poster

Osvícení (TV film)

  • USA

    The Shining

  • USA

    Stephen King's The Shining

  • Slovensko

    Žiara

  • Kanada

    The Shining

  • Austrálie

    The Shining

  • Velká Británie

    The Shining

  • Austrálie

    Stephen King's The Shining

  • Kanada

    Stephen King's The Shining

  • Velká Británie

    Stephen King's The Shining

Horor / Drama / Thriller

USA, 1997, 3x91 min

  • tron
    **

    „Je to ako obrázok v knižke, Danny. Nemôže ti ublížiť. Ale ak mu dáš šancu stať sa niečím viac...“ Čítal som väčšinu vecí od Kinga a videl väčšinu filmov podľa Kinga, takže som sa na jeho takmer 5-hodinovú televíznu smršť o hoteli Overlook tešil. Bolo mi jasné, že Kubrick je Kubrick, ale prečo to neskúsiť ešte raz, navyše ak režíruje skúsený Mick Garris v Kingovej produkcii podľa Kingovho scenára a s Kingovým cameo (dirigent v bielom)? Bohužiaľ, po sľubnom rozjazde (samozrejme, Kubrick to nie je) sa to duu Garris/King vymklo spod kontroly. Triky s kríkmi sú úsmevné, vo vypätých situáciách (ktorých ku koncu pribúda) sa ukazuje, aký je Steven Weber (DRAKULOVINY) smiešny herec a miestami som až neveril tomu, aký hlúpy scenár King napísal (psychopat niekoľkokrát zaútočí na postavu, leží pred ním bezbranná a namiesto toho, aby ju dorazil, začne prenášať trápne „psychopatické monológy“, vďaka ktorým sa postava spamätá a utečie, psychopat ju znova začne prenasledovať, znova ju zvalí na zem... a zasa monológ). Po takmer až výbornom rozjazde (80%) a priemernom prostriedku (60%) je zúfalé finále priveľkým sklamaním (20%) a do nemalej miery ničí to dobré, čo sa dovtedy vytvorilo.(27.5.2011)

  • playboxguest
    ****

    Čtyřhodinová televizka, kterou mám daleko raději jak Kubrickovu verzi. Jako malá jsem v tom filmu měla i své vybrané lekačky, které na mě fungovaly do zemdlení, což už se dneska sice nekoná, ale atmosféra přesto i po těch letech zůstává zachována. A Weberova proměna je tu stejně lahůdková, jako ta Nicholsonova. Viděno - nesčetněkrát.(30.5.2012)

  • Jino
    ****

    Nejvíc mě na tomto zpracování Shining zaujal Jack Torrance, který je jiný než v Kubrickovské verzi, což bylo hlavním důvodem sporu mezi Kubrickem a Kingem. Stephenovi se právě nelíbil skvělý Jack Nicholson, a to z jediného důvodu, protože už od začátku měl jakoby na čele napsané "pozor, bude ze mě šílený, vraždící maniak!!!" Srovnávat tyhle dvě verze opravdu mnohých věcech nejde. Garrisův Shining je taky dobrý a jako seriál si drží slušnou úrověň a ke konci graduje zhoustlou atmosférou (i když mohla být ještě určitě o něco hustší). Tím, že tohle Osvícení zůstává věrné své předloze (určitě potěší nejednoho čtenáře pana Kinga) je asi největší plus tohoto seriálu.(21.2.2007)

  • Likan7
    ***

    Viděl jsem Bouři století, ta má taky 3 díly podobné délky, jestli si vzpomínám dobře. Po shlédnutí Osvícení od Kubricka, kterému jsem sice napařil plnou, ale rozhodně to nepovažuju za mistrovské, nebo dokonce dokonalé dílo, jsem si se zájmem obstaral tuhle verzi. Údajně je pofoukaná samotým Kingem a ve finále jsem čekal něco na způsob Bouře století. Bohužel jsem to dostal jen z části. Úvod mi přijde lepší než v Osvícení, naopak pak se rozehraje celkem nudné "nic", které je občas utnuté nějakým "zvratem", který je ve skutečnosti třeba jen průvan. Hodně se mi ale líbilo téma "keře", ty v Osvícení nebyly a tady si s nimi autoři dobře vyhráli, jen škoda, že to nenechali jen na stíny, jak začaly chodit, šlo to do kytek stejně jako to směšný CGI. Třeba ale i scéna v koupelně se mi tady líbila víc, má větší grády, je hororovější a rozhodně hrůzostrašnější. Mnohem víc je tu zaměřený kluk, což jen vítám, protože nic proti Weberovi, je to hrozný herec. De Mornay taky, ale ta je alespoň neskutečně hot a vypadá uvěřitelněji, než ta uřvaná dilka z Kubrikovy verze, která jen ječí, drží nůž a běhá jak pošahaná. V poslední půl hodině se hodně přitvrdí na pilu a celý samotný konec mi přijde lepší. Je ucelenější a takový uvěřitelnější. Proč tedy jen 3? Všechno dobré se stane na začátku a v posledním díle. Ty 2 hodiny mezi tím je omáčka bez chuti, která Vám nebude chutnat.(5.9.2017)

  • SOLOM.
    ***

    Já si prostě nemůžu pomoci, ale ani druhé zpracování Kingovy knihy mě nedokázalo okouzlit natolik, abych si tento příběh zamiloval. Dokonce si myslím, že je úplně na stejné úrovni jako všemi vychvalovaný Kubrickův film z roku 1980. Knižní předlohu jsem nikdy v životě nečetl, ale ve skutečnosti se ani moc nedivím, že sám King nebyl s prvním filmem moc spokojený a proto se po delší odmlce rozhodl s pomocí Garrise natočit vlastní. Kubrick se totiž (co jsem se dozvěděl) předlohy zrovna moc nedržel a i já měl pocit, že Nicholsonova proměna z hodného otce na šílence rozhodně neproběhla nikterak postupně, jak správně měla. Což však neznamená, že by byl jeho herecký výkon špatný, to v žádném případě. Zde se vše rozjíždí pěkně pozvolna, jenže až moc. Byl jsem rád, že se tvůrci více věnovali samotné historii pochmurného hotelu i samotným trampotám Jacka a jeho rodiny, ale v některých momentech to bylo až moc nezáživné a zdlouhavé. Což taky nebylo zrovna dobré. Nicméně jsem se dokázal do děje více zakousnout, než tomu bylo u Kubricka. Možná i proto, že zde nebyl rušivý element v podobě Shelley Duvall – Rebecca De Mornay byla mnohem lepší volbou a to jak po stránce vzhledu, tak i hereckého výkonu. Oproti tomu i zde jsem narazil na malého fakana, který mi po většinu filmu pil neskutečně krev. To Steven Weber nebyl vůbec špatný – byl prostě jiný než Jack Nicholson, ale svou kvalitu rozhodně měl. Na televizní film to nebylo špatné, přesto i zde jsem narazil na spoustu věcí, jenž bych klidně vynechal, nebo alespoň výrazně zkrátil. Dokážu se vžít do pocitů čtenáře, který nechává pracovat svou představivost a King vždy uměl překvapit skvělým a poutavým příběhem, ale když potom sleduju některé scény a jejich nedokonalost (mnohdy až ohyzdnost), tak bych se bez nich raději obešel. Takže pokud tedy přejdu k finálnímu hodnocení, tak Kubrickovu filmu jsem dal 60-65% a tady to bude úplně na chlup stejné.(21.1.2018)

  • - Stephen King nikdy nebyl spokojen s Kubrikovou verzí filmu. Právě proto vznikla podle jeho scénáře tato televizní minisérie, která je knize mnohem věrnější. (Nach)

  • - Jackův zápas s alkoholismem je přímá metafora vlastního boje Stephena Kinga s alkoholem, když psal knihu. (hladass)

  • - Role Johna Torrance byla původně nabídnuta Timu Dalymu. Ten měl zájem, ale nebyl dostupný, a tak navrhl, aby jeho role byla nabídnuta jeho dobrému příteli a spoluúčinkujícímu ze seriálu Křídla (1990) Stevenu Weberovi. Se Stephenem Kingem se Daly nakonec setkal během natáčení filmu Bouře století (1999). (hladass)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace