Reklama

Reklama

Jára Cimrman ležící, spící

  • angličtina Jára Cimrman Lying, Sleeping
Československo, 1983, 81 min

Kamera:

Richard Valenta

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Petr Kostka, Míla Myslíková (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Filmem Jára Cimrman ležící, spící se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, protagonisty desítky her, uvedených v pražském divadélku, nesoucím jeho jméno. Filmový příběh, v němž se Cimrman poprvé zhmotnil do konkrétnější podoby, je tvořen několika "rekonstruovanými" epizodami z jeho života, zasazenými do rámce exkurze v jeho světničce ve vsi Liptákov. Jednotlivé kapitoly, prodchnuté typickým humorem autorské dvojice Smoljak - Svěrák, přinášejí většinou zcela nový pohled na dosud neznámé "aspekty" Mistrova života a díla... (Ateliéry Bonton Zlín)

(více)

Recenze (560)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) ,,Podívejte, co mám před sebou úkolů: trojtaktný motor, zvukový film, vyzvednout význam Komenského... a kdybych měl rodinu, tak by tady stálo: tři litry mléka, půlku chleba, vyzvednout sako z čistírny." Takže nejoblíbenějším životopisním filmem v československých končinách je tenhle snímek o fiktivním géniovi :o) Odhlédneme-li od záměru tvůrců Divadla Járy Cimrmana poprvé ve velkém převést poetiku jejich tvorby na filmové plátno, dostaneme milou historickou hříčku plnou krásných a vtipných odkazů (nejen) na kulturní život a osobnosti v Rakousko-Uhersku z přelomu 19. a 20. století. Přemýšlím, proč bude zrovna JÁRA tak hodně populární a oblíben, když u podobných CS hříček z historie, navíc zde se spoustou poetických scén bez výraznějších náznaků napětí, bývá zájem zdejších diváků a rovněž počet TV repriz velmi nízký. Jiný důvod, než ústřední dvojka Svěrák & Smoljak mne nenapadá. Abych se vyjádřil k svému pocitu z filmu: Některé scény a dialogy pobavily, jiné (předválečná střelba na zajíce) okouzlily alespoň kamerovými záběry, potěšilo zde bohaté herecké obsazení vedlejších rolí (Frej, Zahajský, Čepek, Dvorská, Drahokoupilová,...), dobová atmosféra včetně vložky s němou groteskou... přesto mi tam do plného počtu něco chybělo a vážný závěr kolem pátrání po osudu a konci génia mi připadal trochu nevýrazný a hluchý. Nicméně, tady mne konečně ve valné míře oslovila tvorba S&S a pokračuje to ještě skvěleji Rozpuštěným a vypuštěným a Nejistou sezónou. (80%) ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nádherný mystifikační klenot české filmové a obecně kulturní pokladnice... Filmové rozvíjení fenoménu fiktivního českého génia vpravdě renesančních rozměrů v rukách režiséra Smoljaka nabralo zajímavý rozměr. Nejedná se o klasický biografický film, ale o jakýsi rámcový pseudodokument k bádání teatrologa (Josef Abrhám), do něhož je životopis Cimrmanův zasazen (z pseudodokumentární formy pramení také velká část komiky snímku)... To, co dělá z výplodů autorského dua Svěrák-Smoljak skutečně velká nadčasová díla, je samozřejmě obsaženo i v tomhle filmu - tak kupříkladu již samotná národní identita Cimrmanova - ,,český" génius je typický jedinec obývající středoevropský prostor, jehož národnost je z geografické a historické povahy sporná, národní škatulky totiž přinesla až vlna národních obrození valící se Evropou a s ní příchozí vzepjatý nacionalismus, symbolické je usazení Cimrmana do pomezí česko-rakousko-německého (byl asi tolik Čechem, na kolik je dnes Čechem Milan Kundera)...; extrémní zalidnění obrozenecké Prahy velkými osobnostmi NO, které odráží představu malé české kotliny, kde se všichni znají a dívají se vzájemně do talíře; typický mýtus o českém člověku, který vstoupí do struktury nějakého systému a postupným latentním působením ho ideologicky rozloží zevnitř (Cimrman coby vychovatel u arcivévody Františka Ferdinanda d'Este); symbolicky ztvárněná dekadence doby před první světovou válkou ve scéně honu na zajíce oblečené v komických a ponižujících převlečcích; Tyršovo heslo ,,Přelez, přeskoč, ale nepodlez" aplikované na český národní charakter ve výstižné variaci ,,Můžeš podlézt, ale pak se musíš zase narovnat..."; poklona estetice éry němé grotesky (Cimrmanova školní léta strávené v dívčí škole...); obrozenecká vize učitele coby posla vzdělanosti a nositele všeslovanských ideí; individualistická koncepce dějin (Cimrman je největším hybatelem dějinného vývoje); absurdita zobrazovaných faktů (Cimrman patentující si vynálezy vždy několik chvil po kolegovi, radící dobovým velikánům a zhmotňující se tak v jejich inspiraci, žijící do svých 16 let v přesvědčení, že je dívkou...); kongeniální stylizace a s ní spojená příznakovost jazyka (,,šosáctví doby"...)... Fenomén fiktivního českého génia byl dotažen k dokonalosti, když se jeho jméno dostalo do jedné americké encyklopedie Kdo byl kdo... To byla asi ta největší satisfakce pánům Svěrákovi a Smoljakovi...a další přikládám já na konci tohoto komentáře: Děkuji Vám, pánové, udělali ste můj život radostnější... ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Géniové Svěrák a Smoljak stvořili nejslavnějšího a nejnadanějšího umělce, vynálezce, architekta, filosofa a učitele Járu Cimrmana, který ale zůstává moderní vědou zoufale nepochopen. Nevím, co je lepší. Jestli příběh prošpikovaný nezaměnitelným inteligentním humorem, nebo herecké výkony v čele se Zdeňkem Svěrákem, jehož citlivý a bezprostřední projev budu vždycky obdivovat. Někdo s tím asi nesouhlasí, ale mě se hodně líbila úvodní část a všechny narážky na slavné, v porovnání s Cimrmanem ale velmi průměrné, osobnosti a jejich významná díla. Asi to nedosahuje kvalit nejlepších divadelních Cimrmanů, ale je to výborná zábava a jedna z nezapomenutelných českých komedií. Cimrman na Hrad! ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Takovou koncentraci geniu, jako je v tomhle filmu, asi jen tak neuvidite. Smoljakovi a Sverakovi se podarilo film udelat takovym stylem, ze byste skoro i verily, ze nejakej Cimrman zil. Je naprosto genialni, jak Cimrman prochazi ruznyma obdobima a mistama a kazdemu geniovi nejak poradi, ale sam ve skutecnosti nic moc nevymysli. Moje nejoblibenejsi cast je patentovy urad a scena s Nyvltem a Machanem, to proste nema chybu. Diky svoji delce film ani na okamzik nenudi a je narvanej spoustou skvelyho humoru a hlasek. Nejvetsi podil na tom ma promakanej scenar a vyborne hereckeho obsazeni v cele s opet vybornym Sverakem. Jasnejch 5*. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

"Půjdeme, prosím, nahoru a podíváme se dolů." Jako jo, Cimrman si tohle asi zasloužil a muselo k tomu filmu dojít (nevím přesně proč, ale jsem rád, že k němu došlo v osmdesátkách a ne později). Film trochu připomíná semináře cimrmanovské společnosti, je tak trochu nesourodý, neucelený a humor v něm kolísá. Fakt nesnáším scénu s králíky, část se slavnými jmény historie mi po každém zhlédnutí přijde více a více zbytečně natahovaná a přehnaná, konec vychází trochu do ztracena. Ale pořád je to zábavné a člověk tam ještě pořád dokáže najít skrytý vtip. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (36)

  • Ve scéně se střílením zajíců v oblečcích se ve skutečnosti nejednalo o zajíce, ale o králíky. „Myslivci nám řekli, že je nesmyslitelné, aby zajícům dali oblečky. Že by ta zvířátka přitom dostala infarkt, a tak byli pro tu scénu vychováni králíci. Vzhledem k tomu, že byli pořád v kotcích, nebyli zvyklí běhat, takže se na place spíše šourali," uvedl režisér Ladislav Smoljak. (alonsanfan)
  • Samotní tvůrci Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak měli obrovské dilema, zda film vůbec udělat. Důvodem jejích váhání byl fakt, že skutečnou podobu Járy Cimrmana nechtěli nikdy odhalit. Zvažovali dokonce i možnost natočit celý film z Cimrmanova pohledu, ovšem tuto myšlenku rychle opustili. Nakonec vrchol své absurdní mystifikace převedli na plátno v klasické podobě. (mchnk)
  • Scéna lovu na oblečené zajíce měla symbolizovat blížící se 1. světovou válku. Ladislav Smoljak tuto záležitost nazývá svým režisérským hříchem a jak sám říkal, po dlouhá léta litoval "toho masakru", jehož se na speciálně odchovaných zajících pro film dopustil. (mchnk)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Zemřel herec Jiří Hálek

Zemřel herec Jiří Hálek

19.12.2020

Ve věku 90 let nás včera opustil český filmový, televizní a divadelní herec Jiří Hálek. Rodným jménem Hugo Frischmann vystudoval pražskou DAMU a ve filmu se poprvé objevil v roce 1948 v kraťasu… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno