Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Elyssea
    ***

    Amistad trpí typickou nemocí příběhů vyprávěných bělochy. Stereotypy. Cinque je typický "noble savage" - černoch schopný oněch "divošských" krutostí, ale také jedinec stále ještě spojený s přírodou a vlastní kulturou, jehož úkolem je trousit moudra jež si ti hodní běloši budou pečlivě zapisovat do deníčků. Případně je použijí v závěrečné řeči, kde udělají patřičný dojem - samozřejmě proto, že je pronesl bývalý prezident USA. Běloch. Ostatní černoši jsou odtlačeni do pozadí, pokud se nehodí k ukázání brutalit otrokářů. Film se soustředí na doménu bílých mužů - soud. Zákulisní pletky americké politiky jsou mnohem důležitější než čtyřicet unesených Afričanů z jednoduchého důvodu. Afričani jsou jenom záminka pro propírání argumentů pro a proti otroctví. Ono ani nejde o to, je osvobodit, ale dokázat druhé straně, že mám pravdu. Teď si jen nejsem jistá, jak ten film Spielberg vlastně zamýšlel, protože vyznívá dost pokrytecky. Černoši jsou také přijímáni poměrně klidně, nevidíte téměř žádné rasistické narážky či pobouřené davy (a v nejvyostřenějších momentech byli zastánci otrokářství schopni zaútočit na sněmy odpůrců velmi násilně), protože tady jsme na hodném Severu. Američané se můžou poplácat po zádech, že pár Afričanů poslali zpátky a že ten Adams byl ale chlapík. Tím to tak hasne. Pozitivní je místy velmi působivá kamera a herecké obsazení. Jinak se obávám, že mi to nesedlo.(29.3.2015)

  • HAL
    ***

    Spielbergovy tradičně vizuálně velmi pěkné, ale prvoplánovitě symbolické a jednoduché obrazy nedokáží navodit opravdu intenzivní pocit z velké a důležité historické události, nebo snad dokonce silného dramatického příběhu. Spíše připomínají jen relativně bezbolestnou, ale i notně přibarvenou a suchou lekci z dějepisu. 7/10(12.1.2008)

  • Subjektiv
    **

    Amistad není, jak hrdě hlásá obal DVD, pravdivý příběh, ale retardovaný film založený na historické události. Debilizační momenty nesou zřetelný rukopis Spielbergův, jeho řeč je jasná jak slabikář, který chvílemi nechává číst strýčka Jedličku. Pateticky sděluje etické poznatky, které dnes ovládají i prvňáčci. Úporně servíruje dětský pohled na svět i v takovém dospělém tématu, jakým případ Amistad nepochybně je. Jak ztvární motto "Dobří lidé si rozumí"? No nechá obě postavy žvanit v jazyce, který ten druhý neovládá a přece jim dá si porozumět. Srdce jihne. A co vývoj pana obhájce? Jasně, střih mezi Freemanem a jím při shánění důkazů na lodi. Freeman prožívá utrpení bratří, obhájce jen dělá svou práci (trapné je, že divák už předem ví, že ten chlapík si černochy zamiluje). Spielberg nás chce neustále dojímat při navození nablblých úsměvů - učení se africkým jazykům, povinná slzopudka u soudního sporu, kdy se obhájci dovolávají potřeby sdělit "What is their story" či konverze ke křesťanství po prohlídce ilustrované Bible, řev v soudní síni "Give us free" provázení hudbou evokující Boží milost - všechno jeden spielbmoment za druhým, zřejmý, srozumitelný a extrémně zjednodušující (a tím pokřivující). Dokonce i jinak poměrně přesvědčivě úděsné výjevy z otrokářské lodi v závěru sprznil zdviháním jakéhosi děcka k nebesům za svitu blesků (asi se bůh hněval nad tím hnusem otrokářským, jak jináč). Snad tím chtěl říct, že se člověk rodí svobodný. Nebo by měl. Jen k té důkazní části soudního sporu nemám zvláštních výtek, to je poctivé řemeslo... Závěrem mě napadá ještě malá poznámka. Spielberg prý řekl něco v tom smyslu, že když se dá myšlenka filmu vyjádit pár slovy, nejspíš to bude dobrý film. Jiný, mně mnohem bližší režisér na otázky, jakou "message" jeho film nese, odpověděl, že kdyby chtěl posílat "message", napíše SMS a netočí film. Amistad je dvouapůlhodinová esemeska.(5.1.2011)

  • lamps
    ****

    Takový film prostě nikdo jiný než Spielberg natočit nedokáže. Velkolepé, působivé a strhující. Obzvlášť při sekvencích z otrokářské lodi mi doslova běhal mráz po zádech a i při dlouhatánském Hopkinsově projevu jsem hltal každé slovo, což se nestává zrovna často. Takových silných snímků o lidské špatnosti by se mělo točit více, byť je to v tomto případě opravdu až zbytečně dlouhé a lehce roztříštěné v obsáhlém sdělení.(6.4.2012)

  • Radyo
    ***

    Tenhle pokus o historický přepis skutečných událostí působí docela monumentálním dojmem, ale zase tak pevné základy při bližším ohledání nemá. Některé scény jsou natočeny skutečně působivě (i díky skvělé práci s kamerou), ale většina filmu je tak nějak plochá a nevýrazná, jako by Spielberg nemohl chytit tu správnou formu a nedokázal vdechnout svému dílu kouzlo, které předtím vdechl spoustě jiných filmů.(19.7.2002)

  • - Producent Debbie Allen obcházel filmová studia 14 let, aby dostal film do oběhu. (HellFire)

  • - Herci Denzel Washington i Cuba Gooding Jr. odmítli roli Cinquea (Djimon Hounsou). Sean Connery zase odmítl roli Johna Quincyho Adamse (Anthony Hopkins). (becki_tu)

  • - Snímek byl natočen na motivy skutečného příběhu o povstání otroků roku 1830, které se odehrálo na palubě lodi La Amistad u pobřeží Kuby. (Terva)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace