejský režisér a scenárista Džun-ho Pong (Pečeť vraha, Ledová archa), jenž se svým posledním snímkem Parazit před dvěma lety ve velkém zabodoval na předávání Oscarů, chystá svůj další projekt u… (více)

Na západní frontě klid v nové adaptaci

Na západní frontě klid v nové adaptaci

15.02.2020

Přestože pacifistické literární dílo Na západní frontě klid pochází od německého spisovatele E. M. Remarquea, kniha se dodnes nedočkala adaptace v domácí němčině. To se ale brzy změní. Režisér Edward… (více)

Našel seriálový Parazit hlavní hvězdu?

Našel seriálový Parazit hlavní hvězdu?

12.02.2020

Parazit zaznamenal na Oscarech bezprecedentní úspěch, když jako první cizojazyčný film vyhrál nejlepší film roku. Ještě předtím však bylo jasné, že se producenti pokusí oceňovaný film přiblížit taky… (více)

Vyhlášení výsledků 92. Oscarů

Vyhlášení výsledků 92. Oscarů

10.02.2020

Před pár desítkami minut skončilo vyhlašování výsledků 92. ročníku Oscarů a letos se zase jednou psala historie. Cenu pro nejlepší film si totiž odneslo vůbec poprvé v historii cizojazyčné drama… (více)

Reklama

Reklama