Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt. Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. Působivý snímek si v roce 1964 odnesl tři Oscary - za nejlepší černobílou kameru, pro Melvyna Douglase za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli a pro Patricii Nealovou za hlavní ženský herecký výkon. (Cinemax)

(více)

Recenze (67)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Otcovsko-synovský konflikt nějakým způsobem nestačil utáhnout celý film. Paul Newman hraje dobře, ale taky skoro stejnou roli jako celá 60. léta a bohužel už na mě tolik nepůsobí. Filmu ubližuje jednotvárnost děje, která ve druhé polovině přechází v utahanost a stereotyp. Starý pán pronáší moudra, moralitky a naříká nad ztraceným dobytkem, do toho se odehraje pár konfliktů mezi ním a synem. Nejzajímavější roli má Patricia Neal, ale ta zase není dostatečně využita. No, prostě trochu zklamání. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Stejně jako v jeho dalším filmu, Hombre, si režisér Martin Ritt pohrává se žánrem westernu. Společně s chladnokrevně dokonalým Paulem Newmanem vytesal náhrobek pro westernový žánr. Ne, že by to byl poslední žánrový film, ale naopak nechává zemřít vše, co k westernu neodmyslitelně patřilo. Konec širým pláním se stády krav, konec zásadovým kovbojům a hlavně konec hrdinům, kteří vlastně nikdy hrdiny nebyli. Až je z toho člověku smutno. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Záporák Newman v roli černé ovce farmářské rodiny v krizi. O western v klasickém smyslu nejde, spíše o příběh rodiny z amerického venkova 60. let 20.století, která bojuje se svými problémy i s pohromou epidemie slintavky. Z podobného prostředí se mi líbily jiné filmy mnohem více, např. Kočka na rozpálené plechové střeše (1958). Trailer k filmu Hud: http://www.facebook.com/video/video.php?v=1052301477747 ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Paul Newman tyhle frajírkovský typy prostě uměl zahrát a tohle je taková jeho one man show. Moc nechápu, za co dostali Oscara ty ostatní herci. Příběh mě ale moc nezaujal a chvílema jsem se u filmu nudil. Zajímavý je to opravdu snad jen pro fanoušky Paula Newmana, protože on táhne celej film. Ale Newman má na kontě rozhodně mnohem lepší filmy. 50% ()

Galerie (38)

Zajímavosti (4)

  • Postava Patricie Neal, hospodyně Alma, má ve filmu celkem malý prostor. Proto ji Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu na 21. ročníku Zlatých glóbů navrhla na nejlepší vedlejší herečku. Za tu samou roli získala Neal Oscara, avšak za hlavní ženský výkon. Různí kritici zastávali názor, že herečka si cenu vysloužila nikoliv za svůj výkon, nýbrž za soucit. Patricia Neal prodělala totiž několik životních traumat. Největší z nich byla smrt dcery, která zemřela na spalničky. Když 13. dubna 1964 vyhlašoval Gregory Peck nejlepší herečku, vítězka Patricia Neal na 36. udílení cen nebyla. Tou dobou čekala čtvrté dítě a byla doma. Cenu za ni převzala herečka Annabella. (SeanBean)
  • Film se dostal na seznam proslulého řebříčku 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete. (SeanBean)
  • V rámci přípravy na svou roli Newman několik týdnů pracoval na ranči v Texasu jako honák krav. (Mikino00)

Reklama

Reklama