Režie:
Tim BurtonScénář:
Ehren KrugerKamera:
Ben DavisHudba:
Danny ElfmanHrají:
Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Roshan Seth, Deobia Oparei, Joseph Gatt, Sharon Rooney (více)Obsahy(1)
Majitel cirkusu Max Medici (Danny DeVito) pověřuje bývalou hvězdu Holta Farriera (Colin Farrell) a jeho děti Milly (Nico Parker) a Joe (Finley Hobbins), aby se starali o novorozeného slona, jehož nadměrné uši jsou k smíchu publiku ve slávě upadajícím cirkuse. Ale poté, co se zjistí, že Dumbo umí létat, zažívá cirkus neuvěřitelný návrat. Zároveň se o Dumba velmi zajímá podnikatel V.A. Vandevere (Michael Keaton), který angažuje „podivného tlustokožce“ pro svůj nejnovější zábavní podnik Dreamland. Dumbo stoupá na vrchol slávy díky společným vystoupením s okouzlující a okázalou královnou vzduchu Colette Marchantovou (Eva Green). Záhy však Holt Farrier zjišťuje, že pod nablýskaným povrchem zábavního podniku Dreamland, se skrývá nejedno temné tajemství. (Falcon)
(více)Videa (17)
Recenze (235)
Původní Dumbo je v rámci disneyovek celkem děsivým kouskem, a proto jsem si říkal, že ve spojení s Burtonem by mohl vzniknout skvěle natočený remake. Co se vizuální stránky týká, jde o nádhernou a řemeslně odvedenou práci, i když mě vzhled některých zvířat bil lehce do očí (zejména u té vzteklé opice). Elfmanova hudba je typicky kouzelná a místy mi hodně připomínala starší Burtonovy filmy. Herecké obsazení bylo vesměs dobře zvolené - režisér sáhnul jak po starých známých (DeVito a Keaton), tak po zcela nových tvářích (dětské role). Nicméně se bohužel nekoná další podobně úžasná podívaná o rozměrech Velké ryby, ke které má Dumbo skrze prostředí cirkusu blízko. V některých místech jsem cítil starého Burtona - zejména ve scénách s létajícím slůnětem, bublinami a v závěru - přesto se mi zdálo, že byl film poněkud plochý. Jde sice o rodinný snímek, ale i v těch se dá ponořit do hloubky, a přitom se zavděčit malému i dospělému publiku. ()
Kterak ano(r)mální slůně dopomohlo dostat slavného režiséra do vzácně "normálních" režijních kolejí. Dobrou zprávou je, že Tim Burton neochořel po podbízivém komerčním syndromu, který v roce 2019 už stačil pokosit proslulé režiséry Guy Ritchieho a Jima Jarmusche, natolik, až by padl do úslužných sítí rozestřených Pizdneym, v nichž by z něj byly vysáty zbytky jeho soudnosti. Jeho nezaměnitelný režijní rukopis ale tentokrát raději rozhodně nečekejte. V podstatě diváky všech věkových kategorií pozval do cirkusového šapitó, kde jsou sdružováni a jistými menšími či většími anomáliemi stižení milí lidé pod vedením majitele Danny DeVita, který do svých řad přivítal válečného veterána Colina Farrella, který to zde dříve roztáčel divokými jízdami na koni, ale limitován amputací paže, je dnes rád, že se opětovně shledal se svými dvěma potomky školního věku, už po sexuálním půstu nezasunul do matky svých dětí a hlavní náplní jeho obnoveného angažmá je nyní péče o vzácný přírůstek - roztomilé slůně Dumbo, co má kapánek přerostlé uši, kterými posléze vyprodá, respektive schopností plachtit nad užaslým publikem, cirkusová představení krachujícího kočovného spolku. Slovo dá slovo a posléze se do hry o malého chobotnatce s jostomijíma ošiškama vloží i prohnaný podnikatel s tváří Michaela Keatona, který má v partnerství vnadnou akrobatku Evu Green, co počáteční náznaky psychopatie vymění za láskyplný cit. Představil jsem vám hlavní aktéry dějství, které naštěstí neinklinuje k muzikálovým číslům, na dvě hodiny to má solidní rozběh i spád. Rodiče se nemusí bát o ohrožení mravní výchovy svých dětí, neb režisér zredukoval mrtvé v počtu jednoho jedince, temná stránka má jen minimální zastoupení, projeví se konkrétně ve finální fázi filmu, kdy dojde na spektakulární záchranou misi matky slonice, načež si celé sledující publikum užije i nějaké to napětí. Burton vytvořil k původní klasické animované verzi příslušný kontrast, vynechaly se záležitosti, co by v hrané verzi působily rušivě. CGI není vždy na špičkové úrovni, létací sekvence občas pozlobí oko diváka, barvičky jsou hravé, ne vždy veselé, je to přece Burton, že. Spolupracovníci z různých tvůrčích etap režiséra dávají filmu osobitý glanc, takže po nějaké době je k vidění "batmanovské" duo DeVito a Keaton, a o vánočním čase si nový Dumbo rád zaplachtí v rámci pěkné rodinné podívané. 8/10 ()
Tak, patrně nejhorší film Tima Burtona už mám za sebou (snad i animovaný Frankenweenie nebo Big Eyes mi přišlo lepší), zároveň jeden z nejzbytečnějších (a snad i jediný, který kdy uvidím) remaků všech dob a ještě štěstí, že jsem měl chuť dneska večer na něco echt nenáročného, jinak by mi ten film v počítači strašil další měsíc. Teď už mě od Burtona čekají jen Temné stíny a doufám, že aspoň na ty 3* u mě skončí. Originální animák už si pamatuji jen zběžně, pouze děj a tu kultovní, často parodovanou scénu s růžovými slony, nicméně mám pocit, že byl vyprávěný hlavně z pohledu Dumba a zvířata v něm mluvila. Tady zvířata nemluví a hlavními postavami jsou nějaká otravná děcka, na která jsem si sice ke konci naštěstí zvykl, ale sympatické mi ty postavy nebyly ani náhodou. A nejen tyhle, drtivá většina z nich. Hlavně ze začátku mě ten film silně iritoval, protože kromě otravných hlavních postav tu bylo víc kýčovitých a přebarvičkovaných obrázků jak v Pevném poutu (a to už je co říct) a klišovité, těžce vynucené vztahy mezi postavami a vlastně to platí i o povahách jednotlivých postav. Pak se to sice postupně začínalo zlepšovat a jakmile se tam objevil Dreamland (který jako jediný (+ kancelář vlastníka) připomene styl Tima Burtona, jinak je to jakýsi typický Disneyovský kýč) a Eva Green, bylo to dokonce koukatelné. Zázrak to nebyl ani tak, kýče a klišé tam pořád nebylo málo a humor se nedostavil skoro vůbec, ale aspoň to ušlo. Na víc jak dvě to ale stejně nevidím a názor na zbytečnost tohohle filmu jsem vůbec nezměnil. I když to asi chápu - Disney může znovuobnovit merch na Dumba a děcka ho budou chtít jako plyšáka, protože se ho snažili udělat co nejvíc loztomilého... Btw, ta kultovní scéna tu vůbec není, jen zde na ní je takový slabý (snad bych až řekl "cenzurovaný") odkaz. Slabé 2* ()
Disney zůstal věrný své svaté zásadě, zahrnout děcka roztomile slaďoučkým kýčem a vytáhnout z jejich rodičů co nejvíc peněz aspoň za lístky. ____ Burton už před lety ztratil svůj nádherný cit pro gotickou ponurost. I když je vidět, že omšelý cirkus je prostředí, které ho baví, nedokázal mu vtisknout svůj dřív tak svérázný rukopis. ____ Příběh je pohádkový, hloupý a navíc únavný. Dokážu se dívat na film, ve kterém slůně lítá, protože to je zcela mimo realitu. Ale když se v příběhu vyskytují pitomosti v běžných situacích, tak mi to hodně brnká na nervy. Například zařadit jako hlavní bod programu v exkluzivním cirkusovém vystoupení nevyzkoušené číslo je úplná ptákovina. Charaktery postav neměly soudržnost a byly dost otravné. Snaha poskytnout něco malým a něco i velkým divákům vyústila v nesourodé vyprávění bez humoru i bez poezie. SHRNUTÍ: Odleť si, Dumbo, někam jinam. ()
Zásluhou toho, že jsem prvotní verzi viděl teprve včera, jí mám stále pevně v paměti a mohu s rukou na srdci pochválit snahu renovovat co největší počet scén z původního filmu a zachovat mu jeho čest. Co se týče zbytku, není již moc co vychvalovat. Obsazení hraje své klasické prim - Keaton přiblblého záporáka, Farell mírně upozaděnou hlavní roli, Greenová doplňující ženský prvek a DeVito starouše, který sedne leckomu na lep. Rodinný film, který mě zaujal vizáží samotného Dumba, ale bohužel již ničím jiným. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (8)
- Eva Green se bojí výšek – během natáčení dokázala překonat svůj strach, a to za pomoci profesionálního umělce, který ji trénoval v jejích kaskadérských kouscích. (ČSFD)
- Po filmoch Nožnicovoruký Edward (1990), Ed Wood (1994), Mars útočí! (1996), Ospalá diera (1999), Planéta opíc (2001), Veľká ryba (2003), Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street (2007), Alica v krajine zázrakov (2010), Temné tiene (2012), Big Eyes (2014) a Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (2016) ide už o 12. spoluprácu režiséra Tima Burtona a kostymérky Colleen Atwood. (Astonko)
Reklama