Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Živly nemají slitování. Pocítíte jejich zuřivost. Atlantik se vzdouvá v třicetimetrových vlnách. Vítr zuří na maximum! V říjnu 1991 se tři povětrnostní fronty - mezi nimi i hurikán Grace - srazily v dosud největší zaznamenané bouři, meteorology nazvané "Dokonalá bouře". Ve filmu Dokonalá bouře posádka rybářské lodi Andrea Gail bojuje s nejmocnějšími živly, jaké kdy příroda uvolnila ze řetězu... (Warner Home Video CZ)

(více)

Recenze (389)

TotalFilm 

všechny recenze uživatele

V roce 1981 natočil Wolfgang Petersen svoji dodnes nepřekonanou Ponorku. Po dvaceti letech se na rozbouřené moře vrací znovu, aby zfilmoval románový bestseller Sebastiana Junga, napsaný podle skutečných událostí. Ponorka byla výjimečná především svým realistickým pohledem na válku a tím, že na rozdíl od drtivé většiny podobných filmů službu na moři nijak neidealizovala. Také v Dokonalé bouři se kromě romantických záběrů slunce zapadajícího do vln oceánu dočkáte otřískaných interiérů lodi nebo naturalistických záběrů z lovu ryb a brzy vám bude jasné, že když se moře rozzuří, tak je opravdu zle. Největší hvězdou filmuje bezesporu George Clooney, který se pomalu, ale jistě stává prototypem moderního „akčního" hrdiny a spolu s Gladiátorem Russellem Crowem tak „krade" práci tradičním svalovcům typu Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stallona. Po majoru Archie Gatesovi ze Tříkrálů je kapitán Billy Tyne dalším z jeho správňácky drsných chlapíků a Clooney tentokrát pro změnu vypadá jako pravý mořský vlk. Přesněji řečeno vypadá tak, jak si každá středoevropská suchozemská krysa, odkojená Balatonem a Máchovým jezerem, představuje pravého mořského vlka: mužně zarostlá a větrem ošlehaná tvář, vytahaný svetr a slušivé gumáky. Hrdiny Dokonalé bouře nejsou tradiční hollywoodští supermani, ale obyčejní lidé s obyčejnými problémy. Během úvodní půlhodinky filmu jsou jednoduše, ale působivě představeny všechny hlavní postavy, a když pak začne jít do tuhého, tak nám na nich opravdu záleží. Jedině snad lehce klišovitý koncept dvou znepřátelených mužů v posádce si mohl Petersen odpustit. Nadbytečný je také vedlejší příběh malé výletní plachetnice, která se dostala do ohniska bouře. O její posádce totiž nevíme skoro nic, a právě proto se o ni nebojíme tolik jako o muže na palubě Andrey Gail. Speciální efekty od společnosti ILM jsou tradičně skvělé, i když při záběrech z větší dálky je bohužel přece jenom příliš jasně vidět, že ony obrovské vlny byly vytvořeny počítačem. Rovněž se nemůžu zbavit dojmu, že fyzika (opět) dostala místy na frak. Některé ze zobrazovaných situací by podle mě ve skutečnosti nemohly skončit jinak než okamžitým potopením dotyčné lodi. Místy je pak toho rozbouřeného moře trochu moc a menší „odpočinutí" v podobě klidnějších scén by neškodilo. Možná právě proto si ale nakonec z Dokonalé bouře odnesete tak intenzivní zážitek. Jakmile vás film jednou polapí do svých zpěněných osidel, už vás z nich nepustí a nedá vám ani na chvilku vydechnout. Výsledkem je vzrušující podívaná, která dokonale popisuje majestátnost a sílu moře, a vzdává tak hold všem odvážným rybářům, kteří se ve svých děravých kocábkách pravidelně vy dávají vstříc nebezpečí lovit naše sardinky, slanečky a rybí prsty. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Obsadenie skvelé. Vizuálne efekty špičkové. Aj dramatická poetika filmu je príjemná – nejde iba o ďalšie popcornové, katastrofické „eye-candy boom“. Ale scenár je príliš vykonštruovaný, neoriginálny a predvídateľný, napísaný akoby na poslednú chvíľu. Čo mala znamenať napríklad ta vedľajšia línia príbehu so záchranou pasažierov člnu vrtulníkom, keď s ostatným dejom filmu nijako nesúviseli? ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Skvělé triky, svižná akce, ale kvůli "klasicky" vyvařenému scénáři to víc než lepší průměr prostě není. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Až na ten dlouhý začátek, kdy se nás sice tvůrci snažili uvést do všedního života rybářů, ale možná tuto činnost nemuseli provádět tak dlouho, je to vskutku sugestivní a dramaticky funkční film, u kterého dokonce můj kamarád v kině dostal mořskou nemoc. :) ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Parádní podívaná s překvapivým, nehollywoodským koncem. Ale vzhledem k tomu, že jde o příběh podle skutečné události, nemohli si tvůrci dovolit zakončit to jinak. Jinak vidět to v telce, dal bych za tři, protože sugestivnost rozbouřeného moře, jaké se povedlo hochům z ILM, se dá vychutnat pouze na velkém širokoúhlém plátně. Ale to neříkám nic objevného :o) ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Je to triková podívaná jedna báseň, a kvůli hudbě bych si pořídil domácí kino, protože soundtrack James Hornera má stejnou monumentální a démonickou sílu jako Dokonalá Bouře, kolem které se točí celý film. A skvělé herecké výkony celkový dojem jen umocňují. Tahle Bouře je prostě Dokonalá a krásná... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Tak dokonalá tedy rozhodně ne. Ale stejně hodně dobrá žánrová jednohubka, která zasytí na delší dobu. 80% Zajímavé komentáře: Tyler, Fr ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Byl jsem osobně připraven, dle zdejších komentářů, na nudný úvod, který se nedostavil a (ne podle zdejších komentářů), na přehlídku akce a triků bez myšlenky, což se také nedostavilo. Jak již bylo řečeno, lepší, než Emmerich, bez patosu a pro mě snad bez jediné zbytečné scény. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Napětí, které je ve filmu místy vygradováno až na doraz, mohlo mít daleko větší účinek, kdybych neznal konec. Ale to už bych taky nemusel vydržet s nervama. :) ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $140miliónovTržby USA $182,618,434Tržby Celosvetovo $328,718,434║ Tento film mi neskutočne sadol, výborné obsadenie, skvelý smutný dramatický príbeh, trikovo tiež k maximálnej spokojnosti, plus podmanivá hudba od Jamesa Hornera. /videl v kine: 95%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Petersenův hollywoodský standard, který je už tradičně založený na velké heroizaci hlavních postav, které jsou napsány tak akorát, aby se divákovi zalíbily. Chlapácký Clooney, romantický Wahlberg atd. se z poklidného rybaření dostanou do chřtánu hrozivé bouře, ve které začne mít až dosud podezřele poklidný a vláčný film spád. Jsou to spíše úchvatné fekty než nějaký velký režijní vklad, co dělá z Dokonalé bouře dobrý film. Ani herecké výkony nepatří zrovna mezi vrcholné kousky, jsou řekněme typicky žánrové. Když se to vezme kolem a kolem, tohle pimprlové duivadlo o partě rybářů funguje přesně tak, jak má. Kdyby se Petersen tolik nerozohnil v závěru (který připomíná expllozi skladu vanilky), byl by to zase špektákl na plný kotel. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Průměrný film se smutným koncem, kterému chybí vtáhnutí do děje. Divák si nezamiluje žádnou postavu a jen se dívá co se s nimi děje. Režie Wolfganga Petersona mi přijde bez nápadu, bez inovace a sází na velmi silné obsazení, které však nemůže zachránit vše. Film sleduje příběh rybářů, bouří, odvahu a boj proti smrti, schválně jak moc na vás jejich boj zapůsobí a změní. Mě prakticky vůbec. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Na mě trochu zdlouhavý začátek, ale když se něco začne dít, tak to stojí za to. Herci ani moc nehrají, spíše šlo "fyzické herectví". Hlavními hrdiny filmu jsou tvůrci efektů, autor hudby James Horner a režisér, který dokázal natočit opravdu napínavé scény. Více se mi líbilo zachraňování té malé loďky než příběh lodi Andrea Gail. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zasazením zcela věrohodných postav do zcela nevěrohodných situací (tsunami, žralok, muž přes palubu, roztržka na lodi…) připomíná Dokonalá bouře aluzi na první a druhou světovou válku, v níž stateční muži z masa a kostí čelili všeobjímající absurditě na válečném poli i mimo něj. Na tomtéž byl postaven rozpor mezi vojenským drilem a zkušeností Vietnamu ve Full Metal Jacket. Základní rétorická figura Kubrickova filmu vyplývala z konfrontace obou částí, kdy reálná vietnamská zkušenost radikálně negovala cíle výcviku; vše bylo jinak. Němec Petersen stejně jako kolega-pobočník Emmerich navazují ve svých reminiscencích německého válečnictví na „triumf vůle“ a „vítězství víry“, tedy pilíře Ameriky, ale jsou mnohem epochálnější než sama Riefenstahlová, dávajíc vzpomenout, co se stane s národem, když zvlčí. Ve svých filmech sesílají na Ameriku epidemie a povodně, revanšujíc se za poválečné reparace. V Petersenovi a Emmerichovi, efektním, spektakulárním, rádoby zděšeným farizeům, vzkypěl nebezpečný výhonek Čtvrté říše, nadcházející po První říši Karla Velikého, Druhé říši Bismarckově a Třetí říši Hitlerově. Samozřejmě, na apokalyptickém myšlení je postavena moc pokleslého křesťanství a Amerika v tomhle zatím jiná být zřejmě ještě nějaký čas nehodlá. Místo toho, aby se takový apokalyptik věnoval hledání možných změn, točí jeden temný příběh za druhým. Maluje čerty na zeď a čeká Armagedon. Fanatizuje davy. Pořád je to ale ta samá apokalyptická posedlost, do níž nás americký zábavní průmysl s pomocí z Evropy improtovaných německých režisérů vrhá, aby nás z ní američtí júesarmy hoši mohli zachránit. Takovému Emmerichovi, i když by potřeboval dramaturga a sebereflexi jako sůl, nikdo nic říct nemůže, protože jeho filmy vyinkasovávají stovky milionů dolarů. Podobně nemohl nikdo nic vytýkat svého času Hitlerovi, jehož nešťastná strategická rozhodnutí nahrávala spojeneckým armádám. Podobně zvlčil Majkl Bay, který svůj nejlepší film, Skálu, natočil pod striktním producentským dohledem, aby po dosažení režisérské svobody promrhal s Transformery deset let života, které mohl investovat do filmové adaptace proslulé gamesy Half-Life (pokud to někomu nedošlo, osud Gordona Freemana je principielně totožný s osudem Stanleyho Goodspeeda); do stejného ranku patří nadstandardní Univerzální voják tehdy začínajícího Emmericha, dnes mesiášského vůdce utrženého z řetězu (sebe)reflexe. Málokdo ví, že kasovní trháky jako Independence day nebo Godzilla vlastní štempl německé filmové školy, přitom byla doba, kdy Západ považoval Němce především za staromódní a pikorestní. Malá a velká vévodství, středověká města, barokní paláce, čarovné hrady na Rýnu a gotické zříceniny, norimberské hračky, drážďanské pastýřky a němečtí profesoři, komická jména jako Ulm, Worms, Polkwitz, tři sta různých druhů klobás, to bylo Německo. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Dalo by se říct, že je to pohádka o tom jak měl G.C. peška na ryby, ale na oplátku mohl zažít bouři století. Bohužel to není pohádka. Děj je přizpůsoben tomu, že se jedná o katastrofu, která se doopravdy stala. Po seznámení s osádkou lodi Andrea Gail a jejich rodinými příslušníky, až zjistíme že rybářům se prý sny nezdají a proto jsou tak statečný se vydáme na moře, kde zažijeme menší ale hlavně TO větší dobrodružství. Vedlejší dějovou linii podtrhává příběh o záhranu jachty a osádky vrtulníku a musím podotknout, že dodává dramatičnosti příchodu bouře k těm, kteří mohli zůstat v klidu a přijít o úlovek, nebo ,,to skusit projet". Bouře je opravdu dokonalá a velice hezky provedena, výtečná hudba Jamese Hornera skvěle podbarvuje celý snímek a je veliká škoda, že dvd nemá zvukovou stopu v dts. Protože to by se museli utopit i moji sousedi v paneláku! Přesto je to dle mě dramatický průměr s občasným dost dobrým efektem. ()

Související novinky

Zemřel režisér Wolfgang Petersen

Zemřel režisér Wolfgang Petersen

16.08.2022

Ve věku 81 let zemřel slavný německý filmař Wolfgang Petersen. Režisér se proslavil v roce 1981 snímkem Ponorka, který obdržel šest nominací na Oscara. Tento úspěch vedl o tři roky později k dětské… (více)

Reklama

Reklama