poster

Den kobylek

  • USA

    The Day of the Locust

  • Slovensko

    Deň kobyliek

Drama / Thriller

USA, 1975, 144 min

  • Laxik
    *****

    Den kobylek je příběhem femme fatale Faye, přelétavé mrchy kalibru jaderné hlavice, a dvou mužů, jimž popletla hlavu. Tyto tři ústřední skvěle napsané postavy film táhnou tak suverénně, že člověk přehlédne i fakt, jak moc se to celé ty dvě hodiny táhne. Žádný z nich by se nedal označit za charakter kladný, přesto se všemi divák cítí. Všichni totiž touží po lásce, štěstí, souznění, porozumění. A ani jednomu se ho nedostává. Proto jsou nešťastní a mně bylo smutno s nimi. Ani tu Faye jsem nedokázal nenávidět, a nebylo to jen kvůli podmanivé kráse Karen Blackové, která mimochodem předvedla absolutně dokonalý herecký výkon. Paradoxně ji jsem nejvíc litoval, jí jsem přál nabytí rozumu a případné štěstí. Jestli se jí ho nakonec dostalo, toť otázka, kterou si musí divák z náznaků zodpovědět sám. A teď ten konec. Finále jasně ukazuje, že se Den kobylek s realismem moc nezatěžoval. Čímž se vysvětluje i Sutherlandovo občasné přehrávání. Mě konec zpočátku zaskočil a narozdíl od místních uživatelů i zklamal, ale během několika minut jsem mu to odpustil a přijal ho takový, jaký je. Přehnaný, ale sdělující vše, co měl Schlesinger (a nejspíš i West) na srdci. PS: Dabing byl příšerný, ale jsem rád, že jsem se přes něj nakonec přenesl. Příště pouze v originálním znění.(25.3.2016)

  • LadyPupu
    ****

    "Můžu milovat jen toho, kdo je trestuhodně štědrej." Moc pěkně vykreslená realita soudobé Kalifornie a Hollywoodu, pozlátka, mamonu a pokřivených vztahů postavených na vzájemném využívání. Schlesinger nezůstal původní Westově předloze nic dlužen. Proměna ušlápnutých měšťáků, ve vražedný dav, který v závěrečné scéně připomíná ničivá mračna kobylek je absolutním vyvrcholením filmu. Hnus znásobený pocitem, že vidíte oběti vlastních prázdných životů, duševní mrzáky, kteří se s chladnou vypočítavostí nakonec obracejí proti sobě a navzájem se vraždí, protože už sami nevědí, koho nenávidí víc, zda ty druhé nebo sebe sama ze své podstaty. Odporně úchvatný zážitek. "Kameramani už všechno natočili, to je neuvěřitelné!"(6.3.2016)

  • Radyo
    ****

    Je pravda, že "nesmrtelnost" dal jménu Homer Simpson až onen animovaný človíček ze seriálu Simpsonovi, ale Homer Simpson (Donald Sutherland) v tomhle snímku je také postava, která si zaslouží své místo v Síni slávy. Velmi precizní výkony odvádějí i Karen Blacková a William Atherton, avšak i jejich snahu nakonec přebije onen "den kobylek" v samotném závěru filmu. Skutečně velkolepé vyvrcholení.(21.3.2003)

  • NinonL
    *****

    Hrdinou filmu je malíř scén Tod (William Atherton), který se koncem 30. let minulého století, snaží nalézt štěstí v hollywoodském filmovém průmyslu. Místo do světa filmových iluzí se však dostane mezi zahořklé věčné statisty, znuděné čekáním na úspěch, který nikdy nepřijde. Bezvýznamná herečka Faye Greener (Karen Black), která se snaží protloukat se životem tak, aby uživila sebe i své blízké, se po krátkém románku s Todem chopí příležitosti a opětuje sympatie stárnoucího účetního Homera Simpsona (Donald Sutherland). Postupem času stále víc a víc zneužívá jeho dobroty a lásky. Utrácí jeho peníze, v jeho domě, kam se nastěhovala, pořádá večírky se svými filmovými přáteli, neváhá ani milovat se v Homerově ložnici s jiným mužem. Homer ji bezmezně miluje, její výstřelky se snaží tolerovat. Tod. pracovitý a schopný muž, si postupem času získává stále větší uznání u filmových tvůrců. Úspěch se však nedostaví, při natáčení dojde k tragédii a práce na filmu bude pravděpodobně ukončena. Ve filmovém studiu zavládne frustrace, někteří lidé se stanou pasivními, u jiných roste agrese. Také Homerova trpělivost skončila a po bujarém večírku odchází ze zcela zničeného vlastního domu s nepřítomným pohledem neznámo kam. Přijde však čas a městem vládne nová premiéra. Na místo se sjíždějí známí i neznámi herci, slávě přihlíží každý, kdo ve městě žije. Dav kolem kina houstne a houstne i atmosféra. Tod uvidí v dálce kráčejícího Homera Simpsona, autem se k němu však davem dostat nemůže a Homer díky všeobecnému hluku neslyší jeho hlas. Unavený Homer usedá na lavičku a zřejmě netouží po ničem, než po klidu a pocitu, že někde v davu je i jeho Faye…(22.6.2010)

  • Chrustyn
    ***

    John Schlesinger zaměřeující se na drsné příběhy (Maratónec, Půlnoční kovboj) natočil drama, kde hraje hlavní roli Hollywood v těch nejhorších barvách. Film je plný hodně podivných a většinou i vyloženě zlých a ošklivých postav, oplývá hutnou atmosférou a bohužel hodně vlažným tempem vyprávění. Závěr je však neuvěřitelný a zaručí, že divák na to co viděl hned tak nezapomene.(28.2.2010)

  • - Postava Dicka Powella je ve filmu ztvárněna jeho synem Dickem Powellem Jr. (Kulmon)

  • - Betty Field byla původně obsazena jako Velká Sestra, ale zemřela před začátkem natáčení a nahradila ji Geraldine Page. (Kulmon)

  • - Jméno Homer Simpson neinspirovalo vytvoření postavy v seriálu Simpsonovi. Je to pouhá shoda. (Kulmon)