Reklama

Reklama

Poněkud netradiční western s vynikajícím hereckým obsazením (H. Fonda, K. Douglas, W. Oates, H. Cronyn a B. Meredith) vypráví o jedné regionální věznici z konce minulého století, jejíž pověst je zatím neposkvrněná, tj. útěk je nemožný. Tady se schází všichni lumpové a lotři z okolí, včetně elegantního zloděje Parise Pittmana (K. Douglas). Vysněným cílem všech je útěk, což se ovšem ještě nikomu nepovedlo. Režim ve věznici je tvrdý a zdi příliš vysoké a silné. Pittman je první, kdo díky své inteligenci a penězům má šanci. S ukradeným a velmi dobře „uklizeným“ půl milionem dolarů lze přece podplatit každého! Podlehne však nový naprosto nezkorumpovatelný a humánně smýšlející ředitel věznice Lopeman (H. Fonda)? Typicky mužský snímek je konfrontací dvou osobitých a skvěle zahraných charakterů, dvou mužů, kteří jsou shodou okolností na opačné straně zákona. Je ovšem i chytře napsaným příběhem, oscilujícím mezi komediální a vážnou polohou, který potvrzuje, že mít peníze se vždycky hodí. Film natočil v roce 1970 režisér Joseph L. Mankiewicz. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Na území kalifornského národního parku Joshua Tree postavili pro účely natáčení za sedm týdnů věznici a pak do ní umístili postavy jdoucí proti očekáváním míry zkaženosti. Souboj Fondova ředitele reformisty se sklony k naivitě a Douglasova na oko rovného bandity, který neudělá nic, z čeho by neměl v budoucnu prospěch, je samozřejmě ústředním motivem až do finálního „chřestění“ zbraněmi. Od žánrového zelenáče Mankiewicze břitké humorem i cynickými návaly pragmatismu postav. Tyhle originální westerny jsou stejný poklad jak půl milionu dolarů v hadím hnízdě.. ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Je to revizionistický western z prostředí věznice, z níž se sympatický antihrdina pokouší uniknout, aby si mohl vyzvednout prachy, které na začátku filmu ukradl a schoval. Pak hurá do Mexika! Pro westernový žánr jsou typické zápletky a motivy zločinu a spravedlnosti. Zde jsou však tato komplikovaná a vážná témata zlehčena jistým humoristický pojetím, díky němuž mi film připomínal westerny jako Jeremiah Johnson nebo Život a doba soudce Roye Beana. Divák tedy nemusí toliko hloubat nad tím, kdo je vlastně víc v právu (myšleno samozřejmě morálně), protože je tak nějak jasné, že všechny strany jsou tak trochu dobré i zlé a pokud jedna taková strana utiskuje druhou a nutí ji se dívat na to, jak lehkomyslně popravuje příslušníky druhé, tak z brutálního střetu sil pak lze vinit buď nikoho anebo všechny. Film však není příliš sociálně nebo psychologicky zatížený, ač si myslím, že by mu to kvalitativně pomohlo: Tak třeba psychologická proměna postavy Henryho Fondy by mohla být prokreslenější. Dále mohlo být věnováno více pozornosti vztahům mezi protagonistou a jeho spoluvězni, čímž by se stalo divácky údernějším to, jak je v závěru obětuje, aby se sám dostal z basy - takto by si scénář mohl pohrávat s diváckým očekáváním a na konci by protagonista ještě silněji dostál titulu filmu. V poslední řadě by měl film diváka více zainteresovat do plánu útěku, který však probíhá spíše na pozadí - není k němu vztahována taková pozornost. Jistě by si pak film žádal svižnější režijní podání a o hodinu stopáže navíc, což klade vyšší nároky na tvůrčí schopnosti. Plán útěku a jeho praktické zhotovování by mělo fungovat jako únik z hlavolamu, který v divácích buduje napětí, zainteresovanost a sympatie. Diváka by spolu s postavami hledal cestu ven a poznával při tom, jak funguje vězeňský systém (na čemž by se mohla lépe zračit revizionistická témata, případně by se takto krystalizovala metafora ke skutečnému žití i mimo vězení, které je rovněž svázáno v systémem, který se čím dál tím více jeví jako morálně pokleslý, nespravedlivý a byrokraticky zaslepený). Krom vězeňského systému by divák více poznával i postavy, co ho udržují, což by mělo vést k zájmu i o tuto stranu barikády. Střet těchto stran v závěru by pak byl více katarzní. Ve skutečnosti však toliko katarzní není, protože scénář dost napracoval na budování napětí, spletitosti vztahů a fungování věznice. ___Film si však lze stále dost dobře užít díky jeho lehce cartoonovému podání, o němž svědčí i chytlavá úvodní znělka, i díky charismatickým či trhlým postavám a dobře napsaným dialogům. Navíc je to dobře natočené - dobře se na to kouká, i když se to odehrává jen ve špinavém vězení uprostřed pouště. ()

Reklama

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Duel dvou rozdlíných povah své doby aneb když vše není tak, jak se navenek jeví. Nečernobílý snímek komicky laděný, avšak jak to tak bývá, vystřízlivění i v životě bolí a tady to bude stát život mnoha lidí kvůli jedinému vychytralému banditovi, kterému není nic svaté.. Spravedlnost však jest a semele zlo. :-) Originální western. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Kirk Douglas je tu tradične chlapácky, jeho postava však nemá takú charizmu ako tie, ktoré stvárnil vo svojich starších, geniálnym Johnom Sturgesom režírovaných žánrovkách Výstrely v O.K. Corral či Posledný vlak z Gun Hillu. U westernov nemám rád odľahčené poňatie a u snímiek, odohrávajúcich sa vo väzenskom prostredí to platí dvojnásobne (miestami to tu vyzeralo, že za éry divokého západu bol pobyt v kriminále učinená selanka, otrocká práca v kameňolome vítaným spestrením všedných dní a zavraždenie dozorcu či dokonca riaditeľa basy všednou vecou, za ktorú sa trestalo nanajvýš pár dňami samotky), očakávane mi teda nesadol žartovný podtón, ktorý film mal. Našťastie v závere to napokon až taká veľká sranda nebola... ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Tento western se odehrává převážně ve vězeňském prostředí. Kirk Douglas je spolu s dalšími zavřený ve vězení, odkud se nedá dostat. Ředitele věznice dělá nekompromisní Henry Fonda, který se tu snaží zavádět nové metody. Vše ale vede k velkému útěku a přestřelce. podaří se Kirkovi ukořistit schované peníze? Plán se neobejde bez podrazů. "Jsem bankrot" ()

Galerie (30)

Zajímavosti (2)

  • Krátkou básní, recitovanou během hodiny učitelem, je "Invictus", kterou v roce 1875 sepsal William E. Henley. (Conspi)
  • Většina filmu byla pořízena v oblasti zvané Joshua Tree National Monument. Jedná se o národní park v Kalifornii, kde bylo do tehdejší doby jakékoliv filmování zakázáno. (Conspi)

Reklama

Reklama