Režie:
Eva SadkováScénář:
Václav NývltKamera:
Václav HanušHrají:
Radovan Lukavský, Jan Tříska, Miroslav Macháček, Rudolf Hrušínský, Jiří Holý, Jana Břežková, Luděk Munzar, Irena Kačírková, Vít Olmer, Karel Šebesta (více)Obsahy(1)
V roce 1965 vznikl podle scénáře Václava Nývlta (zároveň autor předlohy „Dva miliony svědků“) a pod režijním vedením Evy Sadkové kriminální snímek, kde vyšetřovatelé Suda (R. Lukavský) a Koval (J. Tříska) stojí tváří v tvář případu vraždy, která se udála doslova v přímém přenosu. Při premiéře původní televizní detektivky „Případ pro tři vrahy“ dramatika Petra Tarantíka (M. Macháček) je ve studiu zabit elektrickým proudem před očima miliónů diváků, celého štábu i ostatních účinkujících herec starší generace Faltys. Každý z mnoha přítomných může být pachatelem. Motiv však měli jen někteří. Například architekt Balabán (R. Hrušínský), milenec Faltysovy ženy (I. Kačírková), asistent režie Číž (V. Olmer), jenž stál o jeho chráněnku Jindřišku (J. Břežková), nebo herec Ajm (J. Holý), jehož k zavražděnému pojilo silné nepřátelství… (Česká televize)
(více)Recenze (46)
Nesmírně miluji tento žánr. Detektivka z komunistického prostředí. Famózní Radovan, energií nabitý Tříska a úplně božský Macháček. Sadková ale režii nezvládla, je to upocené, málo srozumitelné a někdy i nudné. Hvězdy našeho filmu jako Velen, Korbelář a Ruda se snaží to zachránit. Udělali co mohli. Škoda takového dobrého krimi, které uchopí do rukou blbka. ()
Jednou z předností je výborný scénář Václava Nývlta originálního kriminálního příběhu a zajímavé prostředí počátků televize, kdy se vysílalo živě a kde do hry vstupují spousta lidí zajímavých profesí kolem umění i techniky. Snímek nabízí zdařilé herecké výkony, mezi nimiž vyčnívá zejména Radovan Lukavský jako detektiv, Miroslav Macháček jako experimentující autor detektivní hry a Luděk Munzar jako opilý svědek-umělec. Úvod a závěr rámcuje skvělá hudební skladba, bigbít v podání skupiny Mefisto zpívaný Pavlinou Filipovskou... Leč jako celek to dokonale není, působí to v celovečerním formátu roztahaně, spomaleně a hluchých míst se najde dost. Uměl bych si 5 miliónů svědků představit třeba jako špičkovou televizní inscenaci, které Eva Sadková bezpochyby uměla, jen stopáž by musela být o něco kratší a nesměl by tam být Vít Olmer a mladý Tříska v roli kriminalisty (nic proti němu...). 70% ()
40% - Poměrně neznámá detektivka, kterou natočila dlouholetá televizní režisérka a na výsledku je to znát - ačkoliv je to film pro kina, vypadá spíše jako televizní inscenace. To samo o sobě by ještě nemuselo být na závadu. Tady se však hodně mluví a málo koná. Vztah vyšetřovatelů v podání Jana Třísky a Radovana Lukavského mi byl taky záhadou - na začátku vyšetřování Tříska Lukavského nezná a považuje ho za televizního zaměstnance. To tam byli vysláni každý odjinud? Námět jako takový byl celkem zajímavý, ale vyšetřování se táhlo a odhalení pachatele mi přišlo spíše jako dílo náhody než dedukce vyšetřovatelů, ačkoliv poctivě proškrtávali seznam podezřelých. ()
Jan Tříska jako trochu hejskovitý kriminalistický elév, Radovan Lukavský jako jeho mentor s kamenným obličejem a kousavými poznámkami a řada velice dobrých herců i v maličkých roličkách. Obvzláště kouzelný je Luděk Munzar jako přiopilý (či přiopilost předstírající) a z kriminalistů i oficiózních hesel si utahující novopečený tatínek (a potměšilý intelektuál). Velmi pěkná česká (tj. založená spíše na psychologii, dialozích a atmosféře) detektivka, na které je vidět postupné tání režimu v polovině šedesátých let. Pod titulky je už dokonce bigbeatová písnička hraná tehdy slavnou skupino Mefisto a zpívaná Pavlínou Filipovskou. Tři a půl hvězdičky. Při novém shlédnutí musím trochu přidat. ()
"Můžete si vybrat svého vraha i svou smrt." Vyšetřování smrti v přímým přenosu mě bavilo. Usvědčení vraha mě zarmoutilo. Obávám se, že z týhle důkazní nouze by ho vysekal i tesař večerně studující práva. To je škoda, protože postavičky podezřelejch mě dost bavily. Zejména dramaturg Vorlíček to s dudlíkem docela rozjel, ale i poklidnej architekt Balabán byl hodně zábavnej a nejpodezřelejší byl osvětlovač Haukvic, protože seděl daleko a neměl motiv. Tohle bych prostě nechtěl vyšetřovat, ale soudruh kapitán Suda pojal tu rekonstrukci činu po Herculovsku a za mě to bylo docela dobrý. ()
Galerie (2)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (1)
- Ve fázi scénáře měl snímek být třetím v sérii krimi filmů Vladimíra Čecha, následujícím po titulech 105% alibi (1959) a Kde alibi nestačí (1961) a měla v něm vystupovat dvojice Tůma (Karel Höger) a Líbal (Josef Bek). (snaked)
Reklama