poster

Sloní muž

  • USA

    The Elephant Man

  • Slovensko

    Sloní muž

  • Velká Británie

    The Elephant Man

  • Nizozemsko

    The Elephant Man

Drama / Životopisný

USA, 1980, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Phobia
    ****

    Tak jsem si po dlouhých letech zopakovala dojemný příběh o odlišnosti, osamělosti, zrůdnosti (více té vnitřní, povahové), krutosti i lásce. Lynch si odpustil psychedelické úlety, zvolil konvenční způsob vyprávění, takže poselství snímku pochopí i ten nejprimitivnější, asociální primát, co tráví volný čas vypichováním očiček pavoučkům a trháním nožiček kolouškům. Při těžkém rozhodování, jestli dát pět hvězdiček nebo jen čtyři, rozhodl nakonec směrem dolů fakt, že nejsem příznivcem černobílosti a chyběly mi modré oči sejra Anthony Hopkinse. Ale stejně je to krásný film! 89%(16.1.2012)

  • cheyene
    *****

    Jedním slovem: Vynikající. Více slovy: Parádní podívaná, která je skvěle natočená, záběry kamery nemají chybu a opravdu divákovi zprostředkovávají nejlepší možné záběry. Za vypíchnutí stojí určitě první pohled F. Trevese na J. Merricka. Zde Anthony Hopkins opravdu potvrdil, jak výjimečný je herec, protože ten pohled mluvil za vše. Dalším skvělým záběrem bylo zabírání sloního muže shora, když přišel poprvé k Trevesovi a prochází kolem neznámého stojícího muže za přepážku. Skvěle nasnímaná je také scéna, v níž Hopkins popisuje zdravotní stav Merricka, jenž je vidět pouze jako silueta za paravánem. Herecké výkony již není třeba chválit, jsou prostě brilantní. Zmínit však musím také hudbu, která je tu nesmírně vkusná, lahodící a skvěle pasující k daným scénám. A na závěr nelze opomenout hloubku celého příběhu, jenž je o to silnější, že se opravdu stal. Neřekl bych, že je snímek velmi dojemný, že by se u něj dalo slzet, avšak jisté emoce v člověku dokáže vyvolat.(24.3.2014)

  • DaviD3141
    ****

    Debutová snímka Davida Lyncha z roku 1976 Eraserhead je hroznou víziou priemyselného sveta plného syčiacej pary a tovární znečisťujúcich životné prostredie, dokonalých katalyzátorov pre základné pôrodné fóbie Jacka Nanceho. V The Elephant Man Lynch pracuje s mnohými rovnakými témami a obrazmi, tentokrát však nesúvisia so žiadnou podivnou, nevysvetliteľnou metaforou, ale s dojemným humanistickým posolstvom. Mel Brooks sa roky usiloval o to, aby priniesol na plátna kín pravdivý príbeh Johna Merricka, kvôli nádorom kruto prezývaného „The Elephant Man“. Rovnako usilovne sa snažil priviesť na scénu Davida Lyncha. Režisér pracujúci s nádherným širokouhlým čierno-bielym obrazom zobrazuje Londýn 19. storočia ako škaredé, nepríjemné miesto, kde sa stretáva prudérna (hanblivá) viktoriánska precitlivelosť s nevyberavou, drsnou realitou priemyselnej revolúcie. Hurt hraje Merricka s citlivosťou a dôstojnosťou, ktorá vyžaruje aj spod kilogramov líčidiel, pod ktorými ho vôbec nemožno poznať. Rovnako vynikajúci je i Hopkins, ktorý si uvedomuje, že navzdory svojim pôvodne dobrým zámerom Merricka zrejme podvedome zneužíva ako lekársku zvláštnosť. Film predstavuje pre všetkých zúčastnených naprostý triumf, predovšetkým však pre Lyncha, ktorý obdržal nespočet pôct, ktoré mu umožnili uniknúť z ghetta umeleckého filmu. 85%(27.2.2011)

  • Artran
    ****

    "Lidé mají strach z toho, co nedokáží pochopit," říká David Lynch ústy Johna Merrica, muže znetvořeného na samou podstatu lidské bytosti a mně se v tu chvíli vybavují všechny ostatní Lynchovy snímky, ve kterých také rozum stěží chápe a je nakonec spíše odkázán čelit vlastnímu podvědomí. Podvědomí, do kterého vede temná skulina jak do pytle, jímž si sloní muž kryje vlastní tvář. Ale jak podivně jsem se cítil, když v kontrastu k neforemnému Merricovu tělu mi on sám předkládá miniaturní model chrámu, který pomalu zhotovuje ve svém nemocničním pokoji. Kde se tedy vlastně nachází člověk? V tom zkřiveném, odulém těle, kterého se bojím a nemohu ho rozumem pojmout, nebo v té dokonalé a krásné geometrii věží, portálů a vysokých oken? Kdo ví...(1.5.2008)

  • tron
    ****

    John Merrick, kruto prezývaný „Sloní muž“, naozaj žil, ale mnohí iní umelci ho použili skôr ako kurióznu dekoráciu (komiksový román „Z pekla“ a následne filmové spracovanie bratov Hughesovcov). To David Lynch sa na to pozrel ako na poctivú životopisnú drámu človeka s mimoriadne tvrdým životom, ktorý bol najšťastnejší, keď sa mohol zavrieť do temnej miestnosti a mať od všetkých pokoj. John Hurt alias Kane z VOTRELCA podáva napriek mohutnej maske vynikajúci melancholický výkon a Merrick je v jeho podaní natoľko zaujímavou, fascinujúcou a tragickou postavou, že necháva v pozadí aj „štandardného“ Hopkinsa. Lynchove filmy spravidla nechápem, ale SLONÍ MUŽ patrí k mála jeho „normálnejších“ filmom. Viac na mojom ex-blogu: http://ivokucera.blog.sme.sk/c/161413/Sloni-muz-80.html(30.10.2006)

  • - Josepha Carey Merricka (Sloní muž) mal abnormálne zväčšenú hlavu slonej podoby, telo posiate nádorovými bunkami, zdeformovaný, vypuklý chrbát, nefunkčnú pravú ruku a do veľkej miery zničené nohy. V pamätiach dr. Fredericka Trevesa sa uvádza ako jedna z možných príčin znetvorenia, že v rannom štádiu tehotenstva utrpela Johnova matka šok z útoku slonov, ktoré ju napadli na africkom kontinente. (Zdroj: cinemaview.sk) (Raccoon.city)

  • - Režisér David Lynch se sám pokoušel zamaskovat jako Sloní muž, ale nebylo to ono. (Kulmon)

  • - V době premiéry Sloního muže skládal i David Bowie v roli Johna Merricka svůj divadelní debut. Projekty si však vzájemně nekonkurovaly a oba se staly ve svém oboru triumfem. (Zdroj: Temné stránky duše) (trojúhelník)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace